کد خبر: ۷۱۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 31
شفا آنلاین>تغذیه>آيا هر چيزي که اکثريت باور دارند، درست است؟ در اين جا مواردي را به شما مي‌گوييم که اين گونه نيست.
باور عمومي غلط: هر چقدر دوست داري از غذاهاي سالم بخور.

به  گزارش شفا آنلاین،در مورد اکثر ما اين وضعيت صادق است که در ذهن‌مان غذاها را به دو دسته خوب و بد، يا مضر و سالم تقسيم مي‌کنيم و اگر غذايي از ديدمان عنوان خوب و سالم را دريافت کرد، ديگر به اندازه و ميزان در مورد آن فکر نمي‌کنيم.

درست است که مواد غذايي مثل مغزها، آووکادو، روغن نارگيل و موارد مشابه اين‌ها همگي جزو گروه مواد غذايي مناسب و مفيد براي بدن انسان ارزيابي مي‌شوند، اما حواس‌تان باشد که همين مواد هم حد و اندازه دارند و حتي در برخي موارد زياده‌روي در مصرف آن‌ها مي‌تواند به سلامت قلب شما آسيب برساند.

شايد يک مثال عالي در اين مورد کيک‌هاي موسوم به براوني باشد، اين کيک‌هاي کوچک معمولا در مغازه‌ها يا به صورت بسته بندي عرضه مي‌شوند، اما به همه افراد توصيه مي‌شود که براي سلامت‌شان خودشان براوني بپزند، آن‌هم با ترکيبي از کره بادام زميني و قهوه و کمي شهد گل و مقدار اندکي شکر، اين براوني‌ شيريني خوشمزه و سالمي است که مي‌توانيد با لذت تمام يکي از آن را نوش جان کنيد، اما حواس‌تان باشد، فقط يکي، نه بيشتر.

رژيم غذايي گياهخواري يا خام گياهخواري سالم‌تر از رژيم غذايي معمول است.

در اين مورد بايد دقت کنيد: رژيم غذايي گياهخواري يا خام گياهخواري هم مي‌توانند رژيم‌هاي غذايي مناسبي باشند، به شرطي که با دقت و زير نظر متخصصان برنامه‌ريزي شوند. يادتان باشد که اگر از همين فردا تصميم بگيريد که گوشت‌ها و لبنيات را از برنامه غذايي‌تان حذف کنيد، لزوما تغذيه بهتري پيدا نکرده‌ايد و حتي به اختمال زياد دچار مشکل در رساندن مواد ضروري و مفيد به بدن‌تان هستيد.

گوشت‌هاي سفيد و قرمز منبع بسيار خوبي براي رساندن پروتئين و کلسيم و چربي‌هاي مفيد به بدن انسان هستند و بدون آن‌ها سخت است که اين مواد را به اندازه لازم به بدن برسانيد. لبنيات هم همين حالت را دارد و منبع عالي براي کلسيم و پروتين‌ها است. با حذف اين مواد حتما بايد برنامه غذايي مناسبي توسط يک متخصص طراحي و توسط شخص اجرا شود تا بدن دچار کمبود مواد غذايي لازم براي خود نشود.

گلوتن از اساس چيز بدي است

اگر به بيماري سلياک مبتلا باشيد، گلوتن براي شما آزاردهنده و عذاب‌آور خواهد بود و قطعا پزشکان شما به شما خواهند گفت که محصولات حاوي گلوتن مصرف نکنيد، اما اگر به سلياک مبتلا نيستيد بهتر است از مواد حاوي گلوتن استفاده کنيد نه مواد غذايي بدون گلوتن، اولا بخاطر اينکه محصولات عاري از گلوتن( مثلا نان‌هاي بدون گلوتن) گران‌تر هستند و استفاده از آن‌ها به صرفه نيست و ثانيا به‌خاطر اينکه ميزان آهن و مواد معدني مفيد و نيز ويتامين‌ها و نيز فيبر در آن‌ها کمتر از نان‌هاي معمولي است. افراد عادي هم با خوردن گلوتن به مقدار زياد دچار نفخ شکم و احساس پري آزاردهنده مي‌شوند و اين وضعيت در افراد حساس به گلوتن بدتر است، اما اگر به اين ماده حساسيت نداريد، بهتر است مواد غذايي حاوي گلوتن را – البته به اندازه کافي و نه زياده از حد- مصرف کنيد و از فوائد اين مواد بهره‌مند شويد.

هر چيزي را خام بخوريد بهتر است

خام‌خواري اين روزها طرفداران زيادي در سرتاسر جهان پيدا کرده است و اين افراد معتقدند که هر چقدر انسان مواد غذايي طبيعي بيشتري را به شکل اوليه‌ و اصلي‌اش مصرف کند، بهتر است.

اما جدا از اينکه پختن بسياري از مواد غذايي مي‌تواند مانع انتقال بيماري‌ها به انسان شود، در مورد برخي از مواد غذايي ثابت شده است که پختن به اندازه آن‌ها ارزش غذايي‌شان را بالاتر مي‌برد، براي مثال در مورد گوجه فرنگي مطالعات متعدد نشان داده که پختن مي‌تواند ديواره سلول‌ها را بشکند و باعث آزادي مقدار بيشتري از آنتي اکسيدان ليکوپن و رسيدن آن به بدن انسان شود.

تمام سبزيجات و ميوه‌ها بايد تازه خريداري و مصرف شوند.

بسياري معتقدند که بهترين حالت ممکن اين است که هر روز به بازار بخري و ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه بخري و همان روز از آن‌ها استفاده کني، اين ايده بدي نيست و مي‌تواند فوائدي براي انسان داشته باشد، اما آيا همه ميوه‌ها و سبزي‌هاي منجمد نامناسب هستند؟

در برخي موارد بايد گفت که فرم يخ زده و منجمد حتي از فرم به اصطلاح تازه هم بهتر است، چرا که مثلا بلافاصله پس از چيدن سبزيجات يا ميوه‌ها آن‌ها در مراکز صنعتي و کارگاه‌ها منجمد مي‌شوند و بسياري از ويتامين‌هاي آن‌ها حفظ مي‌شود، اين در حالي است که فرم به اصطلاح تازه آنها روزها در انبارها مي‌مانند يا به مناطق ديگر حمل مي‌شوند و در اين پروسه زمان‌بر بسياري از ويتامين‌ها و مواد مفيد خود را از دست مي‌دهند.

همه مواد غذايي چاق کننده ممنوع هستند، در هر اندازه‌اي.

خيلي از ما اعتقاد داريم که نبايد به خيلي از مواد غذايي لب زد. خب واقعيت اين است که بسياري از شيريني‌ها، فست فودها نوشابه‌هاي گازدار و مواد غذايي فرآوري شده حاوي کالري زيادي هستند و در برخي موارد حاوي مضر براي سلامتي هستند و ميزان نمک و قند موجود در آنها هم اغلب بسيار بالا است، اما اين به آن معنا نيست که شما بايد در تمام زندگي‌تان از آن‌ها دور بمانيد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: