کد خبر: ۷۳۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۰ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 14
شفا آنلاین>بیمه و بانک> براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته زوج‌های جوان می‌توانند به جای دریافت وام نقدی ازدواج از دو نوع وام کالایی به میزان ٨ یا ١٠‌میلیون تومان استفاده کنند.
به گزارش شفا آنلاین، با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی تبصره ٢٦ قانون بودجه امسال از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها زوج‌های مشمول دریافت وام ازدواج می‌توانند، به جای دریافت وام به صورت نقدی، از تسهیلات فروش اقساطی کالا تا سقف هر نفر ١٠‌میلیون تومان استفاده کنند.

 این تسهیلات توسط تولیدکنندگان و فروشندگان متقاضی عرضه کالاهای بادوام داخلی، ارایه می‌شود و بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی صرفاً موظف به تضمین پرداخت اقساط به درخواست فروشنده و پس از اخذ تضامین لازم از زوجین هستند. در این بخشنامه تأکید شده است، بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و شرکت دولتی پست بانک ضمن تمهید مقدمات لازم به منظور اجرای این تکلیف قانونی، مراتب را سریعا به تمام واحدهای ذی‌ربط ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.

قیمت کالای بادوام داخلی و شرایط تسهیلات اعطایی به تفکیک هر یک از کالاها، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و همراه با فهرست فروشندگان مایل به شرکت دراین طرح و نام بانک‌های عامل هر یک از فروشندگان، از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این وزارتخانه منتشر می‌شود.

بانک مرکزی و وزارت صنعت موظفند تمهیدات لازم را برای امکان استفاده متقاضی از یکی از موارد «وام قرض‌الحسنه ازدواج به صورت نقدی»‌یا «تسهیلات کالایی» فراهم کنند. فروشندگانی که نام آنها در فهرست منتشره در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنعت درج شده است، باید به صلاحدید خود با یکی از بانک‌های عامل، صرفاً به منظور تضمین بازپرداخت تسهیلات کالایی طبق مفاد این آیین‌نامه، قرارداد عاملیت منعقد کنند.
متقاضی موظف است با مراجعه به فروشنده پس از انتخاب کالا نسبت به اخذ پیش فاکتور حاوی مشخصات کالا، قیمت فروش کالا، شرایط و مدت بازپرداخت تسهیلات کالایی اقدام و آن را به بانک مربوط ارایه کند. متقاضی موظف است اقساط تسهیلات کالایی دریافتی را در موعد مقرر در قرارداد تسهیلات کالایی، به بانک عامل پرداخت کند.

بانک عامل پس از دریافت نسخه‌ای از پیش فاکتور از متقاضی، مطابق مفاد قرارداد عاملیت، نسبت به اخذ تضامین کافی و معتبر از متقاضی و انعقاد قرارداد ایفای تعهد در سررسید با وی اقدام می‌کند.
درج شرطی مبنی بر اخذ وجه التزام تأخیر تأدیه دین به میزان حداکثر نرخ سود عقود غیرمشارکتی به علاوه  ٦‌درصد به صورت شرط ضمن عقد در قرارداد موضوع این ماده الزامی است. بانک عامل، پرداخت اقساط در سررسیدهای مذکور در قرارداد تسهیلات کالایی را ظرف  ٥ روز کاری پس از سررسید، برای فروشنده تضمین می‌کند. نرخ کارمزد موضوع قرارداد عاملیت منعقده بین عامل و فروشنده توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود.

کارمزد اشاره شده توسط فروشنده و هنگام انعقاد قرارداد ایفای تعهد در سررسید بین بانک عامل و متقاضی پرداخت می‌شود.

همچنین مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ظرف روزهای آتی زوج‌های جوان واجد شرایط می‌توانند از طریق وام ۱۰‌میلیون تومانی خرید کالا، کالاهای با دوام تولید داخلی را خریداری کنند.

عباس ‌هاشمی گفت: برای ایجاد رونق تولید داخلی و گردش اقتصاد کشور حمایت از تولید کالاهای با دوام نظیر فرش ماشینی، لوازم خانگی، چینی‌آلات و... مدنظر بوده است.

شهروند

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: