کد خبر: ۷۱۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 05
حسن صيرفي دبير علمي کنگره ساليانه رازي
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>همایش ها>به صورت مشخص هر کدام از مناطق جغرافيايي ما با توجه به شرايط اقليمي و زندگي معيشتي مردم بيماري‌هاي پوستي خود را دارند.

به نظر شما بيشترين بيماري‌هاي پوستي ما در حال حاضر در کشور در چه زمينه‌اي هستند؟

به گزارش شفا آنلاین،در منطقه جغرافيايي کشور ما، در شهرها بيماري‌هاي قارچي و کچلي و در مناطق روستايي نيز به علت نبود وسايل و امکانات بهداشتي، عدم رواج استفاده از دستشويي و حمام مناسب، رعايت نکردن نکات بهداشتي، نزديکي محل زندگي مردم به دامداري‌ها و روابط نزديک افراد با هم، بيماري‌هاي قارچي به شدت شايع است.

البته امروز خوشبختانه با بالا رفتن امکانات بهداشتي در جامعه تعداد افراد مبتلا به اين بيماري‌ها کمتر شده است و درمان‌هاي سريع‌تري نيز به بازار آمده است.

اما از طرف ديگر بخاطر افزايش تعداد ورزشگاه‌ها و افزايش استقبال و استفاده مردم از محيط‌هاي ورزشي و استخرهاي همگاني، بيماري‌هاي قارچي در کشاله ران و انگشت‌هاي دست، همچنان وجود دارد و آمار آن بيشتر هم شده است.

آرايشگاه‌ها و مکان‌هاي مربوط به خدمات زيبايي نيز خود از مکان‌هايي هستند که مي‌توانند بيماري‌هاي قارچي را از طريق ناخن و موي سر، از فردي به فرد ديگر منتقل کنند. همچنين از ديگر معضلات بهداشتي در کشور که مختص به ايران نيست و در همه جاي دنيا وجود دارد، مسئله شپش است.

تنها علت ابتلاي افراد به آن هم رفت و آمد در مکان‌هاي مختلفي است که احتمال ابتلا به شپش را بالا مي‌برد.

مانند مهدهاي کودک، دبستان‌ها، ورزشگاه ها و آرايشگاه‌ها، که محيط‌هاي مساعدي براي انتقال شپش هستند. البته غير از شپش سر، شپش بدن يا شپشک عانه هم وجود دارد که در ناحيه کشاله ران باعث ايجاد خارش مي‌شود. از ديگر بيماري‌هاي شايع پوستي، مي‌توان به بيماري‌هاي سالک و جذام و سل پوستي اشاره کرد که به نظر مي‌رسد دو بيماري اخير يعني جذام و سل پوستي، در کشور ريشه‌کن شده است.

البته ما در کلينيک‌هاي تخصصي پوست مواردي مانند سل پوستي را به صورت تک و توک همچنان مشاهده مي‌کنيم. ولي بيماري سالک هنوز هم در برخي از فصول سال در چند قسمت از مناطق کشور رواج پيدا مي‌کند، مثل اصفهان، کرمان، اهواز، خصوصاً بم و اطراف تهران. اما با اين حال تعداد موارد گزارش شده به مراکز درماني به شدت رو به کاهش است که جاي اميدواري دارد.

علاوه بر راهکارهاي فردي و بهداشتي، رعايت چه مواردي باعث ريشه‌کن کردن بيماري‌هاي پوستي مي‌شود؟

مسئله ريشه‌کني در دنيا هميشه با نام واکسنياسيون همراه بوده است. سالهاست که در تمام کشورهايي که سالک در آنجا ديده مي‌شود و تعداد افراد مبتلا به آن همچنان بالاست، هنوز تلاش براي پيدا کردن واکسني جهت ريشه‌کن کردن سالک ادامه دارد و با اينکه تمام تحقيقاتي که در اين سالها با پيشرفت روزافزون علم انجام گرفته، باز هم به واکسن قابل اطميناني که پيشگيري از بيماري سالک را نويد بدهد، نرسيده‌ايم.

در کشور ما هم با تحقيقات اساتيد دانشگاه‌ها و دانشجويان اين حوزه که از طريق سازمان سازمان جهاني بهداشت طرح‌هاي تحقيقاتي مشارکتي انجام داده‌اند، کارهاي بسياري انجام گرفته ولي هنوز در جهان چيزي به نام واکسن سالک وجود ندارد و واکسني که تأثير مناسب روي بدن افراد داشته باشد، تهيه نشده است.

البته اين مسئله هنوز در حال تحقيق است و پژوهش‌ها ادامه دارد. البته باقي بيماري‌ها مانند وارت‌ها يا زگيل‌هاي ناحيه تناسلي واکسن وجود دارد که با تزريق اين واکسن‌ها از بروز زگيل در نواحي تناسلي جلوگيري شده که به صورت جدي مي‌تواند از سرطان دهانه رحم نيز در بانوان پيشگيري کند.

اميدوارم روزي بتوانيم با تزريق همگاني واکسن سالک براي جلوگيري از بروز سرطان خصوصا در بانوان به طور اجباري از بروز بيماري‌هاي پوستي و زگيل ناحيه تناسلي که به سرطان منجر مي‌شود جلوگيري و به ريشه‌کن کردن بيماري سالک کمک کرده باشيم. در مورد برخي از تومورهاي بدخيم هم مثل ملانون سالهاست تحقيقات واکسيناسون در حال انجام است ولي هنوز واکسن مؤثري اختراع نشده است.

در اين کنگره با چه محوريتي بيشتر به بيماري‌هاي پوستي برخورد مي‌شود؟

محوريت امسال ما، بيماري‌هاي تاولي، سرطان‌هاي پوست، جراحي پوست و مسئله ليزر بيشتر تکيه شده و رساله‌هاي تحقيقاتي که در اين زمينه‌ها انجام و منتشر شده در اين کنگره در دسترس همکاران قرار مي‌گيرد و به شکل سخنراني ارائه مي‌شود.

مشکلات صنفي متخصصين پوست در کشور چه چيزهايي مي‌تواند باشد؟

بايد در نظر داشته باشيم که علم به سرعت در حال پيشرفت است و مراکز تحقيقاتي دنيا روز به روز از روش‌هاي درماني جديد صحبت مي‌کنند و تکنولوژي درمان در دنيا بسيار پيشرفت کرده است.

همچنين معضلاتي که ما در حال حاضر داريم کمبود بودجه براي امر تحقيقاتي است و اين تحقيقات و انجام آنها نقش حياتي در امر درمان بهتر، مؤثرتر و سريعتر بيماري‌هاي پوستي دارند. اگر معضل کمبود امکانات ما براي انجام پژوهش‌ها و تحقيقات لازم برطرف شود، ما با سرعت بسيار بيشتري مي‌توانيم به درمان بهتر بيماران بپردازيم.

دانشگاه‌هاي ما زماني مي‌توانند به رشد برسند که در زمينه‌هاي تحقيقاتي بتوانيم پيشرفت کنيم.

از لحاظ دانشگاهي و علمي در حال حاضر چه وضعيتي قرار داريم؟

خوشبختانه تعداد مقالات ما و همکاران و دانشجويان که در ارتباط با رشته‌هاي پوست با مجلات معتبر دنيا به چاپ مي‌رسانند بالاست و از اين نظر در جايگاه خوبي هستيم. ولي ابزار و امکانات بيشتري نيازمنديم که اميدواريم دريافت کنيم.

به نظر شما چرا بودجه‌هاي تحقيقاتي در کشور به تحقيقات پوستي کم اختصاص داده شده است؟

متأسفانه در بخش تقسيم‌بندي بودجه‌ها در کشور هميشه بخش امور مربوط به تحقيقات علمي مورد بي‌لطفي قرار گرفته است ولي خوشبختانه به تازگي کوشش‌هاي زيادي از طرف مسئولان کشوري براي بخش مطالعاتي در حال انجام است که اميدواريم هرچه سريعتر به اجرا برسد و پس از برداشتن تحريم‌ها نيز بتوانيم ارتباط مراکز علمي دانشگاهي خود را با دانشگاه‌هاي خارج کشور داشته باشيم و کارهاي تحقيقاتي مشترک را انجام دهيم.

آينده پوست ايران به نظر شما به چه سمتي پيش مي‌رود؟

پوست ايران با دو مسئله خلاقيت و نبوغ با هم گره خورده است که خوشبختانه دانشجويان و اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌هاي کشور هرساله با استفاده از خلاقيت خود در حوزه کاري و همچنين توانايي‌هاي هوشي و امکانات ذهني بالايي که برخوردارند، مي‌توانند در بخش خود حرف اول را بزنند.

پوست رشته‌اي‌است که ارتباط آن با باقي رشته‌ها بيشتر و بيشتر مي‌شود و بايد در نظر داشت که پوست فقط يک رشته مربوط به زيبايي نيست و از نظر بهداشت عمومي و ضرورت شناخت بيشتر ارتباط آن با حوزه‌هاي ديگر پزشکي اهميت بالايي دارد. همچنين امروزه پوست نقش بسيار مهمي براي تأمين بهداشت و سلامت جامعه مي‌تواند بازي کند.

طرح تحول سلامت تا چه اندازه براي متخصصين پوست مفيد بوده است؟

اين طرح توانسته به بسياري از بيماران بخش پزشکي کمک زيادي کرده باشد و پزشکان نيز شکايتي از اين طرح ندارند. به نظر من طرح موفقي بوده است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: