کد خبر: ۷۱۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۵ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 08
شفا آنلاین>سلامت>آفتاب‌سوختگي پوست خيس بعد از شنا در دريا يا استخرهاي روباز، از سوختگي پوست خشک بسيار شديدتر است و معمولا درد شديد و مداوم ناشي از آن، بسيار آزاردهنده است و به‌سختي التيام پيدا مي‌کند

به گزارش شفا آنلاین، اما چرا رطوبت باعث مي‌شود شدت آفتاب‌سوختگي افزايش پيدا کند و بعدازاينکه فرد دچار اين نوع از سوختگي شد چه بايد بکند؟ براي يافتن پاسخ اين سوال با غلامحسين غفار پور دانشيار گروه پوست دانشگاه علوم پزشکي ايران گفتگو کرديم:


v چرا آفتاب‌سوختگي پوست خيس از پوست خشک شديد‌تر است؟

در طيف نور خورشيد تعدادي اشعه وجود دارد که به آنها اشعات ماوراي بنفش گفته مي‌شود. اين اشعات برحسب خواص و مضراتي که ازنظر پزشکي دارند به سه تيپ اشعه فوق بنفش C، اشعه فوق بنفش B و اشعه فوق بنفش A تقسيم مي‌شوند.

تيپ دوم اين اشعه که اشعه فوق بنفش B نام دارد، باعث آفتاب‌سوختگي و برنزه شدن پوست مي‌شود.

به‌اين‌ترتيب پوست شخصي که بدون پوشش زير آفتاب قرار مي‌گيرد، برنزه مي‌شود. دقايقي بعدازاينکه شخص در معرض اين اشعه قرار گرفت، پوست او قدري قرمز و تيره مي‌شود که به اين نوع برنزه شدن، برنزه شدن فوري مي‌گويند.

برنزه شدن فوري ناشي از اکسيد شدن مواد پيش‌رنگي در ‌پوست و تبديل شدن آنها به ماده رنگين ملانين است. اين مواد در سرتاسر سطح پوست يا اپيدرم قرار دارند و باعث مي‌شوند که پوست شخص ظرف دقايقي شکل برنزه شدن موقتي به خود بگيرد.

2 تا 3 روز بعد از آن هم ملانين‌سازي از طريق سلول‌هاي رنگ‌ساز که در سطح پوست است تحريک شده و از ريشه شروع مي‌شود. بنابراين ملانين جديدي در پوست شخص ساخته مي‌شود که کاملا تيره است و باعث مي‌شود که پوست او کاملا برنزه شود. اين برنزه شدن ممکن است تا يک هفته ادامه پيدا کند.

اشعه فوق بنفش B علاوه بر برنزه شدن، باعث آفتاب‌سوختگي هم مي‌شود. اگر مقدار اين اشعه کم باشد ممکن است تنها قرمزي ايجاد کند و اگر قدري زيادتر باشد قرمزي به همراه تورم و اگر خيلي زياد باشد قرمزي و تورم و تاول‌هاي کوچک در سطح پوست ايجاد مي‌شود که نشانه سوختگي بسيار شديد است.

وقتي شخص بدون اينکه از کرم ضدآفتاب استفاده کند، وارد آب مي‌شود و خيس در معرض آفتاب قرار مي‌گيرد، قطرات آب مانند ذره‌بين عمل مي‌کنند و شدت بيشتري از اين اشعه روي پوست متمرکز مي‌شود، درنتيجه در مدت زمان بسيار کوتاه‌تري پوست شخص قرمز و متورم شده و دچار آفتاب‌سوختگي مي‌شود.

شايد بسياري از افراد تجربه کرده باشند که براي مثال زماني که ساعت 4 بعدازظهر در دريا شنا کرده‌اند، شب احساس سوزش و درد داشته‌اند و پوستشان‌ متورم و قرمز شده است.

بنابراين توصيه مي‌شود افراد يک ربع تا نيم ساعت قبل از اينکه در دريا بروند از کرم ضدآفتاب استفاده کنند و تمام بدنشان را به اين کرم‌ها آغشته کنند.

زماني هم که از آب بيرون مي‌آيند حتما بدن خود را خشک کنند تا قطرات آب از سطح پوستشان برداشته شود و مانع تمرکز بيشتر اشعه ماوراي بنفش B يعني اشعه‌اي که عامل آفتاب‌سوختگي است بشود.

v بعد از سوختگي شديد پوست خيس، چه طور بايد آن را التيام داد؟

بعد از سوختگي پوست خيس، توصيه مي‌شود شخص مخلوطي از آب و يخ درست کند يا مخلوط آب و يخ را در داخل کيسه بريزد و از آنجا که تحمل درد ناشي از گذاشتن مداوم مخلوط آب و يخ بر روي پوستي که دچار اين نوع از سوختگي شده است سخت است، تا يک ساعت مرتب اين کيسه را روي پوست خود بگذارد و بردارد.

بعد از اينکه پوست شخص آرام شد و درد آن التيام پيدا کرد، بسته به‌شدت سوختگي پوست، هر نيم ساعت يا يک ساعت کرم‌ها و پمادهاي استروئيدي که در داروخانه‌ها موجود است را روي پوست بمالد.

همچنين اين افراد مي‌توانند از قرص‌ها و کپسول‌هاي ايندومتاسن، کپسول کنستان و قرص ديکلوفناک استفاده کنند و هر 6 ساعت، 2 عدد از اين قرص‌ها يا کپسول‌ها را بخورد. درنهايت هم بيمار مي‌تواند از قرص‌ها و آمپول‌هاي استروئيدي و پمادهاي کورتوني استفاده کند که البته مقدار کورتون آنها بايد تحت نظر دکتر پوست باشد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: