کد خبر: ۷۱۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۷ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 04
شفا آنلاین>اجتماعی>جمعي از داوطلبان کنکور دستياري دندان‌پزشکي به تغييرات سهميه‌ها که بعد از اعلام نتايج اين آزمون در دفترچه راهنماي انتخاب رشته منتشرشده، اعتراض کردند
به گزارش شفا آنلاین،هنگامي‌که دفترچه راهنماي آزمون دستيار رشته‌هاي تخصصي دندان‌پزشکي منتشر شد، سهميه شاهد و ايثارگر براي پذيرش دانشجو در اين آزمون به کساني تعلق مي‌گرفت که حداقل 80 درصد نمره آخرين فرد پذيرفته‌شده در اين رشته را کسب کرده‌ باشند و درصورتي‌که رتبه لازم را کسب نکرده باشد واجد اولويت پذيرش نخواهد بود.

بعد از برگزاري آزمون و انتشار کارنامه‌ها، دفترچه انتخاب رشته-محل آزمون دستياري دندان‌پزشکي منتشر شد اما يک تفاوت اساسي با دفترچه راهنماي اين آزمون داشت. بر اساس اطلاعات مندرج در اين دفترچه، استفاده داوطلبان از سهميه شاهد و ايثارگران مشروط به کسب 70 درصد نمره آخرين فردي که در آن رشته پذيرفته مي‌شود، شد.

داوطلبان آزمون دستياري دندان‌پزشکي به اين مغايرت در دفترچه‌هاي منتشرشده قبل از آزمون و بعد از اعلام نتايج اعتراض کردند و روز گذشته براي طرح اين موضوع با مسئولان به وزارت بهداشت رفتند.

يکي از داوطلبان گفت: «دربدوامر اين موضوع را به‌طور فردي دنبال کرديم، اما هيچ نتيجه‌اي نداشت به همين دليل تصميم گرفتيم اين موضوع را به‌صورت گروهي دنبال کنيم.»

وي ادامه داد: «زماني که براي انتخاب رشته به موسسات علمي آزاد مراجعه کرديم و آن‌ها با تغييرات رخ‌داده در سهميه شاهد و ايثارگر احتمال پذيرش ما را در رشته‌هاي موردعلاقه و منتخب خود بررسي کردند، به ما گفتند که با اين تفاسير، احتمال پذيرش افرادي که داراي سهميه شاهد و ايثارگر هستند از کساني که رتبه‌هاي تک‌رقمي و دورقمي کسب کرده‌اند، بيشتر مي‌شود.»

يکي ديگر از داوطلبان معترض گفت: «آنچه ما امضا کرده بوديم و در دفترچه راهنماي آزمون قيدشده بود با آنچه حالا در دفترچه راهنماي انتخاب رشته مي‌بينيم بسيار متفاوت است و ما به اين امر اعتراض داريم چون اين وظيفه مسئولان بود که پيش از برگزاري آزمون، ما را از تغييرات مطلع مي‌کردند.»

داوطلبان معترض نامه‌اي به وزير بهداشت نوشتند و ضمن اعتراض به تغييرات ميزان سهميه‌هاي اعلام‌شده خواستار احقاق حق خويش شدند. آن‌ها تغيير در سهميه‌ها بعد از اعلام نتايج را فاقد محمل قانوني و اعلام اين تغييرات قبل از آزمون را حق تمام داوطلبان عنوان کردند.

اين تغييرات شايد در نگاه اول چندان به چشم نيايد، اما اهميت آن زماني روشن مي‌شود که به ظرفيت پذيرش دانشجو در رشته‌هاي دستياري دندان‌پزشکي نگاهي بيندازيم.

با توجه به اطلاعات مندرج در دفترچه ظرفيت پذيرش دانشجو در اکثر اين رشته‌ها 3 نفر است و در برخي موارد تا 6 نفر افزايش مي‌يابد. از سوي ديگر بر اساس آخرين مصوبه مجلس شوراي اسلامي ظرفيت پذيرش در سهميه رزمندگان 25 درصد ظرفيت هر رشته محل خواهد بود. يعني 25 درصد از کل ظرفيت پذيرش هر رشته به افرادي که از اين سهميه بهره‌مند هستند تعلق مي‌گيرد.

يکي از داوطلبان معترض که براي طرح اين موضوع به وزارت بهداشت رفته بود، به  گفت: «در جلسه‌اي که با سعيد عسگري دبير شوراي آموزش دندانپزشكي و تخصصي داشتيم، او به دانشجويان گفت که درست است که مرکز سنجش آموزش پزشکي اين قانون را در دفترچه راهنماي آزمون نياورده، اما دانشجويان بايد خودشان اين قانون مجلس را مي‌خواندند و از آن مطلع مي‌شدند و سنجش اخلاقا بايد اين اطلاعات را در اختيار شما قرار مي‌داده است.»

در همين زمينه محمدحسين پور کاظمي رئيس مرکز سنجش آموزش پزشکي وزارت بهداشت گفت: «قانون تغيير سهميه شاهد و ايثارگر داوطلبان چند سال پيش در مجلس تصويب‌شده بود اما اين قانون دير به سازمان‌هاي اجرايي ابلاغ شد.»

وي ادامه داد: «تمام شرکت‌کنندگان آزمون دستياري 3219 نفر هستند که 25 درصد اين افراد نزديک به 900 نفر مي‌شود. از سوي ديگر تعداد داوطلباني که از سهميه شاهد و ايثارگر بهره‌مند هستند، زياد نيست و تعداد کل اين افراد از 200 نفر تجاوز نمي‌کند.»

پور کاظمي همچنين افزود: «من فکر مي‌کنم اين حق فرزندان شهدا است و در شرايطي که يکي از اعضاي خانواده خود را ازدست‌داده‌اند بايد به‌نوعي حمايت شوند.»

شنيده‌ها حاکي از آن است که برخي از داوطلبان براي اعتراض به اين تغييرات و عدم اطلاع‌رساني مرکز سنجش آموزش پزشکي در دفترچه راهنماي آزمون، به ديوان عدالت اداري هم شکايت کرده‌اند و براي اعلام نتيجه نهايي بايد چند ماه صبر کنند.

حمايت از خانواده شهدا و فرزندان آنها، بي‌شک نه‌تنها حق آن‌ها بلکه وظيفه سازمان‌ها و نهادهاي کل کشور است. اما در اين ميان حق طبيعي داوطلبان هر آزمون نيز آگاهي از تمام سهميه‌ها،‌ ميزان تأثيرگذاري آن‌ها و روند پذيرش دانشجو است که در اثر کم‌توجهي نهاد ذي‌ربط به اين مسئله، زمينه اعتراض داوطلبان را به اين امر فراهم کرده است.

سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: