کد خبر: ۷۲۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۵ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 09
شفا آنلاین>سلامت> پژوهشگران آمريکايي يک دستگاه جديد آزمايشگاهي ساختند که به پزشکان در تشخيص بهتر و سريع‌تر بيماري‌هاي ريوي، از جمله سل و آسم کمک مي‌کند.

به گزارش شفا آنلاین،محققان با ساخت اين دستگاه کم‌هزينه به نام acoustofluidic sputum liquefier مي‌توانند به تجزيه و تحليل بزاق بيماران مبتلا به بيماري‌هاي ريوي مانند سل و آسم بپردازند که اين مساله در تشخيص بهتر و سريع‌تر اين‌گونه بيماري‌ها کمک بسياري مي‌کند.

در حقيقت، اين دستگاه يک چيپ کامپيوتري پيشرفته است. يکي از مخترعان اين دستگاه جديد، در رابطه با روش‌هاي بهتر تشخيص بيماري‌هاي ريوي مي‌گويد: «براي پيشرفت و توسعه تشخيص بهتر و پيدا کردن روش‌هاي درماني دقيق‌تر بيماران مبتلا به بيماري‌هاي ريوي، ما بايد به جاي ترسيم خون، به تجزيه و تحليل نمونه سلول‌هاي مستقيم ريه‌ها بپردازيم.»

يکي از ديگر از محققان درگير در اين پروژه، معتقد است: « اين دستگاه، بدون اينکه به ارسال نمونه مورد نظر به آزمايشگاه متمرکز، نياز باشد، به آناليز سريع آن مي‌پردازد. اين اولين دستگاه آزمايشگاه روي يک تراشه است که به آناليز بزاق و خلط مي‌پردازد.»

مسائل مختلفي در استفاده از روش استاندارد فعلي براي تجزيه و تحليل بزاق و خلط به وجود مي‌آيد که نخستين آن، احتمال انتقال نمونه‌هاي مسري است.

در حالي که در استفاده چنين دستگاه‌هايي، بدون لمس نمونه، مي‌توان به تجزيه و تحليل آن پرداخت که احتمال خطر ابتلا را کاهش مي‌دهد. علاوه بر آن، در اين دستگاه نمونه‌هاي زيستي به طور امن، در اجزاي يک بار مصرف قرار مي‌گيرند.

از ديگر مسائل پيش‌رو مي‌توان به اندازه نمونه‌ها در سيستم فعلي اشاره کرد که با بزرگ بودن آن تجزيه و تحليل بسيار مشکل مي‌شود. يکي ديگر از مسائل مطرح شده را در سيستم استاندارد و اين دستگاه جديد، مي‌توان به استفاده از اپراتورهاي آموزش دانست. اين امر به اين معنا است که در سيستم فعلي و استاندارد براي فعاليت‌هاي تجزيه و تحليل از اپراتورهاي آموزش‌ديده استفاده مي‌شود، در حالي که در کاربرد اين دستگاه فقط يک پرستار مي‌تواند با لمس چند دکمه به اين عمل بپردازد.

حتي کار تجزيه و تحليل با دستگاه مذکور مي‌تواند بدون هيچ‌گونه مشکلي در خانه بيمار نيز انجام شود. نتايج آزمايش‌ها نشان مي‌دهد، دستگاه acoustofluidic sputum liquefier از دقت بسيار بالاتري نسبت به سيستم‌هاي استاندارد فعلي برخوردار است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: