کد خبر: ۷۲۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 12
معاون سازمان بهزیستی عنوان کرد
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>معاون سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمان بهزیستی به دنبال راه‌اندازی آزمایشگاه ژنتیک در همه استان‌های کشور است.

به گزارش شفا آنلاین :  حسین نحوی‌نژاد اظهار داشت: حوزه توانبخشی سمبل سازمان بهزیستی بوده و هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند ادعا داشته باشد که اقداماتی با این حجم کار را دنبال می‌کند، در این حوزه ابعاد تخصصی در ارتباط با معلولان دنبال می‌شود و خدمات ارائه شده تنها مربوط به سازمان بهزیستی است.

معاون سازمان بهزیستی تصریح کرد: هر روزه مطالبات معلولین بیشتر می‌شود و باید با دیدگاه علمی ‌ـ تخصصی و با تجاربی که دوستان ما در حوزه توانبخشی دارند اهداف سازمان را عملیاتی کنیم.  

نحوی‌نژاد افزود: حدود یک میلیون و 100 هزار معلول در بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی وجود دارد که از حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی خدمات دریافت می‌کنند.

وی در خصوص نقش توانمندسازی در حوزه توانبخشی اظهار داشت: توانمندسازی اصطلاحی است که از بخش‌های مختلف تشکیل شده ولی در کل به معنای این است که به جای حمایت مستقیم، شرایط  به گونه‌ای فراهم شود تا شخص معلول بدون نیازمندی مستقیم به دیگران بتواند در جامعه حضور موثر داشته باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور در ادامه افزود: به دنبال زنده کردن توانبخشی حرفه‌ای هستیم که یکی از مباحث اصلی آن بحث توانمندسازی است و در بحث توانمندسازی درآمدزایی صرف دنبال نمی‌شود.

وی بیان کرد: مهارت‌آموزی، پیگیری و دستیابی به شغل مهمترین خصیصه توانمندسازی بوده که بسیار با ارزش‌تر بوده و از طرفی نیز بحث زنده کردن مددکاری را در حوزه توانبخشی دنبال می‌کنیم چرا که اعتقاد داریم تنها با تفکر پزشکی نمی‌توان در حوزه توانبخشی کار کرد.

نحوی‌نژاد در خصوص پیشگیری از معلولیت‌ها نیز اظهار داشت: متأسفانه آن‌گونه که می‌توان مسائل مالی و اقتصادی را حل کرد نمی‌توان به فرهنگ مردم ورود پیدا کرد.

وی بیان کرد: خصوصا اگر بحث تغییر برخی از این فرهنگ‌ها مدنظر باشد اما امیدواریم به‌خصوص در استان‌های عشیره‌ای و طایفه‌ای که علت اصلی شیوع معلولیت‌ها ازدواج فامیلی است برنامه‌هایی را دنبال کنیم تا خانواده‌ها قبل از هر اقدامی در زمینه ازدواج و تشکیل خانواده به سمت انجام آزمایش‌های ژنتیک بروند.

نحوی‌نژاد در ادامه به نبود آزمایشگاه‌های ژنتیک در برخی استان‌ها اشاره کرد و افزود: اعتقاد من و همکارانم این است که باید امکانات و شرایط برای همه یکسان باشد و یا تفاوت‌ها آن‌قدر زیاد نباشد که برخی خانواده‌ها و استان‌ها در خصوص امری به این مهمی متحمل ضرر و زیان شوند.

وی گفت: پیگیر هستیم تا در تمام استان‌ها آزمایشگاه ژنتیک داشته باشیم و از طرفی با اجباری کردن این آزمایش برای همگان علاوه بر فرهنگ‌سازی از بسیاری معلولیت‌ها در آینده پیشگیری کنیم.

نحوی‌نژاد به اهمیت نقش رسانه‌ها برای حمایت از سازمان بهزیستی و برنامه‌های این سازمان و آگاه‌سازی مردم اشاره کرد و افزود: رسانه‌های مجازی، صدا و سیما، دانشگاه‌ها و مدارس باید حرکت را در زمینه آگاه‌سازی به اقشار مختلف مردم با هدف کاهش معلولیت‌ها و آسیب‌ها شروع کنند و تفکر مردم را به سمت اهمیت دادن به این موضوعات سوق دهند.

فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: