کد خبر: ۷۱۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 05
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>سرطان سلول پايه اي پوست، شايع‌ترين سرطان انساني شناخته مي‌شود و از علائم آن بالا رفتن سن جمعيت است.

به گزارش شفا آنلاین، با وجود شيوع بسيار بالاي آن درمان اين سرطان بسيار ساده بوده و با يک جراحي مي‌توان تا درصد بالايي آن را درمان کرد.

با نساء آقازاده، متخصص پوست و هيأت علمي بيمارستان رازي دانشگاه تهران درباره اين سرطان به گفت و گو پرداختيم. در ادامه مشروح اين گفت و گو را مي‌خوانيد

سخنراني شما در اين دوره از کنگره پوست درباره چه موضوعي است؟

سخنراني من در اين دوره از کنگره پوست درباره يکي از شايع‌ترين سرطان‌هاي پوست به نام کارسينوم پايه‌اي پوست است و اينکه چقدر تکه برداري قبل از انجام جراحي مي‌تواند به تشخيص انواع سرطان کمک کند.

نوع درماني که انجام مي‌شود بسته به انواع سرطان مختلف است و انواع تهاجمي سرطان با انواع غير تهاجمي آن متفاوت است. بحث اصلي من درباره همين کارآمدي تکه برداري به تشخيص انواع سرطان‌ها است و همچنين تصويربرداري جديدي مثل توموگرافي و کانفوکال اسکن که مي‌تواند در تشخيص انواع تومورهاي کارسينوم پايه اي پوست به ما کمک کند.

چقدر از سهم سخنراني‌هايي که در اين کنگره انجام مي‌شود مربوط به حوزه بيماري‌هاي پوستي و چقدر مربوط به زيبايي است و اصولاً لازم است در زمينه پوست مرضي براي اين دو در نظر گرفت؟

محوريت اصلي کنگره ما بيماري‌هاي طبي پوست هستند، اما در کنار آن بحث‌هايي درباره جراحي پوست نيز وجود دارد و مهمان‌هايي داريم که در اين زمينه به ارائه سخنراني مي‌پردازند و کارگاه‌هايي نيز در زمينه زيبايي و پوست داير است. هرچند اين دو موضوع خيلي قابل تفکيک از يکديگر نيستند.

به عنوان مثال از جراحي پوست در درمان بيماري‌هاي پوستي نيز استفاده مي‌شود و يا ليزر که هم در انجام عمل‌هاي زيبايي کاربرد دارد و هم در درمان بيماري‌هاي پوستي.

تمرکز ما در حوزه بيماري‌هاي پوستي بيشتر بر روي بيماري‌هاي تاولي و طبي پوست است و در مراحل بعدي به حوزه جراحي، ليزر و زيبايي نيز مي‌پردازيم.

عوامل به وجود آمدن سرطان سلول پايه‌اي پوست چيست؟

سرطان سلول پايه اي پوست شايع‌ترين نوع سرطان در انسان در ميان تمامي سرطان‌ها است. بروز آن در کشور ما نيز به خاطر وجود فاکتورهاي افزايش سن جمعيت، فاکتورهاي مربوط به آفتاب و لايه اوزن، رو به افزايش است.

در تمام دنيا سال به سال آمار ابتلا به اين سرطان در حال افزايش است. نکته مثبت اما اين است که اين سرطان کاملاً سرطان قابل درماني است.

به خصوص هنگامي که تومور در مراحل ابتدايي خود باشد، با يک تشخيص ساده و يک جراحي ساده و يا حتي استفاده از يکسري داروهاي ماليدني مي‌توان آن را درمان کرد.

البته شايع‌ترين راه درمان همان جراحي‌هاي ساده است اما در برخي موارد داروها نيز به تنهايي مي‌توانند راه حل باشند.

جراحي مي‌تواند حدود 90 تا 95 درصد به طور کامل ضايعه را درمان کند. امکان تهاجم اين تومور به ارگان‌هاي ديگر بسيار کم است و به همين دليل درمان کردن آن از طريق جراحي 1 وست مي‌تواند به طور کامل اين مشکل را بر طرف کند و به عبارت ديگر اين سرطان پيش آگاهي مناسبي براي بيماران دارد و بسيار مهم است که سريع تشخيص داده شده و درمان شود. اين تومور همانطور که گفتم تومور بسيار شايعي است و جراحي مي‌تواند درمان تقريباً کاملي براي
آن باشد.

علائم اين نوع سرطان که بيمار با ديدن آن لازم باشد به پزشک مراجعه کند چه مواردي است؟

علائم اين بيماري به خصوص در افرادي که يک مقدار سن آن‌ها بالا رفته، به خصوص در دهه سوم و چهارم زندگي بيشتر نمود دارد.

البته اين به آن معنا نيست که در دهه‌هاي پايين‌تر وجود ندارد. ما بايد به طور کلي در هر سني به خطر تومورهاي پوستي توجه داشته باشيم، اما هر چقدر سن بالا مي‌رود احتمال ابتلا به آن افزايش پيدا مي‌کند.

هر ضايعه‌اي بر روي پوست که احساس کنند جديد است و اندازه آن رو به افزايش است، هر ضايعه‌اي که خونريزي دارد، هر ضايعه اي که رنگدانه‌هاي غير طبيعي دارد و اين رنگدانه ها به شکل نا‌منظم بر روي پوست وجود دارند، به عنوان مثال رنگدانه‌هايي که به رنگ قهوه‌اي، قهوه‌اي روشن، سياه و چند رنگ به طور همزمان بر روي پوست وجود داشته باشد؛ همچنين هنگامي که حاشيه‌هاي يک ضايعه نا‌منظم، غير قرينه و در حال افزايش اندازه باشد، همچنين ضايعه اي که درد داشته باشد، نشانه‌اي براي اين نوع سرطان است، البته مورد رنگدانه هاي نامنظم فقط مربوط به اين نوع سرطان نيست و مربوط به نشانه‌هاي سرطان‌هاي مختلف به طور کلي است.

ساده‌ترين روش شناخت آن ديدن همين علائم بر روي پوست است. در کنار اين موارد، روش‌هاي ديگري نيز مانند تصويربرداري و نمونه برداري نيز وجود دارد که به طور قطعي براي ما مشخص مي‌کند که ضايعه اي خوش يا بدخيم است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: