کد خبر: ۷۲۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 12
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان موفق به ساخت آزمایشگاهی نانوداروی ضد میکروبی شدند.
به گزارش شفا آنلاین،مجتبی صلواتی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان  گفت: اکثر متخصصین داروسازی به دنبال یافتن‌ راه‌هایی هستند که داروها را به دقت به محل اثر اصلی خود برسانند و بیشترین اثر درمانی را ایجاد کند بر‌اساس نتایج مطالعات نانوذرات از جمله نانو دندریمرها قادر به حل این مسائل و تسهیل رها سازی داروها در محل‌های عفونی میکروبی هستند. 

به گفته وی هدف از این مطالعه طراحی یک سامانه و سیستم رها‌سازی کنترل شده دارو با استفاده از نانو ذرات دندریمر و آنتی بیوتیک سفتازیدیم، به منظور درمان عفونت‌های ناشی از باکتری‌های گرم منفی از جمله سودوموناس آئروژنیوزا نسبت به سفتازیدیم تنها بود. 

صلوتی اظهار داشت: به دلیل آنکه این قبیل سامانه‌های داروسازی می‌توانند حجم توزیع مربوط به داروها را در بدن کاهش دهند،‌ لذا عوارض جانبی داروهای مورد مصرف کاهش می‌یابد. از دیگر مزایای این سیستم‌های نوین دارورسانی می‌توان به بازده بالا، بهبود حلالیت داروها، طولانی کردن گردش خون سیستمیک دارو و تحویل و رهاسازی دارو به بافت و سلول‌های هدف و در نهایت افزایش رضایت بیمار اشاره کرد. 

وی در پایان افزود: در صورت ادامه تحقیقات در شرایط درون تنی و بررسی میزان سمیت نانو داروی طراحی شده در بدن حیوان، چنانچه مشخص شود که این سیستم مضر نبوده و اثرات مطلوبی حاصل شود، می‌توان به امکان تولید انبوه این نانو دارو چشم داشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: