کد خبر: ۷۲۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 12
با انتقاد از سوءاستفاده برخی‌ها از سخنان رهبری درباره حمایت از تولید داخل مطرح شد
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>یک تولید کننده تجهیزات دندانپزشکی با انتقاد از سوءاستفاده برخی‌ها از سخنان رهبری درباره حمایت از تولید داخل گفت: صدور یک کالای تجهیزات پزشکی به ارزش ۵ هزار دلار با صدور یک فرش با ارزش ۵۰۰ هزار دلار برابری می‌کند.

 به گزارش شفا آنلاین : نشست خبری نخستین سمپوزیوم انجمن اورتودنتیسی کشور با حضور اعضای اتحادیه تهیه، توزیع و تولیدکنندگان مواد و تجهیزات دندانپزشکی برگزار شد. در این نشست خبری سید مجید حسینی دبیرهیات مدیره اتحادیه تهیه، توزیع و تولید کنندگان مواد و تجهیزات دندانپزشکی اظهار کرد: طبق آخرین آماری که از طرف مسئولین وزرات بهداشت اعلام شده است 40 تا 50 درصد تجهیزات و مواد دندانپزشکی و مواد مصرفی در داخل کشور تولید می‌شود.

وی افزود: با وجود اینکه ثبت تولیدات مواد دندانی به علت زیرساخت‌ها و عدم حمایت‌ها با مشکل مواجه است اما شاهد هستیم که برخی مواد بدون ثبت نهایی نیز در داخل کشور تولید و توزیع می‌شوند این در حالی است که از نظر اتحادیه کالایی ارزش دارد که همه مراحل ثبت را طی کرده باشد.

حسینی بیان کرد: درصد بالایی از مصرف تولید داخلی مواد مصرفی را در داخل کشور تولید می‌کنیم اما هنوز در این زمینه خودکفا نشده‌ایم در عین حال تجهیزات دندانپزشکی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلیس و سوئیس وارد کشور می‌شود اما در سال‌های اخیر ما شاهد وارداتی نیز از کشور چین هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کالاهای چینی از کیفیت مناسبی برخوردار هستند، گفت: در تمام کشورهای دنیا کالاها به صورت درجه‌بندی تولید می‌شوند که چین نیز این موضوع مستثنی نیست.

دبیر هیات مدیره اتحادیه تهیه، توزیع و تولید کنندگان مواد و تجهیزات دندانپزشکی گفت: موضوع واردات کالاهای با کیفیت بیشتر به وارد کننده مرتبط است اینکه شخص وارد کننده برای سود بیشتر کالای بی‌کیفیت وارد کشور نکند.

وی با ذکر مثالی در مورد کالاهای سوئیسی گفت: زمانی من خود کالای سوئیسی وارد می‌کردم که سر کیفیت آنها با طرف سوئیسی دعوا کردم چرا که این کالا کیفیت لازم را نداشت و بعد از مشورت با وزارت بهداشت کالا را از سطح کشور جمع‌آوری کردیم و معدوم ساختیم.

در ادامه این نشست روح‌الله نوروزی یکی از وارد کنندگان تجهیزات و مواد دندانپزشکی با انتقاد از اینکه نهادهای غیر مسئول در حوزه‌هایی که به آنها مربوط نیست دخالت می‌کنند گفت: قانون نرخ‌گذاری محصولات و تجهیزات پزشکی را مشخص کرده اما متاسفانه ما می‌بینیم از سازمان‌هایی که مسئولیت ندارند و بدون اطلاع از مسائل تولید مالیات و غیره قیمت‌گذاری می‌کنند و می‌روند.

وی در مورد تولیدات برندهای اروپایی و توزیع آنها در ایران گفت: بسیاری از این برندها تولید اروپا نیستند و تنها اسم کشورهای اروپایی را دارند می‌توان گفت که بسته‌بندی آنها تنها در کشور اروپایی انجام شده و اسم آن کشور اروپایی را یدک می‌کشد.

این وارد کننده تجهیزات دندانپزشکی افزود: به طور مثال بالاترین تکنولوژی ایمپلنت را کشور سوئیس دارد اما 80 درصد تولیدات سوئیس در کشور کره به مصرف می‌رسد این در حالی است که ما بیشتر واردات ایمپلنت‌مان را از کشور کره انجام می‌دهیم سوال من این است که اگر جنس کره‌ای خوب است چرا  خود کره‌ای‌ها جنس سوئیسی مصرف می‌کنند.

وی با بیان اینکه مدرک ایزو به روند تولید داده می‌شود نه به کیفیت محصولات گفت: کامیون‌های هوو و اتوبوس‌های ولوو نیز استانداردهای لازم را داشتند اما شما دیدید که چه بلایی سر مردم آوردند.

نوروزی با انتقاد از واردات محصولات بی‌کیفیت از کشورهای آسیایی گفت: ما در مصرف محصولات نامرغوب پیش‌قدم هستیم و بسیاری از محصولات وارداتی امتحانشان را در ایران پس می‌دهند اگر امروز خودروی کیا در اروپا توزیع می‌شود به این دلیل است که این خودرو در ایران امتحان شده و ما چوبش را خورده‌ایم.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد حمایت از تولید داخل گفت: متاسفانه برخی‌ها از این سخنان سوء استفاده می‌کنند و کالایی را وارد و در داخل کشور بسته‌بندی و به نام تولید داخل عرضه می‌کنند تا از حمایت‌های دولتی بهره‌مند شوند.

این وارد کننده مواد و تجهیزات پزشکی عنوان کرد: رئیس جمهور چین بارها گفته که پست‌ترین محصولات چینی را ایرانی‌ها مصرف می‌کنند به طور مثال ما در حوزه ایمپلنت هنوز به تکنولوژی تولید داخلی نرسیدیم. عده‌ای محصولات بی‌کیفیت را وارد ‌می‌کنند و با اضافه کردن دو یا سه قطعه و بسته‌بندی ایرانی آن را به نام تولید داخل به بازار می‌فرستند.

در ادامه سید یوسف ابطحی یکی از تولید کنندگان تجهیزات دندانپزشکی نیز گفت: حوزه فعالیت ما بسیار حساس است به طوریکه از یک کودک یک ساله تا پیرترین انسان را در بر می‌گیرد.

وی در پاسخ به صحبت‌های نوروزی یادآور شد: کالاهای وارداتی تاییدیه‌های بین‌المللی را دارند و شما در بازار در میان اجناسی که به صورت قانونی وارد کشور شدند یک عدد کالای بدون شناسنامه پیدا نمی‌کنید.

ابطحی با بیان اینکه عدد 50 درصد برای تولید تجهیزات دندانپزشکی در داخل کشور عدد بسیار خوبی است، گفت: این میزان تولید در خاورمیانه بی‌همتا است و اگر امروز صادرات تجهیزات پزشکی ما ضعیف است به این دلیل است که ایران را به عنوان صادرکننده تجهیزات پزشکی نمی‌شناسند.

وی خطاب به مسئولان گفت: صدور یک کالای تجهیزات پزشکی به ارزش 5 هزار دلار برابری می‌کند با صدور یک فرش با ارزش 500 هزار دلار چرا که ما با صدور کالای پزشکی پیشرفت کشورمان را نشان می‌دهیم و راه را برای صادرات بیشتر هموار می‌کنیم.

سپس نوبت به حسین شجاعی وارد کننده مواد و تجهیزات دندانپزشکی رسید تا در صحبت‌هایی کوتاه به موضوع بازار رقابتی اشاره کند.

وی در این زمینه گفت: در یک بازار رقابتی از همه برندهای دنیا حضور دارند و ما نباید صرفا به تولید داخل کشور منحصر شویم و در را به روی واردات ببندیم. این موضوع در هیچ کشوری اتفاق نیفتاده چرا که هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند در همه زمینه‌ها خودکفا است.

این وارد کننده مواد و تجهیزات دندانپزشکی درمورد میزان گمرکی محصولات دندانپزشکی گفت: اگر ما تولید داخل از نمونه وارداتی نداشته باشیم 4 تا 30 درصد گمرکی به محصولات تعلق می‌گیرد اما اگر نمونه داخلی آن وجود داشته باشد 30 تا 50 درصد گمرکی به آن تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه به واردات تجهیزات دندانپزشکی ارز مرجع تعلق نمی‌گرفت و از حمایت دولتی بی‌بهره بود گفت: ما نمی‌توانیم با تعرفه بازار را کنترل کنیم بلکه کمک به تولید کننده می‌تواند مصرف مواد خارجی را کاهش دهد.

همچنین فریدون سلامی‌فر نائب رئیس اتحادیه تهیه، توزیع و تولیدکنندگان مواد و تجهیزات پزشکی نیز گفت: سال 57، سه نوع ماده اولیه در ایران برای دندانپزشکی تولید می‌شد که آب، هوا و پنبه نام داشت.

وی ادامه داد: اما امروز 50 درصد این مواد در ایران تولید می‌شود ولی به چه بهایی؟ فرد تولید کننده سرمایه خود را ابتدا در بخش ساخت ساختمان می‌گذارد در حالی که از وام خبری نیست و سپس در زمان صدور پروانه نیز باید از 30 ارگان مختلف اجازه و تاییدیه بگیرد.

سلامی‌فر عنوان کرد: با چنین بروکراسی اداری تولیدات ما آنچنان که باید باشد پیش نمی‌رود و تولید کننده دلسرد می‌شود و کار را رها می‌کند در حالی که برای ساخت ساختمان‌های آنها میلیاردها تومان هزینه شده است.

وی پیشنهاد تاسیس اداره‌ای را دارد که متشکل از همه نهادهای تصمیم‌گیرنده در حوزه تجهیزات پزشکی باشد و گفت: نمایندگان این ادارات باید با اختیار تام در اداره جدید حضور داشته باشند تا تولیدکننده را حمایت کنند.

برگزاری نخستین سمپوزیوم ارتو ایمپلنت و پروتزهای نوین دندانی 22 و 23 مرداد در هتل المپیک

نخستین سمپوزیوم ارتودنسی همراه کارگاه علمی- آموزشی جراحی و پروتزهای نوین دندانی با بهره‌گیری از فناوری کدکم به همت دانشکده دندانپزشکی شاهد و انجمن ارتودنتیست‌های ایران 22 و 23 مرداد سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود. این گردهمایی بزرگ تنها برنامه امسال انجمن ارتودنتیست‌های ایران است و در آن سعی شده با تغییر روند ارائه سخنرانی‌ها به صورت پرسش، پاسخ و مناظره بین استادان صاحب‌نظر و همچنین استفاده از سوالات شرکت‌کنندگان، فضای پربارتری جهت برگزاری این سمپوزیوم ایجاد شود.

در این گردهمایی سعی شده با برپایی کارگاه‌های علمی، انجام جراحی زنده و قالب گیری‌های دندانی به روش پیشرفته(R2 GATE) نقش شایانی در انتقال دانش و تکنولوژی‌های نوین داشته باشیم، گفت: رفع فقدان دندان ومرتب کردن دندانها با بهره‌گیری از دانش ارتودنسی و ایمپلنتولوژی، آشنایی با ابزار، مواد و تجهیزات جدید دندانپزشکی در قالب بیش از 30 سخنرانی در سالن‌های مختلف در زمینه‌های ارتوایمپلنت توسط متخصصان داخلی و خارجی، همچنین میزگرد ویژه تکنسین‌های پروتز دندانی و دندانپزشکان عمومی مهمترین برنامه‌های این گردهمایی محسوب می‌شود. میهمانانی از کشورهای کره‌جنوبی، برزیل، آلمان، سوئیس، ایتالیا، لبنان، عراق و چند کشور دیگر همراه در این مراسم دو روزه حضور دارند.تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: