کد خبر: ۷۲۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۰ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 07
شفا آنلاین>سلامت>سکته‌های حاد مغزی در اثر انسداد ناگهانی عروق مغزی ایجاد می‌شوند. اختلال در خون‌رسانی سلول‌های مغزی باعث ازبین‌رفتن سریع آنها می‌شود و متأسفانه امکان بازسازی این سلول‌ها وجود ندارد. زمان برای نجات سلول‌های مغزی بسیار کوتاه است و حتی یک دقیقه را نباید هدر داد.

به گزارش شفا آنلاین،بنابراین آشنایی با علائم سکته حاد مغزی برای همه مردم بسیار ضروری است. مهم‌ترین عامل در درمان بیماران سکته مغزی، ارجاع هرچه سریع‌تر بیماران به مراکز درمانی است. به همین سبب هرگاه به‌صورت ناگهانی اختلال تکلم، ضعف در اندام‌ها یا انحراف صورت مشاهده شود، باید هرچه سریع‌تر با اورژانس تماس گرفت.

تیم اورژانس می‌تواند در کمترین زمان ممکن، بیماران را به مراکز مجهز اعزام کند. در اورژانس بلافاصله و بدون اتلاف وقت، باید بیمار ویزیت شود و اقدامات تشخیصی لازم صورت گیرد. پزشکان مغز و اعصاب با بررسی اورژانسی بیمار و سی‌تی‌اسکن بیمار با توجه به زمان سپری‌شده از شروع علائم نسبت به نوع درمان بیمار تصمیم‌گیری می‌کنند. معمولا در صورتی‌که طبق معیارهای درمانی بتوان در بازه زمانی سه‌ساعته از شروع علائم، از داروی وریدی ضدلخته استفاده کرد، زیر نظر تیم سکته مغزی از این دارو استفاده می‌شود.

 اما در مواردی که نتوان از داروی وریدی استفاده کرد، ولی بنابر تشخیص نورولوژیست، بیمار باید از درمان آنژیوگرافی و مداخله‌ای سود ببرد، باید بلافاصله به مرکز آنژیوگرافی منتقل شود. از آنجایی‌که عروق مغزی پیچیدگی و گستردگی بسیار زیادی دارد، دسترسی به عروق مغزی و به‌کارگیری وسایل مورد نیاز برای خارج‌کردن لخته از این عروق به مراتب دشوارتر از عروق سایر اعضای بدن است.

در بخش آنژیوگرافی، ضمن بررسی سریع عروق مغزی با استفاده از وسایل مورد نیاز سعی در خارج‌کردن لخته مغزی یا حل‌کردن لخته به‌وسیله تزریق دارو در محل لخته می‌کنند. موفقیت این شیوه بین ٥٠ تا ٧٠درصد است. شانس موفقیت به عوامل متعددی بستگی دارد.

 مهم‌ترین عامل، زمان است و هرچه زمان کمتری از شروع علائم گذشته باشد، پیش‌آگهی بهتری خواهیم داشت. تصلب شرایین، سن بالا، بیماری‌های همراه مانند دیابت و کشیدن زیاد سیگار شانس موفقیت را کاهش می‌دهد. انتظار می‌رود در آینده درمان‌های مداخله‌ای در سکته‌های مغزی مانند سکته‌های قلبی تبدیل به اقدام درمانی انتخابی شود. برای نیل به این هدف باید مراکز مراقبت‌های ویژه سکته مغزی پیشرفته به‌صورت مطلوب گسترش پیدا کنند و نیروی انسانی لازم برای آن به میزان مورد نیاز تربیت شوند.

در حال حاضر در ایران تعداد انگشت‌شماری مراکز سکته مغزی وجود دارد که خوشبختانه با فعالیت‌های خوب وزارت بهداشت و همکاری انجمن سکته مغزی و متخصصان مغز و اعصاب به‌زودی شاهد تحول اساسی در درمان بیماران سکته مغزی خواهیم بود. 

* دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی ایران
   دبیر انجمن سکته مغزی ایران

       مسعود مهر پرور

شرق


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: