کد خبر: ۷۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 13
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>درمان> با توجه به اينكه پرستاري جزو مشاغل سخت است و پرستاران با بيماران بدحال، همراه‌هاي بي‌قرار، بي‌خوابي‌هاي شبانه و استرس‌هاي فراوان مواجه‌اند، عدم جذابيت‌هاي لازم در اين حرفه باعث عدم استقبال فارغ‌التحصيلان از آن شده است.
به گزارش شفا آنلاین :  با وجود اينكه سالانه هشت هزار پرستار از دانشگاه‌هاي كشور فارغ‌التحصيل مي‌شوند فقط كمتر از 50درصد از آنها جذب اين شغل مي‌شوند. بايد توجه داشت كه اغلب پرستاران فارغ‌التحصيل به خارج از كشور مهاجرت كاري مي‌كنند و بخشي ديگر نيز با وجود اينكه در كشور حضور دارند اما جذب ديگر بازار‌هاي اشتغال مي‌شوند و بخشي ديگر هم بيكاري و خانه‌نشيني را به اين شغل پرخطر ترجيح مي‌دهند.


محمد شريفي‌مقدم- دبيركل انجمن پرستاران كشور نوشت: در سال‌هاي گذشته به دليل اعمال برخی سياست‌هاي نادرست از سوي وزارت بهداشت با كم و كاستي‌هايی در بخش خدمات‌رساني به پرستاران و جذب نيرو در اين بخش مواجه بوده‌ايم. در واقع علت نبود كادر پرستاري به اين دليل است كه به مرور زمان با ورود بيماري‌هاي گوناگون از جمله ايدز، سل، آبله مرغان، آنفلوآنزاي مرغی، عمل جراحي‌هاي بزرگ و تخصصي شدن خدمات پزشكي روبه‌رو هستيم كه اين خطرات در حوزه پرستاري باعث شده تا نياز مردم به مراقبت‌هاي پرستاري در مقايسه با گذشته با افزايش چشمگيري روبه‌رو باشد.

براي مثال اگر در گذشته يك بيمار به فراخور شرايطش به چهار تا پنج ساعت مراقبت نياز داشت، هم‌اكنون نياز به مراقبت‌هاي پرستاري بنابر شرايط بيمار متفاوت است. براي مثال هم‌اكنون اگر بيماري پيوند كبد انجام مي‌دهد به 5/1 پرستار نياز دارد و اين امر نيازمند شرايط و مراقبت‌هاي ويژه در اين زمينه است. نيازسنجي در ديگر بخش‌های بهداشت و درمان كشور اعمال شده اما در بخش پرستاران هنوز با چالش‌هاي گوناگوني همراه هستيم. براي مثال اگر در بيمارستان امام خميني (ره) قبل از انقلاب تعداد پزشكان 50 نفر بود، در حال حاضر تعداد پزشكان در اين بيمارستان 200 نفر است كه به نسبت چهار برابر افزايش يافته است اما در بخش پرستاري با وجود اينكه نياز مردم به مراقبت بيشتر شده است، شرايط تعداد نيروها به نسبت 30 سال گذشته هيچ تفاوتي نكرده است.

سال 1350 قانون يك پرستار براي يك تخت در بيمارستان‌‌ها مطرح شد. تاكنون نيز همچنان از اين قانون تابعيت مي‌شود. با توجه به اينكه نياز به مراقبت افزايش يافته است و از سوي ديگر با نيروهاي ثابت در اين زمينه رو‌به‌رو هستيم كه با هم چندان همخواني ندارند، در زمینه خدمات‌رساني به بيماران نارسایی‌های بسیاری وجود دارد. با توجه به رايزني‌هاي انجام شده با مسئولان در اين امر شاهد طرح‌هايي در قالب جذب پرستاران مهارتي هستيم. بايد توجه داشت كه كمبود كادر پرستاري به دليل كمبود در كميت پرستاران نيست، آن هم به اين دليل كه هم‌اكنون 180 دانشكده پرستاري در كشور وجود دارد كه سالانه تعداد هشت هزار پرستار از اين مراكز فارغ‌التحصيل مي‌شوند. اين در حالي است كه قبل از انقلاب در كشور فقط 15 دانشكده پرستاري وجود داشت اما از سوي ديگر مشكل اساسي سياست‌گذاران و كم لطفي‌هاي آنها در وزارت بهداشت و... است كه باعث بروز نارسايي‌هاي موجود شده است.

با توجه به اينكه پرستاري جزو مشاغل سخت است و پرستاران با بيماران بدحال، همراه‌هاي بي‌قرار، بي‌خوابي‌هاي شبانه و استرس‌هاي فراوان مواجه‌اند، عدم جذابيت‌هاي لازم در اين حرفه باعث عدم استقبال فارغ‌التحصيلان از آن شده است. با وجود اينكه سالانه هشت هزار پرستار از دانشگاه‌هاي كشور فارغ‌التحصيل مي‌شوند فقط كمتر از 50درصد از آنها جذب اين شغل مي‌شوند. بايد توجه داشت كه اغلب پرستاران فارغ‌التحصيل به خارج از كشور مهاجرت كاري مي‌كنند و بخشي ديگر نيز با وجود اينكه در كشور حضور دارند اما جذب ديگر بازار‌هاي اشتغال مي‌شوند و بخشي ديگر هم بيكاري و خانه‌نشيني را به اين شغل پرخطر ترجيح مي‌دهند.

اينكه چرا به شغل پرستاري چندان که شایسته است بها داده نمي‌شود به اين دليل است كه سيستم پزشك سالار در وزارت بهداشت حكمفرماست و اين افراد با توجه به صنف و منافع خود به فعاليت مي‌‌پردازند. با توجه به اينكه در دو سال اخير شاهد نارسايي‌هاي فراواني در اين زمينه بوده‌ايم اما وزارت بهداشت به جاي حل مشكلات به فرافكني در اين زمينه پرداخته است. شغل پرستاري در همه دوره‌هاي تاريخي از ارزش ويژه‌اي برخوردار بوده و هست. بايد به اين امر توجه داشت كه توجه ويژه به اين قشر در ارتقاي سلامت جامعه موثر است. سلامت افراد در جوامع به ويژه افرادي كه به بيمارستان‌ها و درمانگاه‌ها مراجعه مي‌كنند تنها با انجام معاينات پزشكي خوب ميسر نمي‌شود. همانطور كه يك پزشك مي‌تواند نقشي اساسي در زمينه بهبود يك بيمار ايفا كند، پرستار نيز با انجام فعاليت‌هاي حرفه‌اي و مراقبت‌هاي ويژه جان يك فرد را نجات مي‌دهد. در شرايطي كه يك پرستار هم‌زمان مجبور شود به جاي دو يا سه نفر كار كند چطور مي‌توان انتظار داشت كه خدمات خوبي به بيماران ارائه شود. نظام سلامت ما به‌شدت نيازمند بها دادن به نقش پرستاران است.

آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: