کد خبر: ۷۱۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۵ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 02
شفا آنلاین>سلامت>بي شک احترام ويژه مردم به پزشکان و خدمت به مردم ازانگيزه­‌هاي اصلي انتخاب شغل پزشکي در تمام پزشکان است.

به گزارش شفا آنلاین ،پای صحبت هر پزشکي که بنشينيد قطعا«خاطرات خوشي از محبوب بودن پزشک محله کودکي­‌اش بازگو مي­‌کند که چقدر مورد تکريم ساکنين محله و شهرش بوده، تا آنجا که همين پزشک محترم الگويي شده براي وي، که پا در عرصه طبابت بگذارد و رداي سپيدِ خدمت به دردمندانِ شهر بر تن کند.

اما شوربختانه مدتي است که مرتب اخبار ناخوشايندي ازاحوال اين دردِ آشنايانِ شهر به گوش مي‌رسد.
اين روزها توهين، فحاشي و کتک‌کاري پزشکان در بيمارستان درحال عادي شدن است! نفس طبابت به شماره افتاده و کمتر روزي است که خبري از خشونت‌هاي بيمارستاني منتشر نشود.

ازدياد رخدادهاي خشونت‌آميز عليه کادر درمان بيانگر اين واقعيت تلخ است که آسمان رابطه عموم مردم با قشر پزشک به شدت تيره و تار شده و جايگاه پزشکان درميان مردم در حال افول است. واکنش‌­هاي تند و با الفاظ خشن برخي کاربران شبکه­‌هاي اجتماعي به اين موارد طي روزهاي گذشته هم زنگ خطر را به صدا درآورده است.

از طرفي وقتي پزشکان به‌عنوان طيفي از نخبگان اين کشور هر روز با بي‌­مهري بيشتري مواجه مي­شوند، دچار سرخوردگي شده شايد کمتر دل و دماغ خدمت را دارند و شايد به همين دليل است که اکثريت پزشکان جواني که قصد ادامه تحصيل دارند، اولويت انتخاب­‌شان تخصص‌­هايي شده که کمترين ارتباط را با بيمار دارد.

اگر پزشکان نسل­‌هاي قبل اعتبار خود را از بالين بيمار کسب مي­‌کردند، نسل جديد از رويارويي مستقيم و بخصوص اورژانسي با بيماران گريزانند تا هم از بي­‌احترامي­‌هاي احتمالي دور باشند و هم از تبعات دادگاهي آن!

کم نيستند پزشکاني که علي­رغم داشتن علاقه و استعداد تخصص­ هاي اورژانسي و جراحي بر پايه همين استدلال قيد اين رشته­ ها را زده‌­اند و تخصص‌­هاي آرامِ پاراکلينيکي را ترجيح داده‌­اند و البته که درآمد بالاتر اين رشته‌­ها هم مزيد برعلت است.

سلامت جامعه قطعا بزرگترين قرباني اين فضاي تنش‌­زا است. به نظر مي‌رسد وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکي و کميسيون بهداشت مجلس به‌عنوان 3 نهاد اصلي مرتبط با سيستم سلامت مردم بايد در راه‌حل مشکلات پيش‌قدم شوند. البته نبايد نقش کليدي رسانه ملي را هم فراموش کرد.

هرچند در حال حاضر متأسفانه اين رسانه، خود يکي از متهمين ترويج فرهنگ پزشک­‌ستيزي در جامعه است.

سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: