کد خبر: ۷۱۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 01
شفا آنلاين:سلامت>پيشگيري-یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت:بررسی‌ها درباره دیابت نشان می‌دهد که تا ۱۵ سال آینده، تعداد مبتلایان به دیابت در ایران از چهار به ۹ میلیون‌نفر افزایش و ایران به دومین کشور خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر شمار دیابتی‌ها تبدیل می‌شود.

به گزارش شفا آنلاين،علیرضا استقامتی در دومین همایش بین المللی «دیابت و میزان شیوع آن در ایران» اظهار کرد: از حدود 400 میلیون دیابتی در جهان، بیشترین آمار مربوط به جنوب شرقی آسیا (چین و هند) است، ضمن اینکه درصد مبتلایان به دیابت در منطقه خلیج فارس نیز بسیار بالا است.

وی با اشاره به روند افزایشی جمعیت مبتلا به دیابت در جهان گفت: افزایش آمار دیابتی‌ها علاوه بر کشورهایی مانند چین که طی دهه‌های اخیر سه برابر شده، در کشورهای پیشرفته نیز رو به افزایش است، به‌طوریکه طی سال‌های 1995 تا 2005 میلادی، تعداد افراد دیابتی در کانادا 70 درصد رشد داشته است.

استقامتی، دیابت را یکی از بیمارهای پُرهزینه دانست و افزود: طبق بررسی‌های انجام شده در ایران در 10 سال قبل، حدود 10 درصد هزینه‌های بهداشت و درمان کشور مربوط به دیابت بود، ضمن اینکه باید هزینه‌های غیرمستقیم را هم به آن افزود.

وی با بیان اینکه چاقی و مصرف کالری بیش از حد به شیوع دیابت دامن می‌زند، گفت: طی 15 سال اخیر شمار افراد چاق از 13 درصد به 32 درصد رسیده است که این مساله سبب می‌شوند آمار افراد مبتلا به دیابت نیز افزایش یابد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم به بررسی‌های انجام شده طی سال‌های اخیر در ایران در زمینه دیابت و چاقی اشاره کرد و گفت: در مطالعات انجام شده توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سال 2005 میلادی که شامل جمعیت 25 تا 64 ساله بود، حدود 7.7 درصد جمعیت (دو میلیون نفر) به بیماری دیابت نوع 2 مبتلا بودند.

وی افزود: در سال 2007 میلادی نیز مطالعات دیگری که توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی و در سنین 15 تا 65 سال صورت پذیرفت، 8.7 درصد جمعیت به دیابت مبتلا بودند، 26.6 درصد فشار خون و حدود 54 درصد نیز افراد چاق داشتند.

استقامتی ادامه داد: همچنین در بررسی‌های انجام شده در سال 2011 میلادی که در گروه سنی 25 تا 70 ساله انجام شد، حدود 11.5 درصد آنها مبتلا به دیابت نوع 2 بودند که به‌طور عمده مربوط به بانوان و جمعیت شهرنشین بود.

این مدرس دانشگاه، افزایش آگاهی مردم را در جلوگیری از ابتلا به دیابت بسیار مهم خواند و تصریح کرد: در مطالعه اول که سال 2005 میلادی انجام شد، نیمی از افراد از بیماری خود اطلاع نداشتند، اما در مطالعه سال 2011 میلادی که آگاهی مردم افزایش یافته بود، حدود 24 درصد از بیماری خود بی‌اطلاع بودند.

وی با اشاره به پیش بینی آمار مبتلایان به دیابت در کشور در سال 2030 میلادی، بر لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی و افزایش سطح آگاهی عموم تاکید کرد و گفت: برگزاری این دوره‌ها همچنین سبب کاهش هزینه‌های کشور در حوزه دیابت خواهد شد.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: