کد خبر: ۷۱۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 31
شفا آنلاین>سلامت>سندروم خشکی چشم نوعی بیماری شایع است که در زنان بیشتر دیده می‌شود اما در حال حاضر سن ابتلای به آن به دلیل استفاده مکرر و زیاد از رایانه و تلفن همراه و کاهش تعداد دفعات پلک زدن کاهش یافته است.
به گزارش شفا آنلاین-سندروم خشکی چشم به از دست رفتن قابلیت چشم در روند تولید اشک گفته می‌شود و در واقع بیماری شایعی است که زندگی بیش از چهار میلیون از افراد بالای چهل و پنج سال را تحت تاثیر خود قرار داده است. این بیماری دارای عوارض و پیامدهای روانی و جسمی مختص خود است. 

اثرات منفی سندروم خشکی چشم چیست؟ 
علایم سندروم خشکی چشم می‌تواند برای بیماران مبتلا به خود علاوه بر زیان بار بودن تبعات دیگری همچون کاهش قدرت و توان در انجام کارهای روزانه را هم داشته باشد. 

طبق بررسی‌های صورت گرفته از اطلاعات ششصد و شش هزار و هفتصد و هشت نفر در طی‌ سال‌های 2011-2006 افرادی که در مناطق آلوده (هوا) زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. 

دکتر محمد کی‌پور اپتو متریست در خصوص خشکی چشم می‌گوید: این بیماری از شایع‌ترین مشکلات چشمی به ویژه در بانوان به شمار می‌رود که با گسترش شیوع روز افزونی مواجه شده است.
وی ادامه داد: عوامل متعددی ممکن است به بروز یا تشدید خشکی چشم در افراد منجر شود. 

نشانه‌های بروز سندروم چشمی 
این اپتومتریست با اشاره به این که تشدید و بروز این سندروم بیشتر در زنان و با افزایش سن همراه است تصریح کرد: گذر از دهه چهارم زندگی و بروز نخستین علائم که شامل احساس خارش-سوزش- اشک ریزش و احساس وجود جسم خارجی در چشم است واضح ترین نشانه‌های ابتلا به این سندروم تلقی می‌شود. 

جوانان بیشتر مراقب باشند
وی تاکید کرد: افرادی که به طور مکرر و ممتد از وسایلی همچون رایانه و تلفن همراه استفاده می کنند به علت مواجه طولانی با صفحه نمایشگر و کاهش تعداد دفعات پلک زدن با توزیع نامتوازن اشک و در نهایت بروز سندروم خشکی چشم مواجه می‌شوند. 

کی‌پور تصریح کرد: سندورم خشکی چشم به دلایل فیزیولوژیکی و تغییرات هومونی ایجاد شده در زنان نسبت به مردان شیوع بالاتری دارد. 

اثر مثبت رژیم غذایی مناسب در جلوگیری از بیماری 
این اپتومتریست باتاکید بر این که نوع رژیم غذایی در جلوگیری از روند تند این بیماری می‌تواند تاثیر گذر باشد اذعان کرد: گنجاندن مواد غذایی دریایی به تعداد سه وعده در برنامه غذایی می‌تواند اثر مثبتی بر بروز خشکی چشم داشته باشد. همچنین استفاده از مکمل‌ها با صلاح دید پزشک متخصص با دوز تجویزی معین هم می‌تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد. 

کی‌پور با اشاره به اثر منفی استفاده از لوازم آرایش چشمی رایج افزود: استفاده مکرر از این دسته از لوازم آرایشی باعث تشدید حساسیت در چشم، التهاب در پلک و ریزش اشک منجر شود. 

این اپتومتریست پیرامون افزایش تمایل افراد به انجام عمل لیزیک چشم خاطر نشان کرد: افرادی که می‌خواهند تحت این عمل جراحی قرار بگیرند باید احتیاط بسیار کافی را لحاظ کنند و پیش از بهبودی و درمان کامل این سندروم از انجام عمل لیزیک جدا خودداری نمایند. 

وی  در خاتمه افزود: عدم توجه به موقع در جهت درمان این بیماری احتمال نابینایی در فرد را افزایش خواهد داد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: