کد خبر: ۷۱۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 02
شفا آنلاین>اجتماعی>«دکتر حقيقت»، هيچ‌يک از خبرگزاري‌ها و سايت‌ها اسم کوچک او را نمي‌دانند. عليرضا حقيقت و پزشکان ديگر تيم‌هاي فوتبالي که در ليگ برتر بازي مي‌کنند، فقط مواقع خاص مورد توجه‌اند، وقتي که بازيکني مصدوم مي‌شود يا يکي از آنها دوپينگ مي‌کند.
به گزارش شفا آنلاین، اين در حالي است که به قول حقيقت آنها 24 ساعته بايد در خدمت تيم باشند. حقيقت در  از کار کردن با تيم‌هاي فوتبال و سختي‌هاي اين کار صحبت کرده است:


پزشک يک تيم فوتبالي چقدر براي اين کار وقت مي‌گذارد؟

24 ساعته ما کنار تيم هستيم. شايد در روز سه ساعت بيشتر کنار تيم نباشيم، اما در کل شبانه روز بايد در اختيار تيم باشيم. اگر تيم اردوي 20 روزه خارج از کشور دارد، مجبوريم که برويم يا اردوهاي داخلي مي‌گذارند که حتما بايد کنار تيم باشيم. در کل بايد در اختيار تيم باشيم. بايد عاشق اين کار باشي که بتواني دوام بياوري. من از سال 1381 در اين حوزه کاري هستم. عشق به کار است. بحث مالي‌اش خيلي مهم نيست.

قردادهاي پزشکان درحد بازيکنان است؟

نه در اين حدها نيست. دستمزد ما در حد حقوق پزشک عمومي است. البته آنها يک شيفت کار مي‌‌کنند، اما ما کل ساعت شبانه‌روز درگير کار هستيم.

در انتخاب تيم، علاقه‌تان تاثير‌گذار است؟ الان طرفدار پرسپوليس هستيد که اين تيم را انتخاب کرده‌ايد؟

مهم اين است که چه کادري بالا سر تيم باشد. کادر فني و سرمربي تيم را مي‌بينيم و تيم را انتخاب مي‌کنيم. وضعيت مالي باشگاه هم به هر حال در اين انتخاب تاثير مي‌گذارد.

اگر وضعيت تيمي مهم باشد که نبايد پرسپوليس را انتخاب مي‌کرديد؟

متاسفانه در اين يکي دو سه سال وضعيت مالي باشگاه که خيلي بد بود، ولي انشاءالله درست مي‌شود.

فوتبالي هستيد؟

من بيشتر حوزه کاري خودم مهم است. درگير حواشي کار نمي‌شوم. با اين حال فوتبال را بيشتر از ورزش‌هاي ديگر دوست دارم. اين به اين معني نيست که ورزش‌هاي ديگر را دوست ندارم.

کار کردن با فوتبالي‌ها به نظر مي‌رسد که يک کم مشکل است.

بيشتر از يک کم مشکل است. بايد در چند حوزه بجنگي. پيشگيري از آسيب‌ديدگي‌ها و درمان آنها از يک طرف و جنگيدن براي گرفتن وسايلي که بچه‌هاي تيم لازم دارند از يک طرف. در کنار اين‌ها بايد قرص‌ها و مکمل‌هايي که بازيکنان مصرف مي‌کنند و غذايي را که مي‌خورند، کنترل کني. مهيا کردن همه اين‌ها سخت است. با توجه به مشکلات مالي که خودتان گفتيد، کار سخت‌تر هم مي‌شود.

يک سختي ديگر هم کنترل قرص و مکمل‌هايي است که بازيکنان خودسرانه مصرف مي‌کنند.

خوشبختانه بازيکناني که در ليگ برتر بازي مي‌کنند، آموزش ديده‌اند و مدام تست مي‌دهند و به سطح آگاهي خوبي رسيده‌اند. خيالمان بابت آنها راحت است. مگر اين که بازيکني از تيم اميد يا ليگ دسته يک به تيم بيايد. در کل با کلاس‌هاي آموزشي و تاکيدي که ما بر نظارت مي‌کنيم، ميزان مشکلات دوپينگ کم شده است. به هر حال مسئوليت دوپينگ بازيکنان با پزشک تيم است و اين مسئوليت سنگيني است. هميشه موبايلمان بايد روشن باشد تا اگر ورزشکاري مي‌خواهد قرصي يا مکملي مصرف کند، مشاوره بگيرد.

سرمصدوميت با بازيکني تنش داشته‌ايد؟

حتما وجود داشته و اين از جاذبه‌هاي کار ما است. بازيکن مي‌خواهد زودتر به سطح آمادگي بالا و ترکيب تيم برگردد. در مقابل براي ما مسايل علمي و سلامتش مهم است. اين مساله با درايت، هوشياري و رابطه دوستاني که با بازيکنان برقرار مي‌کنيم و توضيحاتي که مي‌دهيم، در نهايت به جايي ختم مي‌شود که آنها قانع مي‌شوند.

پزشکان علي دايي و قلعه‌نويي ثابتند

امنيت شغلي؛ اين مهم‌ترين معيار انتخاب شغل است. گفته مي‌شود پزشکان تيم‌هاي فوتبال خيلي اين امنيت را ندارند. بد‌هي‌هاي دوساله بعضي از باشگاه‌ها به يکي دو پزشک اين ادع را تاييد مي‌کند. حقيقت هم اين موضوع را تاييد مي‌کند: « اين مشکل براي من پيش نيامده. هر فصل يکي دو پيشنهاد داشته‌ام. اما در فصل و نقل و انتقالات بعضي از پزشکان دغدغه بدون تيم ماندن را دارند. با تعويض مديريت يا کادر فني تيم، کادر پزشکي هم تغيير مي‌کند.»

به گفته حقيقت چند تيم و مربي هستند که با پزشکان ثابت کار مي‌کنند: «اميرقلعه‌نويي و علي دايي کادر پزشکي‌شان ثابت است. تيم سپاهان و تراکتورسازي هم تقريبا پزشکانشان ثابت است.»

حقيقت در اين چندساله در سه پست بوده است. او تا سال 1390 پزشک فدراسيون بود. بعد به استقلال رفت و دو فصل است که در پرسپوليس کار مي‌کند.»

سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: