کد خبر: ۷۱۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 02
شفا آنلاین>اجتماعی>لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه که در سفري يک‌روزه صبح روز چهارشنبه در صدر هيئتي وارد تهران شد.

به گزارش شفا آنلاین، فابيوس که به‌عنوان سومين مقام بلندپايه اروپايي پس از زيگمار گابريل قائم‌مقام صدراعظم آلمان و فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا به ايران آمده است، در اين سفر با رييس جمهوري، وزير خارجه، وزير صنعت، معدن و تجارت، وزير راه و شهرسازي، رييس سازمان حفاظت از محيط‌زيست و وزير نفت ايران ديدار و گفت‌وگو کرد.

يکي از مهم‌ترين برنامه‌هاي وزير خارجه فرانسه در اين سفر ايجاد مقدمات ورود کشورش به اقتصاد ايران بود و آن‌طور که وي پس از ورود خود به تهران خبر داد، هيئت بسيار مهم اقتصادي از شرکت‌هاي مختلف فرانسه ماه سپتامبر (شهريور) به ايران سفر خواهند کرد.

وي همچنين گفت: «ما مي‌خواهيم اين سفر يک ميدان و حوزه سياسي باشد، اما درباره مسائل ديگر هم‌صحبت خواهيم کرد، به‌طور مثال درباره آينده همکاري‌هاي اقتصادي.»

فابيوس در پاسخ به اين سؤال که فرانسه در فضاي جديد همکاري به دنبال توسعه روابط سياسي است يا به دنبال منافع بنگاه‌هاي اقتصادي؟ تصريح کرد: «سفر من باهدف سياسي انجام مي‌شود البته نتايج تجاري و اقتصادي را هم در بر خواهد داشت و اين خيلي مطلوب است، براي توسعه روابط خوب تجاري و اقتصادي، پس اين‌يک سفر سياسي است که به دنبال آن سفرهاي اقتصادي را هم در پي خواهد داشت.». وي افزود: «براي ماه سپتامبر (شهريور) يک هيئت بسيار مهم اقتصادي از شرکت‌هاي مختلف به ايران سفر خواهند کرد من و رئيس‌جمهور باهم خواستار آن هستيم که همه‌چيز با گفت‌وگوهاي سياسي آغاز شود.»

اين سخنان فابيوس را مي‌توان نشانه روشني از تمايل بسيار فرانسوي‌ها براي بازگشت به اقتصاد کشور پس از برچيده شدن تحريم‌ها دانست. وي سه ديدار مهم اقتصادي در اين سفر داشت که با وزراي نفت، صنعت، معدن و تجارت و وزير راه و شهرسازي کشورمان بود و در طي اين گفتگوها مذاکراتي را در راستاي ايجاد مقدمات مراودات اقتصادي دوباره را پي گرفت.

لوران فابيوس پس از ديدار با زنگنه در جمع خبرنگاران درباره محور اين ديدار گفت: «مذاکرات بسيار خوبي درزمينه نفت و انرژي انجام‌شده که اميدواريم نتايج خوبي در پي داشته باشد. »

وي با اشاره به روابط تاريخي دو کشور، انجام مذاکره امروز را در روابط آينده اين کشور بسيار تأثيرگذار دانست و گفت: «اين جلسه براي بهتر شدن روابط اقتصادي و سياسي دو کشور بسيار مؤثر است. »

وزير امور خارجه فرانسه همچنين در ساعات پاياني حضور خود در تهران بابيان اينکه سفر هيئت فرانسوي به تهران بسيار مفيد بوده است، گفت: «در ديدار با وزرا و مقامات جمهوري اسلامي ايران زمينه همکاري شرکت‌هاي ايراني و فرانسوي در بخش‌ها و پروژه‌هاي مختلف اقتصادي فراهم‌شده است.»

وي که در آخرين ديدار خود در اين سفر و پس از ديدار با عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي کشورمان سخن مي‌گفت، افزود: «ايران حوزه فعاليت گسترده‌اي درزمينه‌هاي حمل‌ونقل ريلي، دريايي، زميني، هوايي، مسکن و غيره دارد لذا در ملاقات با وزير راه و شهرسازي راهکار همکاري‌هاي دو کشور در اين زمينه موردبحث و بررسي قرار گرفت.» وي اظهار داشت: مقرر شد ظرف چند هفته آينده گروه‌هاي کارشناسي بر روي پروژه‌ها و زمينه‌هاي همکاري ايران و فرانسه کار کنند تا بتوانيم به نتيجه مثبتي برسيم.»

وزير امور خارجه فرانسه مذاکرات خود را با مقامات ايراني مثبت ارزيابي کرد و گفت: «شرکت‌هاي فرانسوي هم‌اکنون در انجام پروژه‌هاي حمل‌ونقل ريلي همکاري خود را با شرکت‌هاي ايراني آغاز کرده‌اند؛ اين در حالي است که شرکت‌هاي فرانسوي در نظر دارند در پروژه‌هاي مختلف حمل‌ونقل جمهوري اسلامي ايران همکاري‌هاي خود را گسترش دهند.

لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه پس از پايان ديدار خود از تهران و برگشت به پاريس گفت که بازگشت شرکت خودروسازي رنو به بازار ايران به‌مراتب سهل‌تر از پژو همتاي فرانسوي آن است.

در همين ارتباط خبرگزاري رويترز از مبدأ پاريس گزارش داد: «در پي حصول توافق وين، فابيوس که به‌تازگي از نخستين سفر خود از ايران به پاريس بازگشته است، گفت که بازخورد مقامات ايراني در مورد شرکت خودروسازي رنو مثبت‌تر بوده است.

رويترز نوشت: «اين در حالي است که شرکت‌هاي خودروسازي فرانسوي رنو و پژو تا پيش از اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران در سال 2011 از وضعيت بسيار خوبي در بازار خودرو اين کشور برخوردار بودند.»

رويترز افزود: «فايبوس پس از ديدار با مقامات ايراني و در بازگشت به پاريس گفت که شرکت خودروسازي پژو، که پيش‌تر يکي از شرکت‌هاي خودروسازي پيشرو در ايران قلمداد مي‌شد، کار دشوارتري نسبت به همتاي فرانسوي خود رنو، در ورود به بازار ايران، در پيش رو دارد.»

وزير خارجه فرانسه دراين‌باره به راديو 'اينفو' (Info radio) فرانسه گفت: «تا آنجايي که به (شرکت خودروسازي) پژو مربوط مي‌شود، طرف ايراني آن‌ها را به اين خاطر که چند سال پيش درحالي‌که با يکديگر اختلاف‌نظرهايي داشتند، اين کشور را ترک کردند، موردانتقاد قراردادند.»

رويترز همچنين افزود: «چشم‌انداز برداشته شدن تحريم‌هاي ايران در پي حصول توافق وين شرکت‌هاي خودروسازي همچون پژو و 'فولکس‌واگن' براي ورود به بازار ايران را مشتاق ساخته است.»

گفتني است که در آستانه سفر فابيوس به ايران هفته‌نامه لو کَنَقْد آنشِنِه، (le canard enchaîné) ضمن انتقاد از تأخير فابيوس براي سفر به ايران نوشت: «انجمن برترين شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري فرانسه (مدف MEDEF) و تعداد زيادي از بانکداران و شرکت‌هاي صنعتي اين کشور، وزارت امور خارجه فرانسه را از قبل زير فشار قرار داده بودند که مسئولان فرانسوي در رفتن به ايران تأخير نکنند. »

بنا بر گزارش اين نشريه، شرکت‌هاي فرانسوي که از اين بابت بسيار عصباني بودند، چندين بار اعلام کردند بايد هشيارانه‌تر عمل کرد. آن‌ها با تأکيد بر اينکه صدها شرکت خارجي و چند وزير آلمان خيلي وقت است که به ايران رفته‌اند، فابيوس و اول‌اند را درباره تأخير ورود به بازار ايران موردانتقاد قراردادند.

همچنين روزنامه لوموند فرانسه نيز در ارتباط با اين سفر نوشت: «فابيوس اميدوار است که شانس‌هاي زيادي که براي شرکت‌هاي فرانسوي در بازار ايران هست از بين نرود. اين در حالي است که دولت فرانسه اميدوار است که در اواخر ماه سپتامبر 2015 به همراه 80 شرکت بزرگ فرانسوي براي کشف اين بازار بزرگ به ايران سفر کند. »

ارتباط اقتصادي ايران و فرانسه که پيش از آغاز تحريم در سطح بالايي قرار داشت، در سال‌هاي اخير به پايين‌ترين سطح رسيده است؛ بااين‌حال افقي که دو کشور براي آينده در نظر گرفته‌اند روشن است، دو کشور پيش‌بيني کردند که مبادله‌هاي تجاري براي دوران پساتحريم به ? ميليارد دلار برسد.

ايران و فرانسه اين ظرفيت را دارا هستند تا حجم روابط را به بالاتر از اين رقم برسانند و مناسبات خود را به يک شراکت راهبردي در حوزه اقتصادي تبديل کنند. در اين پيوند، در فضاي پساتوافق کارشناسان رشد 5 تا ?? درصدي ارزش همکاري‌هاي اقتصادي در صنعت خودروسازي را در ?? سال آينده پيش‌بيني مي‌کنند.
پيش از تشديد تحريم‌ها شرکت‌هاي فرانسوي در بخش‌هاي پايين‌دستي و بالادستي صنعت نفت ازجمله پارس جنوبي حضوري فعال داشتند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: