کد خبر: ۷۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۲۵ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 03
شفا آنلاین>سلامت>بان‌کي مون، دبير کل سازمان ملل متحد، طي گزارشي که هفته پيش منتشر شد، اعلام کرد که جهان موفق به توقف و حتي عقب راندن اپيدمي ايدز شده است.

آيا مي‌توان ايدز را ريشه‌کن کرد؟

به گزارش شفا آنلاین،برنامه‌هاي مشترک سازمان ملل متحد درباره ايدز، حکايت از اين دارد که اين بيماري تا سال 2030 کاملا ريشه‌کن خواهد شد.

آقاي مون در همين راستا خواستار همکاري جهاني براي پايان دادن به ايدز به‌عنوان بخشي از اهداف توسعه پايدار شد. اين اظهارات دبير کل 15 سال پس‌ازآن ابراز مي‌شود که اهداف توسعه هزاره (MDGs) براي اولين بار به‌عنوان بخشي از اهداف توسعه پايدار تعيين شد و توسط کشورهاي عضو سازمان ملل پذيرفته و به اجرا درآمد. در سال 2000، 8 هدف براي برنامه اهداف توسعه هزاره تعيين شد تا به حل يک سري از موارد نظير تعليم و تربيت در سطح جهان و سلامت کودکان بپردازد.

هدف ششم اين برنامه به‌خصوص روي مقابله با بيماري ايدز، مالاريا و ساير بيماري‌ها در سراسر جهان تمرکز دارد. در اين طرح براي مبارزه با ايدز دو هدف تعيين شده است:

v امکان‌پذير ساختن دسترسي همه افراد نيازمند مداوا به درمان تا سال 2010

v متوقف ساختن بيماري تا سال 2015 و عقب راندن گسترش بيماري ايدز

در سالي که اهداف توسعه هزاره پايه‌ريزي مي‌شد، جهان با موج غيرعادي موارد جديد ايدز مواجه بود. طبق يک برآورد در آن سال، 1/3 ميليون مورد جديد ايدز ثبت شد و هرروز 8500 نفر به ايدز مبتلا مي‌شدند و 4300 نفر براثر بيماري‌هاي وابسته به ايدز جان خود را از دست مي‌دادند.

در آستانه برگزاري سومين کنفرانس بين‌المللي سازمان پيرامون تامين بودجه براي توسعه، گزارشي ارائه شد که طي آن سرمايه‌گذاري جامعه جهاني براي بحران ايدز يکي از هوشمندانه‌ترين سرمايه‌گذاري‌ها روي توسعه و سلامت جهاني قلمداد شده بود که منجر به نتايج قابل‌توجهي براي مردم جهان و اقتصاد مي‌شد.

در سال 2000، برآورد شده بود که اگر جامعه جهاني اقدامي فوري به عمل نياورد، تا سال 2014 موارد جديد ابتلا به ايدز به 6ميليون مورد خواهد رسيد.

مايکل سي‌ديب، مدير اجرايي برنامه مبارزه با ايدز سازمان ملل متحد، مي‌گويد: « واکنش جهان به اين معضل باورنکردني بود. جهان ميليون‌ها دلار سرمايه‌گذاري را به ميلياردها دلار تبديل کرد و امروز به ازاء هر يک دلاري که صرف اين امر شد، 17 دلار بازگشت سرمايه حاصل شده است.»

طي گزارش فوق روشن شد که بين سال‌هاي 2000 تا 2014:

v تعداد موارد جديد ايدز از 1/3 ميليون نفر به 2 ميليون نفر کاهش يافته است، يک کاهش 35درصدي.

v اکنون 15 ميليون نفر به درمان ضد رتروويروسي دسترسي دارند.

v در بين افراد آلوده به ويروس ايدز، مرگ ناشي از سل به ميزان 33درصد کاهش يافته است

v 83 کشوري که 83درصد افراد آلوده را در خود جاي داده بودند، اکنون اپيدمي ايدز را متوقف کرده‌اند.

v درصد زنان بارداري که با بيماري ايدز دست‌وپنجه نرم مي‌کنند و هم‌زمان دسترسي به درمان ضد رتروويروس دارند به 73درصد افزايش يافته و تعداد کودکان مبتلا 58درصد کاهش يافته است.

v هزينه تامين داروهاي مربوط به ميزان 99درصد کاهش يافته است.

يکي از اعضاي جامعه مبتلايان به ايدز اتيوپيايي مي‌گويد: «به دنياي آينده بدون ايدز اميدوارم. به‌عنوان يک مادر مبتلا به ايدز هر کاري که در توانم بود انجام دادم تا کودکانم آلوده نشوند. همسرم با اين ديدگاه من که بايد نقطه‌ پاياني بر معضل ايدز بگذاريم، موافق بود و ما به کمک يکديگر نمي‌گذاريم که اين اميد به ياس تبديل شود. کودکان ما بخشي از نسلي هستند که عاري از ايدز است و ما اين ميراث خود را حفظ خواهيم کرد.» هنوز کارهاي زيادي هست که بايد انجام داد.

گزارش فوق نمايانگر نقطه عطفي در مبارزه عليه ايدز در جوامع کليدي است، اما هنوز راه طولاني پيش رو داريم. اروپاي غربي و شمال آمريکا، جاهايي که کاهش‌هاي چشمگير بيماري در آن تجربه شده است، اکنون به دليل رشد هم‌جنس‌گرايي در بين مردان، با ميزان رو به رشد موارد جديد ابتلا مواجه هستند.

در گزارش فوق ذکر شده که بر اساس ورود جامعه هدف جديد به اين عرصه، بايد برنامه‌هاي جديد پيشگيري به اجرا درآيد. مردان مي‌توانند با انجام عمل ختنه از ريسک ابتلا به بيماري بکاهند و خوشبختانه تعداد اين افراد رو به افزايش است. بين سال‌هاي 2008 تا 2014 در حدود 1/9ميليون مرد در 14 کشور آلوده‌تر، تن به اين عمل داده‌اند. در کشورهاي اتيوپي و کنيا تقريبا 80درصد مردان ختنه شده‌اند.

باوجوداين بر اساس گزارش، دسترسي به کودکان آلوده رشد آهسته‌اي داشته است، به‌طوري‌که از سال 2014 فقط 32درصد از 6/2ميليون کودک مبتلا به ايدز مورد شناسايي قرار گرفته‌اند و فقط 32درصد اين کودکان به درمان‌هاي ضد رتروويروس دسترسي پيدا کرده‌اند.

علاوه بر اينها، بايد روي تسهيل آزمايش‌هاي ايدز تاکيد بيشتري گذاشته شود.آن‌طور که در گزارش منعکس شده تنها 54درصد افراد مبتلا به ايدز از وجود بيماري خود آگاه بوده‌اند.

طبق گزارش فوق، تا سال 2020 نياز به 9/31 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري براي مواجهه با بيماري است و تا سال 2030 به 3/29 ميليارد دلار اضافه ديگر تا بتوان اين بيماري را براي هميشه در سراسر جهان ريشه‌کن کرد و يک ميراث عاري از ايدز براي نسل بعد به ارث گذاشت.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: