کد خبر: ۷۲۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 10
شفا آنلاین>اجتماعی> «دایک‌های مرزی در محدوده تالاب ‌هامون، عامل اصلی خشک شدن تالاب در سال‌های اخیر بود». رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، دلایل خشک شدن ‌هامون، آلودگی شدید خوزستان، آتش‌سوزی جنگل‌ها و دیگر مشکلات زیست‌محیطی که کشور با آنها روبه‌روست را تشریح کرد.
به گزارش شفا آنلاین، معصومه ابتکار که به بهانه روز خبرنگار با اصحاب رسانه سر میز صبحانه نشسته بود، در جمع خبرنگاران دلیل اصلی خشک شدن تالاب‌ هامون که سال‌ها این تالاب را به کانونی برای ریزگردهای سیستان تبدیل کرده بود را دایک‌های مرزی اعلام کرد که در دولت گذشته به دلیل مسائل امنیتی در مبادی ورودی تالاب ‌هامون نصب شده بود.

او با اشاره به این‌که با ریشه‌یابی دلایل خشکی ‌هامون، دایک‌های مرزی برداشته شده و آب بار دیگر وارد تالاب شده است، ادامه داد: «سازمان محیط‌زیست از شهریور ‌سال ۹۲ با این پدیده مواجه شد و دریافت که علت خشکی تالاب‌ هامون تنها کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی نیست.

دولت قبل در مرز ایران و افغانستان، دایک زده بود که همچون سد عمل می‌کرد و جلوی ورود آب را می‌گرفت، اما به دلیل محرمانه بودن این موضوع، امکان رسانه‌ای کردن آن وجود نداشت.

سرانجام پس از رایزنی‌ها با وزارت کشور نیروهای مرزبانی و نیروی انتظامی و دیگر مسئولان مربوطه توانستیم موضوع را توجیه کرده و دایک‌های مرزی را برداریم. بر این اساس ‌سال گذشته ‌هامون ٧ ماه کامل آب داشت و درحال حاضر نیز اگرچه بخش‌هایی از ‌هامون و هیرمند همچنان خشک است اما بخش‌های عمده تالاب پرآب است.»

  او در ادامه در باره آلودگی هوای خوزستان هم گفت:  «در حال حاضر در خوزستان ۴۰۰‌هزار هکتار کانون ریزگرد و گردوغبار وجود دارد که متاسفانه با کاهش ۴۸‌درصدی بارندگی در این استان، این مساحت مرتبا رو به رشد است. براساس آمارها برخی از مناطق خوزستان جزو گرم‌ترین نقاط جهان است بنابراین حل معضل گردوغبار در این استان به سادگی امکانپذیر نیست.»

ابتکار با اشاره به اتفاقی که‌سال گذشته در اهواز افتاد و آلودگی هوا در این شهر، باعث شد بسیاری راهی بیمارستان شوند، توضیح داد:  «در استان خوزستان یک واحد فرآوری نفت سنگین وجود داشت که خارج از ضوابط درحال فعالیت بود و فعالیت این واحد باعث شد اهوازی‌ها بیمار شده و راهی بیمارستان شوند.

با اقداماتی که انجام شده است، منشاء برخی از مشکلاتی که در سال‌های گذشته در این استان اتفاق می‌افتاد و منجر به آلودگی شدید مقطعی در این استان می‌شد، شناسایی و مهار شده است.»  آتش‌سوزی جنگل‌ها، موضوع دیگری بود که ابتکار به آن اشاره کرد و در باره آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و مناطق حفاظت شده محیط‌زیست، یادآور شد:  «از ۶ ماه پیش با یک رویکرد ساختاری و سازمان‌دهی با همکاری وزارت کشور، سازمان مدیریت بحران و سازمان جنگل‌ها وارد مذاکراتی شده‌ایم و تفاهمنامه‌ای برای ساماندهی این مباحث داشته‌ایم.

همچنین با سازمان مدیریت بحران و ستاد کل نیروهای مسلح تفاهمنامه‌ای برای پشتیبانی هوایی، آتش‌سوزی‌های مناطق جنگلی و زیست‌محیطی امضا شده که بر این اساس دولت اعتباراتی را تصویب کرده است.»

او در ادامه از نصب ٢٥ سنسور دود (شناسایی آتش) در نواحی که احتمال وقوع حریق بیشتر بوده خبر داد. ابتکار با اشاره به این‌که در سال‌های ۸۹ و ۹۰ بیشترین تعداد آتش‌سوزی‌ها در مناطق جنگلی و کمترین اطلاع‌رسانی و رسیدگی در این مناطق انجام می‌شد، یادآور شد:  در آن سال‌ها حدود ۱۰‌هزار هکتار از پارک ملی گلستان بیش از یک هفته در آتش می‌سوخت و امکان مهار آن وجود نداشت، اما درحال حاضر زمان رسیدگی به آتش‌سوزی‌ها و کنترل و مهار آنها به‌شدت ک

اهش یافته است.به گفته او  درحال حاضر ۵ لایحه زیست‌محیطی در مجلس در نوبت رسیدگی است.
او با اشاره به این‌که در گذشته حدود ۷۰ تا ۸۰‌درصد پروژه‌های عمرانی بدون ارزیابی زیست‌محیطی یا با ارزیابی‌های نیمه‌کاره اجرا می‌شدند، تأکید کرد:   «سازمان محیط‌زیست درحال حاضر تنها برای تعداد بسیار کمی از پروژه‌های عمرانی مجوز صادر می‌کند، اما در قبال پروژه‌هایی که در گذشته بدون مجوز اجرا شده‌اند یا درحال اجرا هستند، مسئولیتی ندارد.»


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: