کد خبر: ۷۱۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۷ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 04
شفا آنلاین>اجتماعی>با پايان دوران انتظار براي رفع تحريم‌هاي اقتصادي براي شرکت‌هاي بين‌المللي که مشتاقانه براي ورود به بازار ايران انتظار مي‌کشيدند حجم وسيعي از آن‌ها با اعلام استقبال براي ورود به ايران درصدد انجام مقدمات اين حضور هستند.

به گزارش شفا آنلاین، ازجمله اين شرکت‌ها مک‌دونالد آمريکا است که بزرگ‌ترين مجموعه رستوران‌هاي زنجيره‌اي جهان است و بر اساس آخرين اخبار با بيش از 33 هزار شعبه در119کشور، روزانه به64ميليون مشتري سرويس مي‌دهد.

اين شرکت چندي قبل با انتشار فرم ثبت‌نام الکترونيک نمايندگي‌اش در ايران در سايت خود از پذيرش نمايندگي در ايران خبر داد. به اين ترتيب کساني که علاقه‌مند به افتتاح شعبه‌اي از اين رستوران زنجيره‌اي در ايران هستند، مي‌توانند با پر کردن اين فرم، درخواست خود را رسماً به مک‌دونالد تحويل دهند.


مک‌دونالد اعلام کرده که اين کمپاني در حال حاضر زماني قطعي را براي توسعه رستوران‌هاي خود در ايران مشخص نکرده است و اشاره مي‌کند که تکميل فرم هيچ‌گونه تضميني ايجاد نمي‌کند اما مي‌تواند راهي براي تماس‌هاي آينده باشد. هرچند در ادامه اشاره مي‌کند که در آينده شايد گام‌هايي را در اين راه برداد. اين مسئله سرآغاز حواشي جديد در زمينه حضور اين شرکت‌ها در ايران شد و به اظهارنظرهاي متفاوت در ارتباط با حضور مک‌دونالد در ايران انجاميد.


دراين‌بين رسانه‌هاي معتبري چون تايم و لس‌آنجلس تايمز نيز در کنار بسياري از رسانه‌هاي داخلي به اين موضوع پرداخته‌اند.


البته ورود فست فودهاي معتبر به ايران داستان طولاني دارد، حدود 30 سال قبل کي.اف.سي در تهران با سه شعبه و مک‌دونالد با دو شعبه مشغول به فعاليت بودند که پس از وقوع انقلاب فعاليت‌هايشان به‌طور کل تعطيل شد.

نستله، کوکاکولا و... هم در طول فعاليت خود در اين بارها شاهد اعتراض‌هايي به حضورشان بودند و در مواقعي خبر درخواست تعطيل شدن شعبه‌هاي آن‌ها نيز به گوش مي‌رسيد.


پس از تعطيلي اين شعبه‌ها افراد زيادي با ايجاد فست فودهايي با نام مشابه و حتي همان نام اصلي از فرصت پيش‌آمده استفاده کردند و پول‌هاي زيادي را به جيب‌هاي خود سرازير کردند، نام‌هايي مانند مک علي برگر، مش برگر، IFC، ZFC و... تا مدت‌ها به فعاليت خود مشغول بودند. گفته مي‌شود پس از گذشت مدتي مک‌دونالد برند خود را در ايران ثبت کرد اما بعد از به وجود آمدن واکنش‌هاي منفي نسبت به تأسيس اين برند آمريکايي، تأسيس شعبه‌هاي آن اواخر سال 70 به حالت تعليق درآمد.


در ارتباط با اعلام اشتياق مک‌دونالد براي ايجاد نمايندگي در کشور رئيس اتاق اصناف ايران نيز اظهار کرد: «مک‌دونالد براي حضور در ايران اعلام آمادگي کرده ولي هنوز نه اقدامي انجام‌شده و نه طرف ايراني براي دادن مجوز تصميم گرفته و براي اين کار نياز به اخذ مجوزهايي از سازمان صنعت، معدن و تجارت و البته وزارت بهداشت است.»


در همين مورد علي فاضلي، رئيس اتاق اصناف ايران عنوان کرد: «در زمينه حضور رستوران‌هاي خارجي در ايران منع قانوني وجود ندارد و احتمالاً ازاين‌پس شرايط براي رقابتي شدن بازار بيشتر فراهم مي‌شود ولي براي اينکه اين نوع رستوران‌ها در ايران بتوانند حضورداشته باشند، نياز به اخذ مجوزهايي از سازمان صنعت، معدن و تجارت و البته وزارت بهداشت است.»

وي اضافه کرد: «بااين‌همه هنوز اقدامي جدي هم از طرف مک‌دونالد صورت نگرفته است؛ فقط اعلام آمادگي کرده که مي‌تواند در ايران هم به عده‌اي نمايندگي دهد.


به نظر مي‌رسد که اين قبيل اقدامات بيشتر براي سنجيدن واکنش ايران انجام‌شده و مي‌خواهند بررسي کنند که در چه زمينه‌هايي مي‌توانند در ايران سرمايه‌گذاري کنند. در مقابل در ايران هم هنوز تصميمي هم گرفته نشده است.

بايد اقدامات لازم صورت بگيرد تا در ايران هم بررسي انجام و مشخص شود امکان دادن مجوز براي فعاليت اين شرکت‌ها وجود دارد يا نه؟»


همچنين رئيس اتحاديه اغذيه‌فروشان مواد غذايي؛ در خصوص اعلام آمادگي مک‌دونالد براي حضور در ايران نيز بيان داشت: «شرايط رقابتي در بازار زماني تأثير گزار است که بازار داخلي بارونق مواجه باشد.»


اسد اله احمدي شهريور در پاسخ به اين سؤال که آيا حضور مک‌دونالد و ديگر فست فودهاي معروف دنيا شرايط را براي رقابتي شدن بازار فراهم مي‌کند، گفت: «مک‌دونالد در صورت فعاليت در يک کشور مواد اوليه وارد آن کشور مي‌کند که اين مسئله براي توليد ملي کشور به‌صرفه نخواهد بود؛ اين امر اشتغال‌زايي را تحت تأثير قرار مي‌دهد.»


وي در خصوص کيفيت محصولات ايراني و فعاليت فست فودهاي ايراني و توان رقابت اين مراکز با مک‌دونالد بيان داشت: «به‌جرئت مي‌توان گفت که بسياري از فست فودهاي ايراني ازلحاظ کيفيت، مزه، بسته‌بندي و حتي طراحي داخلي فست فودها توان رقابت دارد و حتي باکيفيت‌تر عرضه مي‌شود.»


رئيس اتحاديه اغذيه‌فروشان مواد غذايي در رابطه بااينکه يکي از شروط فعاليت رستوران‌هاي خارجي که نياز به اخذ مجوزهايي از سازمان صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت دارد را به نفع رستوران‌هاي ايراني دانست و افزود: «تبليغات وسيع اين فست فود آمريکايي آن را تبديل به غول فست فود در دنيا کرده است درصورتي‌که فست فودهايي باکيفيت به‌مراتب بهتر باعرضه محصولاتي به‌مراتب لذيذتر از مک‌دونالد وجود دارد که شامل فست فودهاي ايراني نيز مي‌شود.»


وي افزود: «با توجه به اينکه در حال حاضر تقاضا در کشور کاهش‌يافته است و فست فودهاي ايراني، کمتر از ظرفيت توليد مي‌کنند؛ بنابراين بازار رقابتي منصفانه‌اي در کشور به وجود نمي‌آيد.»


در ارتباط با حضور مک دونالد و شرکت‌هايي از اين دست بايد اشاره کرد هنگامي‌که قانون "اجازه ثبت شعبه يا نمايندگي شرکت‌هاي خارجي" و يا "ضوابط فعاليت واردکنندگان کالاهاي سرمايه‌اي و مصرفي بادوام خارجي در کشور" را مطالعه مي‌کنيم نشاني از حمايت از توليد ملي در آن‌ها نمي‌يابيم و سؤال اصلي اين است، درحالي‌که بايد از موج اشتياق شرکت‌هاي بين‌المللي براي حضور در بازار ايران استقبال کرد اما آيا دراين‌بين و با حضور احتمالي چنين شرکت‌هايي به توسعه و حمايت از توليد ملي و کارآفرينان کشور نيز انديشيده شده يا خير؟سپید



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: