کد خبر: ۷۲۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 13
شفا آنلاین>سلامت>پژوهشگران امریکایی اعلام کردند که عینک گوگل این امکان را برای پزشکان اورژانس مناطق دورافتاده فراهم می کند تا به طور مستقیم برای بیمارانشان از مشاوره های لازم متخصصان استفاده کنند

به گزارش شفا آنلاین،محققان یک پروژه جدید تحقیقاتی اعلام کردند که مشاوره پزشکی برای بیمارانی که در بیمارستان های دورافتاده و یا کلینیک های درمانی روستایی قرار داشته و از وجود متخصص بی بهره هستند ، با به کار گیری  عینک گوگل امکان پذیر خواهد بود .

پیتر. آر. چای (Peter R. Chai) از دانشگاه پزشکی دانشگاه ماساچوست (University of Massachusetts medical school) در رابطه با این عینک می گوید : « این عینک به طور کامل به عنوان یک دستگاه پزشکی اورژانسی از راه دور عمل می کند . عینک گوگل دستگاه کوچک و قابل حملی است بنابراین می توان به آسانی آن را بر بالین بیمار آورده و با توجه به نشانه های بیمار ؛ از راه دور و با استفاده از اینترنت به طور آنلاین از متخصصان مشاوره گرفت همانند لحظه ای که افردی نیازمند یک متخصص بوده تا بر بالین بیمارشان حاضر شود . »

لازم به توضیح است ، دستگاه های پزشکی از راه دور سنتی که در حال حاضر در مناطق دور افتاده به کار می روند، به طور معمول از یک دسکتاپ یا لپ تاپ بزرگ که بر روی چرخ دستی بزرگی سوار شده تشکیل می شود که باید از یک اتاق به اتاق دیگر به سختی حمل شود . بزرگی و سنگینی این دستگاه موجب شده تا حمل آن سخت تر شده و دسترسی و قابلیت استفاده از آن در محیط اورژانسی محدود گردد . در حالی که به کارگیری عینک گوگل بسیار آسان تر و قابل دسترس تر است . پزشکان با استفاده از عینک گوگل می توانند در جریان آزمایش ها و معاینه بیمار، عکس های باکیفیت تهیه کرده و آنها را از راه دور در اختیار متخصصان قرار دهند تا بهترین مشاوره را دریافت کنند .

در این پروژه تحقیقاتی ، پزشکان اورژانس مرکز پزشکی یادبود UMass (UMass Memorial Medical Centre) توانستند از طریق عینک گوگل برای 18 مورد سم شناسی مشاوره دریافت کنند .

پزشکان با استفاده از عینک گوگل در زمان معاینه بیماران ، می توانند از وضعیت بیمار عکس برداری و فیلم برداری کرده آن را برای مراکز مجهز و متخصصان  ارسال کنند و در همان لحظه مشاوره لازم را دریافت نمایند . مشاوره لازم از طریق پیام های متنی بر روی شیشه نمایش عینک ظاهر می شود و پزشک می تواند با مطالعه آن بهترین راه درمانی را برای بیمار به کار برد .  

در فعالیت های آزمایشی در مشاوره گرفتن از متخصصان سم شناسی، پزشک معالج از اعتماد به نفس بیشتری در تشخیص نوع سم و راه درمانی آن برخوردار شده بود که این مساله نقش مهمی در نتیجه کلی بهبود بیمار خواهد داشت .

لازم به ذکر است که در این آزمایش ها ، با اطلاعات اضافی ارائه شده از طریق مشاوره عینک گوگل در رابطه با مدیریت مراقبت از بیمار، بیش از نیمی از موارد مراقبتی بیماران تغییر داده شد. برای نمونه شش نفر از هجده بیمار یاد شده، نیازمند پاد زهر لازم بوده اند و سایر بیماران نیازی به پادزهر نداشتند.

پیتر. آر. چای در رابطه با به کارگیری این عینک و مزایای آن می گوید: « وجود یک متخصص بر بالین بیمار از مزایای بسیاری برخوردار است و عینک گوگل این امکان را برای بیماران مناطق دور افتاده که دسترسی به متخصص برایشان بسیار دشوار است، فراهم می سازد. از آنجایی که این عینک نسبتا ساده بوده و حمل و استفاده از آن آسان است، نسبت به سیستم عامل های پزشکی از راه دور سنتی از مزایای بیشتری برخوردار است. »

در خاتمه لازم به ذکر است که شرح کامل  این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله سم شناسی پزشکی (Journal of Medical Toxicology) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: