کد خبر: ۷۱۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۲ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 31
شفا آنلاین>سلامت>افراد نباید با این استدلال که سیگار‌کشیدن تفریح به حساب می‌آید خود را گول بزنند و تا حدی که حتی به خود اجازه دهند در بیمارستان هم سیگار بکشند.
به گزارش شفا آنلاین- وقتی سر‌زده به یکی از بیمارستان‌ها رفتیم، با صحنه‌ای مواجه شدیم که کمی عجیب به نظر می‌رسید. در اورژانس یکی از بیمارستان‌های دولتی، یکی از بیماران در حالیکه تکیه داده بود در حال سیگار‌ کشیدن بود. جالب‌تر اینکه کسی هم اعتراض نمی‌کرد. علاوه بر این هیچ پرستار و مسئولی هم پیدا نمی‌شد که حداقل به این فرد تذکری بدهد.

معضل قدیمی که همچنان ادامه دارد
اینکه سیگار‌کشیدن چقدر مضر است و می‌تواند هم به خود فردی که سیگار می‌کشد هم به اطرافیانش آسیب‌های جبران نا‌پذیری را وارد کند، موضوعی است که همیشه مطرح بوده است و تازگی ندارد. اما موضوعی که تازگی دارد این است که افراد سیگاری دیگر حقوق بقیه را بیش از حد زیر پا می‌گذارند و کار به جایی رسیده که بعضی از سیگاری‌ها با بی‌ملاحظگی تمام روی تخت‌های بیمارستانی دراز کشیده، با خیال راحت و به دور از هیچ دغدغه‌ای و بدون در نظر گرفتن حال بیماران سیگار می‌کشند.

دلیل این همه‌ بی‌ملاحظگی چیست؟
اینکه بی‌ملاحظگی برخی افراد از کجا نشات می‌گیرد جای تامل دارد. ما قصد داریم در این گزارش علت را بررسی کنیم.

یکی دیگر از دلایلی که به افراد اجازه می‌دهد در محیط‌های بیمارستانی سیگار بکشند این است که خود مسئولین بیمارستان به درستی نظارت نمی‌کنند و این فرصت برای افراد سیگاری ایجاد می‌شود تا سیگار بکشند.

وقتی با خانواده مردی که در بیمارستان سیگار می‌کشید، صحبت کردیم متوجه شدیم او هم نمی‌تواند پدرش را قانع کند و او را از اینکار باز دارد.

سیگار‌کشیدن کادر درمانی به بیمار‌ها هم سرایت می‌کند
ایرج خسرو‌نیا رئیس متخصصین داخلی ایران در مورد افرادی که در بیمارستان‌ها سیگار می‌شکند، گفت: متاسفانه این امر وجود دارد حتی در کادر بهداشتی و درمانی مراکز درمانی هم این امر دیده شده است. علاوه بر بیماران سیگاری در برخی از بیمارستان‌ها کادر بهداشتی درمانی در محوطه درمان، محیط بیمارستانها و حتی اتاق‌ها سیگار می‌کشند و متاسفانه این کار آنها باعث می‌شود تا بقیه افراد هم به خودشان اجازه دهند و آنها هم سیگار بکشند.

ایرج خسرونیا راجع به خطرات ناشی از سیگار‌کشیدن در بیمارستان‌ها و سایر محیط‌های درمانی عنوان کرد: دود سیگاری که در بیمارستان پخش می‌شود، علاوه بر اینکه باعث ناراحتی سایر بیمار‌ان می‌شود می‌تواند شدت بیماری آنها را نیز افزایش دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه اکسیژن در همه جا وجود دارد و گاز‌های مختلفی هم در محیط بیمارستان‌ها پراکنده است، اضافه شدن دود سیگار به آن می‌تواند علاوه بر ایجاد اشکالات بهداشتی درمانی باعث خسارات جانی و مالی شود.

رئیس متخصصین داخلی در پاسخ به این سؤال که این بی‌ملاحظگی‌ها از کجا نشات می‌گیرد، گفت: شاید تصور اینکه فرد مریض آزاد است سبب می‌شود افراد سیگاری بیمار آزادانه در محیط‌های درمانی سیگار بکشند. همچنین نگهداشتن حرمت بیماران در برخی موارد این حق را به اشتباه ایجاد می‌کند. در هر صورت باید کادر درمانی و پرستاران به شدت از این معضل جلوگیری کنند.

اصحاب رسانه به گوش باشند
پای هر مشکلی که به میان می‌آید، در کنار آن بحث فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی هم مطرح می‌شود. سیگار‌کشیدن سیگاری‌ها در بیمارستان‌ها هم از این قضیه مستثنی نیست.

ایرج خسرونیا در این‌باره می‌گوید: بهترین راهکار برای جلوگیری از این معضل، فرهنگ‌سازی، استفاده از وسایل ارتباط جمعی و هشدار‌های کادر درمانی است. همچنین اصحاب رسانه و اطلاع‌رسان‌ها به گوش باشند که این موضوع معضلی است که اگر حل نشود می‌تواند حتی فرهنگ کل جامعه را زیر سؤال ببرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: