کد خبر: ۷۲۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 05
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>درمان>عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران گفت: جامعه پزشکی ایران، رنج دیده از شرایط نابسامان اقتصادی دهه گذشته است.
به گزارش شفا آنلاین : نوید ناصری افزود: پزشکان طی دهه گذشته تحت فشار هایی همچون فشارهای اقتصادی عمومی، تورم، افزایش حقوق و بیمه کارکنان مطب ها و کلینیک ها و افزایش حامل های انرژی بوده اند.
وی افزود: افزایش لجام گسیخته مالیات و عوارض همراه با عدم افزایش متناسب تعرفه ها، فاصله بسیار داشتن با تعرفه واقعی و عدم کارآیی لازم صنعت بیمه کشور از دیگر فشارهای دهه گذشته است که به جامعه پزشکی تحمیل شده است.
وی اظهار داشت: متاسفانه با اتخاذ سیاست پوپولیستی و عوام فریبی در رسانه ها و حتی توسط برخی مسوولان وانمود شده است که جامعه پزشکی دلیل اصلی مشکلات معیشتی و فقیرتر شدن جامعه است.
عضو شورایعالی نظام پزشکی افزود: جامعه بواسطه تحریم های فلج کننده دهه گذشته، دچار انواع بحران های اقتصادی، افزایش فاحش فقر، لحظه به لحظه فاصله بیشتر گرفتن از مبانی اولیه رفاه اجتماعی و در نتیجه کاهش امید به آینده همراه با دشواری های روزافزون معیشتی شد.
ناصری، ادامه داد: هویدا شدن طبقه ای نوظهور و متمول در جامعه همزمان با انتشار موارد متعدد رانت خواری ها و اختلاس های هزاران میلیاردی برآمده از اقتصاد بیمار دهه گذشته، منتج به کاهش اعتماد اجتماعی، تحریک و تهییج روحیه حق طلبی عمومی شد.
وی با بیان اینکه جامعه پزشکی نیز مانند بسیاری دیگر از اصناف با مردم مراودات مستقیم مالی دارد، خاطرنشان کرد: پزشکی بدلیل حساسیت بسیار زیاد برگرداندن و تامین سلامتی به بیماران به ویژه در موارد اورژانس و فراگیر بودن این شغل، نسبت به سایر اصناف بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که این توجه هم از سوی مردم و هم از سوی رسانه ها و سایر مسوولان است که در ذاتا خوراک خوبی برای رسانه های مختلف به شمار می آید.

** توهم درآمدهای میلیاردی
ناصری با تاکید براینکه در هر لباس و حرفه ای افرادی متخلف و ناهمگون وجود دارند که نباید آنان را به کل جامعه صنفی مربوطه تعمیم داد، گفت: زیرمیزی هم از مفاهیم نامیمون وارده به جامعه پزشکی است که توسط درصد بسیار ناچیزی از جامعه بزرگ پزشکی مورد ارتکاب واقع می شود.
وی ادامه داد: توهم درآمدهای میلیاردی جامعه پزشکی که اگر هم وجود داشته باشد به تعداد انگشتان دو دست نمی رسد، شایسته نیست که به کل جامعه پزشکی تعمیم داده شود.
عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی عدم انسجام درون صنفی گروه های مختلف پزشکی را در تشدید این هجمه ها موثر دانست.
وی در این راستا افزود: راهکار مقابله با این هجمه ها در وهله اول متعهد سازی کل صنف به اجرای مفاهیم اصیل اخلاقی و به ویژه اخلاق پزشکی است و در مرحله دوم خودپالایشی درون صنفی و برخورد لازم با حرمت شکنان موجود در جامعه پزشکی است که در کنار این اقدامات در ابعاد رسانه ای هم لازم است نظام پزشکی به صورت کاملا فعالانه به بهترین وجه از آن در زمینه های مختلف استفاده کند.

**رسانه ملی قدم در راه تخریب پزشکان گذاشته است
عضو شورایعالی نظام پزشکی گفت: طی دو سال گذشته بخش وسیعی از برنامه های سیمای ملی از جمله گزارش ها، برنامه های گفتگوی زنده و نمایش ها با هدف پزشک ستیزی قدم در راه تخریب جامعه پزشکی گذاشته است.
وی اضافه کرد: عدم تمرکز و انسجام درون صنفی در رویارویی با مشکلات و بحران های پیش آمده و بخصوص سکوت سازمانی مشهود در شورایعالی به عنوان پارلمان نظام پزشکی نقطه ضعف عمده سازمان بود.
ناصری، گفت: علاوه بر سیمای ملی بخش عظیمی از جراید و نشریات زرد با هدف پزشک ستیزی قدم در راه تخریب جامعه پزشکی گذاشتند.این موضوع حتی به قوای سه گانه نیز سرایت کرد و منجر به صدور قوانین و بخشنامه هایی محدود کننده و بعضا به ضرر جامعه پزشکی شد.
وی با اشاره به اینکه در این راستا تلاشی بی وقفه در جهت شناساندن جامعه پزشکی به عنوان تجار بی مروت نظام سلامت صورت گرفت، افزود: در چنین شرایطی شاهد تقابلی بی سابقه بین جوامع مختلف شاغل در نظام سلامت با هم و حتی تقابل مردم با جامعه پزشکی شدیم.
وی ادامه داد: قوت و قدرت مذاکره، چانه زنی و تعامل سطوح بالای مدیریتی سازمان با ارکان قدرت و قوای سه گانه، ادارت و سازمان های مختلف نقطه قوت نظام پزشکی طی دو سال گذشته بوده است.
عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی خاطر نشان کرد: به نسبت سال های پیشین استقرار روح دموکراسی، احترام به خرد جمعی و خودداری از اعمال نفوذ را بیشتر می توان در سازمان مرکزی و ارکان آن مشاهده کرد. شاید حاکمیت همین سیاست در سازمان، عاملی برای تضعیف برآیند رفتار سازمانی نظام پزشکی و نمود خارجی فعالیت های سازمان شده باشد.

** نگاه وزارت بهداشت حاکمیتی و نگاه بیمه ها منفعت طلبانه
عضو هیات مدیره نظام پزشکی شیراز گفت: نگاه سازمان نظام پزشکی در جهت ایجاد تعامل با وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر است که در این راستا تلاش های زیادی را انجام می دهد تا حقوق صنفی اعضا کسب یا اعاده شود.
وی از سوی دیگر به نگاه وزارت بهداشت نیز اشاره کرد و اینکه این نگاه، حاکمیتی و از موضع کاملا بالا به پایین است و در مقاطعی همراه با تهدید، ارعاب، تضعیف و مقصر نمایاندن نظام پزشکی و خود را مبری دانستن است.
وی با بیان اینکه نگاه سازمان های بیمه گر هم نگاهی منفعت طلبانه ریالی به کل مقوله است افزود: در حقیقت نظام پزشکی است که تلاش خود را برای ایجاد وفاق و همگرایی بین سه مجموعه بکار می بندد، اما میزان موفقیت نهایی در تعامل سه جانبه چندان زیاد و چشمگیر نبوده است.
عضو هیات مدیره نظام پزشکی شیراز، جامعه پزشکی را نیازمند تغییر در نگرش اخلاق پزشکی و تقویت هر چه بیشتر مبانی کاربردی آن دانست و خاطرنشان کرد: جامعه پزشکی را باید به سمت حکمتی لازمه طبابت همراه با سعه صدر و بیمار مداری، با رویکردی سلامت محور و پرهیز از نگاه تجملاتی به حرف مختلف پزشکی هدایت کرد.
وی تصریح کرد: جامعه پزشکی نیازمند حذف یا کاهش حداکثری مراودات مستقیم مالی با بیماران است که این امر با تقویت هر چه بیشتر صنعت بیمه و موظف سازی بیمه ها در پوشش حداکثری محقق می شود.
ناصری گفت: اگر با آینده نگری و کلان نگری و یا به تفکیک رشته ای به کل اعضا جامعه پزشکی نگاه نشود در آینده شاهد معضلاتی به مراتب بیشتر از حال حاضر می شویم که امیدوارم با تلاش مسوولان و تمام اعضاء سازمان، روز به روز شاهد ارتقای واقعی و شایسته جایگاه جامعه پزشکی باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: