کد خبر: ۷۲۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 07
شفا آنلاین>سلامت>یک فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان با بیان اینکه بیماران مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی نیازمند یک طرح درمان جامع هستند، تاکید کرد: بروز سندروم بی‌اشتهایی عصبی که به دنبال آن فرد دارای ترس شدید از افزایش وزن است

به گزارش شفا آنلاین-دکتر محمدرضا اسلامی با اشاره به اینکه بیماری بی‌اشتهایی عصبی از جمله اختلالات خوردن در زمینه علم روان‌پزشکی است، گفت: بی‌اشتهایی عصبی اغلب با آشفتگی "تن انگاره" همراه است و فرد با وجود لاغری آشکار تصور می‌کند به شکل ناراحت کننده‌ای چاق است، بنابراین چنین افرادی به شدت از افزایش وزن خود می‌ترسند و در مورد بدن خود و شکل آن برداشت‌های اشتباه دارند.

وی با بیان اینکه قریب به نیمی از افراد مبتلا به این عارضه به علت کاهش شدید مصرف غذا دچار کاهش وزن می‌شوند، اضافه کرد: گرسنگی کشیدن عمدی به میزان قابل توجه، تمایل بی‌وقفه برای لاغری، ترس بیمارگونه از چاقی و وجود علایم و نشانه‌های ناشی از گرسنگی‌های طولانی از جمله ملاک‌های اساسی تشخیص سندرم بی‌اشتهایی عصبی است.

این فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان با اشاره به اینکه سندروم بی‌اشتهایی عصبی در زنان به خصوص دختران نوجوان شایع‌تر از مردان است، تصریح کرد: این اختلال در کشورهای پیشرفته و بویژه میان زنانی که حرفه آنها به لاغری وابسته است از جمله مانکن‌ها و بالرین‌ها، شایع‌تر است. این افراد برنامه‌های ورزشی سنگین را انجام می‌دهند که باعث ایجاد صدمه می‌شود.

اسلامی خاطرنشان کرد: عوامل زیستی، اجتماعی و روانشناختی در پیدایش بی‌اشتهایی عصبی دخیل هستند. در اغلب خانواده‌هایی که دارای بیمارانی با این سندروم هستند، خصومت، هرج و مرج، انزوا و عدم مراقبت و همدلی وجود دارد.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به نقش عوامل پیچیده روان‌شناختی و طبی در بی‌اشتهایی عصبی، انجام یک طرح درمانی جامع شامل بستری کردن در بیمارستان و درمان خانوادگی و فردی توصیه می‌شود. با توجه به رویکردهای رفتاری، شناختی و بین فردی در برخی موارد تجویز دارو الزامی است.

انتهای پیام

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: