کد خبر: ۷۲۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 09
شفا آنلاین>سلامت>کم تحرکی و اضافه وزن دانش آموزان معضلی است که باید مدرسه و والدین در فرآیندی مشارکتی در جهت رفع آن تلاش کنند.
به گزارش شفا آنلاین،با نگاهی گذرا به وضعیت ظاهری افراد جامعه، به وضوح شاهد اضافه وزن در بسیاری از افراد جامعه هستیم مشکلی که علت آنرا بیشتر سبک زندگی امروزی می‌دانند و افراد در سنین مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

این معضل نه تنها در کشور،‌ بلکه در کل دنیا، فراگیر است و می‌توان آن را زمینه ساز بیماری‌های مختلف غیر واگیر دانست.

بیشتر کارشناسان بهداشت و تغذیه رعایت تناسب اندام را برای کودکان بسیار ضروری می‌دانند چرا که چاقی در کودکان زمینه ساز مشکلات و بیماری‌های دیگر در آینده خواهد بود. 

آمارها حاکی از آن است که در ایران حدود 15 درصد از دانش‌آموزان از مشکل چاقی رنج می‌برند و در آمریکا این عدد 17 درصد را نشان می‌دهد. 

از مهم‌ترین علل اضافه وزن و چاقی در کودکان کم تحرکی، مصرف فست‌فود، زندگی آپارتمانی و عدم گرایش به فعالیت‌های ورزشی است. 

در این میان مدارس می‌توانند نقش موثری در پیشگیری و کنترل اضافه وزن داشته باشند چرا که زمان زیادی از وقت کودکان در این نهاد آموزشی سپری می‌شود. 

تحرک مدارس از مهرماه افزایش می‌یابد 
مهرزاد حمیدی معاون کل تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در خصوص کیفیت بخشی و توجه به درس تربیت‌بدنی در مدارس گفت: در برنامه ششم توسعه و سند تحول بنیادین به بحث تربیت بدنی به شدت توجه شده است.

وی در نشستی در خصوص المپیاد ورزشی دانش‌آموزان به اجرای متفاوتی برای ارتقای سطح تربیت بدنی در مدارس اشاره کرد که از آن جمله می‌توان به افزایش ساعت درس تربیت بدنی در مقاطع مختلف تحصیلی اشاره کرد. 

برنامه بعدی حیات پویا است که فاز آزمایشی آن انجام گرفته است و امسال در تمامی مدارس به طور رسمی به کار گرفته می‌شود در اصل این برنامه تحرک مدارس را بیش از پیش افزایش می دهد از سایر برنامه‌های در دست اقدام هم کانون‌ها و المپیاد‌های درون مدرسه‌ای را می‌توان بر شمرد. گفتنی است به کارگیری این برنامه‌ها در راستای تحقق توجه به سند تحول بنیادین در زمینه تربیت بدنی در دست اجرا قرار گرفته است. 

نقشه راه تربیت بدنی نیازمند تخصیص اعتبارات مالی 
سعید خسروی معاون برنامه ریزی درس تربیت بدنی در راستای کیفیت بخشی درس تربیت بدنی در مدارس گفت: بر اساس سند ملی، دو ساعت درس به آن اختصاص داده شده است و برای تحقق این برنامه کتاب راهنمای معلم تدوین شده است و در آن تمام دستورالعمل‌های مربوط به درس و چگونگی تدریس در هر جلسه تشریح شده است. 

وی ادامه داد: کتاب‌های راهنما برای سال 10، 11، 12 در حال نگارش است و برای مقاطع اول تا نهم در دسترس معلمان قرار گرفته است. 

خسروی خاطر نشان کرد: مشکلی که در این میان تا حدودی مانع از تحقق اهداف تربیت بدنی می‌شود ابزار و فضای مناسب است که در سال اول تا سوم دبستان بیشترین تاکید بر مهارت‌های بنیادین نظیر دویدن و روش صحیح راه رفتن است و در مقاطع بعدی این امر تخصصی تر خواهد شد که طبیعتا نیاز به تجهیزات استاندارد به شدت احساس می‌شود.

معاون برنامه ریزی درس تربیت بدنی اظهار داشت: برای بهبود شرایط طبق مصوبه 232 سازمان نوسازی برای هر مدرسه بیش از پنج کلاس باید متراژی جهت فضای آموزش تعیین گردد.  اما توجه به مسائل مالی برای تامین اعتبارات در راستای اجرای این برنام مسئله‌ای است که نباید از آن غافل شد.

ایجاد انگیزه فرآیندی مشارکتی میان مدارس و والدین است
خسروی در خصوص ایجاد انگیزه و میل بیشتر دانش‌آموزان به فعالیت‌های ورزشی گفت: این مسئله‌،‌ فرآیندی مشارکتی است که مدرسه فقط می‌تواند مبانی آن را به دانش آموز نشان دهد و این خانواده‌ها هستند که می توانند با هدایت فرزندان به سمت باشگاه‌های ورزشی و کانون‌های درون مدرسه‌ای،‌ جامعه را در داشتن نسلی سالم و پر نشاط سوق دهند.

وی یکی از دلایل اصلی این کم توجهی را عدم اهمیت کافی به مقوله سلامت بدن دانست که در هر خانواده‌ و حتی دانش‌آموزان به وفور دیده می‌شود، و گواه این مدعا، حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های تقویتی در صورت ضعف در مباحث درسی است در حالیکه چنانچه فردی دچار اضافه وزن باشد هیچ ترتیب اثری داده نمی‌شود.

خسروی تصریح کرد: توجه به درس تربیت بدنی علاوه بر اینکه بدن را از لحاظ حفظ سلامت تامین می‌کند مهارت‌های اجتماعی نظیر روحیه، همکاری، اخلاق را هم به افراد می‌آموزد و در واقع تضمینی برای سلامت روان هم می‌باشد. 

وی در پایان اشاره داشت: برای ایجاد انگیزه بیشتر در دانش آموزان تفاهمی با رادیو ورزش انجام شده تا آهنگ صبحگاهی ورزشی در مدارس به صدا در‌آید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: