کد خبر: ۷۲۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۶ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 13
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >در هفته‌های گذشته شاهد حوادثی در جامعه پزشکی بودیم که تأمل درباره آنها نیاز به دقت نظر دارد. به نظر می‌رسد در رخدادهای اخیر نظام سلامت مسائلی وجود دارد که باید به عنوان اصل بپذیریم تا بتوانیم به راه حل این معضل بپردازیم.
 نخست آنکه جامعه پزشکی، خود را شبانه روز در خدمت مردم می‌داند. دوم آنکه کسانی که بیمار می‌شوند به لحاظ روانی در موقعیتی قرار می‌گیرند که نیاز به رسیدگی مضاعف دارند و از طرفی بیمار انتظار رأفت و مهربانی را از پزشک خود دارد.

بیمار نه تنها احترام و مهربانی پزشک را بر خود واجب می‌داند و به عنوان یک اصل و حق به آن نگاه می‌کند بلکه این انتظار را از منشی پزشک هم دارد. سوم آنکه برخی جریان‌های اقتصادی روی روابط انسان‌ها، سایه افکنده و جامعه پزشکی نیز از این مسائل مصون نمانده است. در واقع همین مسأله بعد از چند دهه اخیر موجب شده رفتار پزشک با بیمار که امین مردم بود و در شادی و غم بیمار شرکت می‌کرد، تحت تأثیر قرار بگیرد.
نا گفته نماند بعد از آنکه مسائل اقتصادی و سودانگاری به جامعه پزشکی سرایت پیدا کرد، این انتظار در بین پزشکان به وجود آمد با خدمتی که ارائه می‌کنند باید بتوانند از پس مخارج‌شان بر بیایند اما در آن سوی ماجرا مردم ناتوان و تهیدست هم هستند که بیماری آنها را انتخاب کرده و می‌خواهند به پزشکی مراجعه کنند که در بخش خصوصی یا مطب خدمات مطلوبی ارائه دهد و هم اینکه هزینه ویزیت و درمانش کمتر باشد و پولی را پزشک از آنها دریافت کند که در جیب دارند.


Image result for ‫جراحی‬‎ 


در حالی که این دو یعنی مراجعه به پزشک بخش خصوصی و دریافت ویزیت کمتر با یکدیگر همخوانی ندارد. از همین رو بود که دولت تدبیر و امید برای تأمین سلامت مردم و دسترسی آسان به خدمات درمانی راهکار طرح تحول سلامت را ارائه داد این کار درحالی صورت می‌گرفت که دولت خزانه خالی را تحویل گرفته بود و رسیدگی به بخش تأمین سلامت مردم در اولویت دولت یازدهم بود.
 به هر ترتیب حوادثی که طی هفته‌های گذشته در جامعه پزشکی رخ داد و منجر به جوسازی‌هایی شد که عمده دلیل آن به دلیل بی‌تجربگی و غرض ورزی گروهی است که عملکرد دولت تدبیر را در بخش سلامت بر نمی‌تابند، همان‌طور که در بحث توافق هسته‌ای نیز بد اخلاقی‌ها شد و مخالفت‌ها با صلح جهانی کم نبود در مورد طرح تحول نظام سلامت وزارت بهداشت نیز مخالف کم نیست. به نظر می‌رسد بدخواهان برخی نقطه ضعف‌ها را بیش از حد بزرگ جلوه داده‌اند.


 از سوی دیگر بعد از آنکه تعرفه‌ها به طور نسبی عادلانه شد برخی آن را تحمیل وزارت بهداشت تلقی کرده و با تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی مخالفت کردند، ضمن آنکه عده‌ای از بیماران هم در مقابل توقع دارند پول کمتری را در بخش خصوصی بپردازند در صورتی که اگر فکر می‌کنند پزشکان در بخش خصوصی پول گرانی می‌گیرند چه اصراری است که به پزشک خصوصی مراجعه کنند، اگرچه بیماران پیش از اجرای طرح تحول سلامت مأمن و پناهگاهی نداشتند اما در حال حاضر می‌توانند به راحتی به بخش دولتی مراجعه کرده و خدمات رایگانی دریافت کنند.
پس نارضایتی مردم از جامعه پزشکی قابل تفسیر و تعبیر فراوان است چرا که دیوار مخالفان هم بلند است.


این را هم باید در نظر داشت وقتی گروهی از اطبا خلاف می‌کنند و به حساب کل جامعه پزشکی گذاشته می‌شود، همگی در ایجاد سوء‌ظن نسبت به پزشکان تأثیر می‌گذارد.
 بنابراین باید حساب افراد خاطی را از افراد خدمتگزار جدا کرد زیرا بی‌گدار نمی‌توان به جامعه خدمتگزار پزشکی تاخت . مجمع انجمن‌های پزشکی از همان ابتدا مخالف بود که پزشکان خلافکار را به کل جامعه پزشکی تعمیم دهیم و همه پزشکان را زیر سؤال ببریم؛ تحریک افکار عمومی موجب می‌شود نسبت به کسانی که خدمت می‌کنند، غرض ورزی و بی‌انصافی شود.


  جامعه پزشکی آنچه را در بیمارستان ممسنی استان فارس رخ داده بشدت محکوم کرد و خواستار مجازات افراد خاطی شد، چرا که این حادثه در شرایطی رخ داده که هیچ‌کس حق دخالت در رسیدگی به موضوع را نداشته و بروز چنین رفتارهایی امنیت شغل پزشک‌ها را مخدوش کرده است. اینکه هر کسی از قدرت شخصی‌اش استفاده کند و دیگران را مجازات کند، قطعاً سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.


  به همین منوال تشکل های پزشکان اهانت برخی محافل به جامعه پزشکی را محکوم کرد زیرا  امنیت جامعه پزشکی را حق آنها می‌داند ولی در عین حال خواستار صبر و شکیبایی پزشکان نیز است.

همچنین می‌رود برخی محافل به شایعات دامن نزنند چرا که کسانی که مخالف امنیت جامعه هستند از آب گل‌آلود سوء استفاده می‌کنند.

  یادمان باشد در همه جوامع برای حفظ امنیت و ایجاد بهداشت روانی و جسمی در جامعه رابطه پزشک و بیمار بر اصل احترام و انصاف استوار است؛ لذا از پزشکان می‌خواهیم خویشتندار باشند و برخورد با افراد خاطی را به دست مجاری قانونی بسپارند. ما به عنوان نهادهای عرصه سلامت کشور، شاهد جریاناتی هستیم که در چند ماه اخیر باعث شکاف در لایه‌های اجتماعی شده که آن را خلاف امنیت کشور تلقی کرده و در دیدار رمضانی با مدیران ارشد، این خطر را به آنان گوشزد کردیم و خواستار ورود آنها به موضوع هستیم.


به هر حال به نظر می رسد در شرایطی که دولت و مسئولان وزارت بهداشت تلاش دارند بهترین و کم هزینه ترین خدمات درمانی را در اختیار آحاد و اقشار مختلف مردم قرار دهند انصاف نیست که زحمات و تلاش های این افراد در هیاهو و جو سازی های رسانه ای و همچنین انعکاس نامناسب آن در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی به بهانه تخلف و اشتباه معدود افرادی در این حوزه زیر سؤال برده شود.


دکتر علی نوبخت
 دبیر مجمع انجمن‌های علمی
 گروه پزشکی ایران

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهروزبرومند
|
Canada
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
0
0
با سپاس و ستایش از سخنان داهیانه و خردمندانه سرور دکتر علی نوبخت که نشانه نگرانی ایشان برای مردم دردمند و پزشکان باارزش کشور و میهن دوستی ایشان است ، امیدوارم که همگی کاربدستان و دست اندر کاران هنر پزشکی اندرز های ارزشمند ایشان را بکار بببندند. ایدون باد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: