کد خبر: ۷۳۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 14
شفا آنلاین>اجتماعی>حمله به منافع و روابط اقتصادی ایران و ترکیه؛ تهاجم‌های تروریستی پس از خط لوله، قطار و اتوبوس، به کامیون‌ها رسید مرز بازرگان از سمت ترکیه مسدود شد
به گزارش شفا آنلاین،چندی است که پیش بینی‌های اقتصادی درباره ترکیه مسیر صعودی گذشته را ندارد. اخبار مربوط به این کشور با سیاست‌های این کشور درباره داعش و ارتباط‌های دولت ترکیه با کردهای این کشور آمیخته شده تا امنیت اقتصادی در این کشور کاهش یابد.

حتی برخی سرمایه‌گذاران و بخش‌های اقتصادی که تا همین چند‌سال قبل برای ورود به ترکیه رقابت می‌کردند، تحلیل‌های تازه‌شان درباره ترکیه متفاوت از قبل شده و این کشور را در اوج‌گیری دیگر پیشرو نمی‌بینند.

در یک کلام اقتصاد ترکیه وارد حاشیه شده و رهایی‌اش از این ماجراها اندکی دور از نظر! در همین روزهاست که امنیت شرکای تجاری و اقتصادی ترکیه هم به صورت جدی به خطر افتاده است. راه‌های منتهی به ترکیه در خطر و درگیر حمله‌های تروریستی شده است و حمله به وسایل حمل و نقلی و خط لوله گاز در این کشور شدت گرفته است تا رابطه اقتصادی ایران و ترکیه دچار دست‌اندازی جدی شود.پس از انفجار خط لوله گاز ایران به ترکیه و حمله به قطارهای ایرانی در مسیر ترکیه، حالا حمله به کامیون‌های باری ایرانی و اتوبوس‌ها مدنظر تروریست‌ها قرار گرفته تا بسته شدن مرز ایران با ترکیه مدنظر مسئولان ایرانی قرار گیرد.

براساس گزارش‌های دریافتی، در تازه‌ترین رخدادها، روز سه‌شنبه یک کامیون ایرانی در ترکیه مورد حمله قرار گرفت تا پس از وقوع این حمله، مرز بازرگان به سمت ترکیه بسته شود

.پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از داود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای این خبر را مخابره کرده و افزوده است که هم‌اکنون رانندگان ایرانی تا برقراری امنیت کامل انگیزه‌ای برای سفر به ترکیه ندارند.

وی با بیان این‌که شب‌ ٢٠ مردادماه یک کامیون ایرانی مجددا در ترکیه مورد حمله قرار گرفته است، خبر داد که راننده ایرانی زنده مانده است ولی بار و کامیون وی به آتش کشیده شده است.او با بیان آن‌که دولت ترکیه پس از وقوع این حمله، مرز خود را بسته است و سفری از ایران به سمت ترکیه انجام نمی‌شود، گفت: البته مرز بازرگان به سمت ایران باز است و کامیون‌های حاضر در ترکیه می‌توانند وارد ایران شوند ولی  چهارشنبه سفری از ایران به ترکیه نداشتیم.

کشاورزیان با اشاره به دیدارش با سفیر ترکیه در ایران گفت: در این دیدار مراتب اعتراض ایران به ترکیه درخصوص ناامنی‌های اخیر اعلام شد و امیدواریم با انتقال این پیام، دولت ترکیه بتواند امنیت را همان‌طور که ایران برای رانندگان ترک فراهم می‌کند، برای رانندگان ایرانی تأمین کند

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هدف مهاجمان از این حملات تخریب و ضربه زدن به دولت ترکیه است و برای خرابکاران تفاوتی ندارد کامیون یا اتوبوس از آن ترکیه یا ایران باشد؛ به‌طور مثال در جمعه گذشته که اتوبوس ایرانی مورد حمله قرار گرفت و منجر به کشته شدن راننده شد، دو کامیون ترکیه‌ای نیز مورد حمله قرار گرفتند و پس از متوقف شدن به آتش کشیده شدند.

کشاورزیان با اظهار تأسف از این‌که امنیت در کشورهای همسایه ایران با مشکل مواجه است، افزود: رانندگان ایرانی در کشورهای مجاور مثل عراق٬ افغانستان، پاکستان و اخیرا هم ترکیه امنیت کافی ندارند و دولت این کشورها موظف به تأمین امنیت و پرداخت خسارت وارده به رانندگان ایرانی است.

بی‌میلی رانندگان برای عبور از ترکیه
محمدجواد عطرچیان، مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم با توضیح این‌که مرز بازرگان در پی حمله به کامیون ایرانی نیمه‌تعطیل است، گفت: کامیون‌داران هم به دلیل ناامنی تمایلی به عبور از مرز ترکیه ندارند.او با بیان این‌که کامیون‌ها درصورت تمایل می‌توانند از مرز عبور کنند، افزود: تا زمانی ‌که ترکیه نتواند امنیت جاده‌ها را تأمین کند بعید است که کامیون‌داران هم تمایلی به عبور از جاده‌های کشور ترکیه را داشته باشند.وی ادامه داد: اکنون کامیون‌ها در مرز متوقف هستند و تمایلی به ورود به خاک کشور ترکیه ندارند چراکه باید امنیت کامیون‌داران تأمین شود.وی درخصوص مسیرجایگزین برای کامیون‌های ایرانی گفت: کامیون‌های ایرانی می‎توانند از کشور آذربایجان و روسیه به اروپا بروند. همچنین مسیر «آذربایجان - گرجستان - دریای سیاه - اروپای مرکزی» هم ازجمله راه‌هایی است که در اختیار رانندگان ایرانی قرار دارد.

ترکیه غرامت بدهد
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تأکید بر اینکه، حملات در خاک کشور دیگری درحال وقوع است و ترکیه مسئول تأمین امنیت جان و مال اتباع ایرانی و رانندگان است، ادامه داد: دولت ایران مذاکراتی با مقامات کشور ترکیه درباره حملات اخیر داشته و دولت ترکیه را مسئول تأمین امنیت جان و مال اتباع ایرانی و غیرایرانی می‌دانیم.

وی افزود: معاون وزیر راه و شهرسازی با سفیر ترکیه در ایران درباره این موضوع مذاکراتی داشته‌ و ما به دولت ترکیه اعلام کرده‌ایم که باید امنیت رانندگان ایرانی را حفظ کنند و غرامت رانندگانی را که در حوادث اخیر دچار خسارت مالی و جانی شده‌اند، بپردازد.عطرچیان با اشاره به حمله شب‌چهارشنبه گروه ناشناس به کامیون ایرانی، اظهار کرد: این کامیون حامل بار از کشور گرجستان و در مسیر برگشت به ایران بود. پس از حمله شب گذشته مقامات ترکیه مرز را بستند اما مرز ایران همچنان باز است و کامیون‌ها می‌توانند وارد خاک ایران شوند. ‌

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تأکید بر این‌که ما نمی‌توانیم مرز را ببندیم و بستن مرز تصمیمی است که باید توسط مقامات شورای امنیت ملی گرفته شود، گفت: به‌‌ رانندگان ایرانی اعم از رانندگان اتوبوس و کامیون‌ها اطلاع داده‌ایم که خاک ترکیه به‌خصوص شرق و جنوب این کشور ناامن و ریسک جابه‌جایی کالا بسیار زیاد است.وی تأکید کرد: البته هیچ‌کدام از این مسیرهای آلترناتیو جذابیت مسیر ترکیه را ندارند و مسافت مسیر ترکیه کمتر است و ویزا نمی‌خواهد اما این سه مسیر اعلام شده طولانی‌تر هستند و هزینه حمل بار را افزایش می‌دهند.

شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: