کد خبر: ۷۱۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۰۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 01
شفا آنلاین>سلامت>يک ضرب‌المثل چيني مي‌گويد: «سلامت اتاق شما يعني سلامت خود شما»، واقعيت هم اين است که صحت علمي اين ضرب‌المثل با تحقيقات علمي نشان داده شده است.
به گزارش شفا آنلاین،در واقع مطالعات نشان داده‌اند که سلامت فيزيکي، رواني و احساسي محل زندگي و محل کار ما روي سلامت جسمي و رواني ما تاثير مي‌گذارد. تعجب کرديد؟ خب موضوع اين است که نظم داشتن و تميزي و آرامش محل زندگي و کار انسان رابطه مستقيم با سلامت او دارد.

دکتر آويش چرامانتاربري از دانشگاه يورک که تحقيقي گسترده را در اين مورد انجام داده مي‌گويد که افراد منظم و تميز که خانه‌ها و اتاق‌هاي کار تميز و با نظمي دارند، به طور کلي از لحاظ جسمي و رواني افراد سالم‌تري هستند. او مي‌گويد:«همان طور که مي‌توانيد، بدن‌تان را سم‌زدايي کنيد، مي‌توانيد خانه‌تان يا اداره‌تان را هم سم‌زدايي کنيد. وقتي تلاش مي‌کنيد تا خانه‌تان را تميز و منظم کنيد، کالري مي‌سوزانيد و به وزن مناسب نزديک مي‌شويد و در عين حال باعث چرخش بهتر سيستم لنفاوي بدن‌تان مي‌شويد.

 اين کارها باعث افزايش قدرت و انعطاف عضلاني شما شده و همه اين‌ها بر سلامت جسم‌تان تاثير مي‌گذارد.» براساس مطالعه انجام گرفته روي 1400 زن بين سنين 18 تا 45 سال، آناني که هر روز زماني را براي تميز کردن و منظم کردن خانه صرف مي‌کنند، در مقايسه با کساني که تميزي و نظم خانه‌شان براي آن‌ها اهميتي ندارد، طي يک دوره پنج ساله حس بهتري در مورد وضعيت ظاهري خود داشتند و پوست خود را شفاف‌تر و جوان‌تر از گروه ديگر ارزيابي مي‌کردند. جالب اينکه نشان دادن عکس افراد اين دو گروه به غريبه‌ها باعث شد که به طور متوسط «تميزها» 2 سال جوان‌تر از هم سن‌هاي «کثيف» خود به چشم بيايند.

خانه تميزتر و منظم‌تر کيفيت هواي بهتري دارد. با تميز شدن خانه از ميزان گرد و خاک و گرده گياهان و کپک هواي خانه کاسته مي‌شود و طبيعي است که در چنين وضعيتي تنفس راحت‌تر شده و از ايجاد آلرژي‌هاي تنفسي و بيماري‌هاي ريوي هم کاسته مي‌شود.

همچنين اين مطالعه نشان داده است که داشتن نظم در چيدمان خانه يا محل کار و رعايت آراستگي و چيدمان مناسب در خانه يا محل کار با کاهش امکان ابتلا به بيماري‌هاي رواني مثل اختلالات اضطرابي و افسردگي همراه است.

در ضمن خانه يا محل کار منظم‌تر با افزايش تمرکز و حافظه و توان تصميم‌گيري بهتر و خونسردي بيشتر در زمان‌هاي بحراني همراه است. در ضمن خانه‌اي که نظم دارد و چيدمان آن مشخص است با کاهش خطرات خانگي همراه هستند. طبيعي است که در چنين مکان‌هايي امکان سرخوردن، زمين خوردن و آسيب ديدن و مجروح شدن کمتر است. به هر حال منطقي به نظر مي‌رسد که امکان ابتلا يا انتقال عفونت‌ها هم در چنين فضاهايي کمتر از موارد شلوغ و کثيف باشد.

در نهايت اينکه دکتر چرامانتاربري مي‌گويد که يکي از مزاياي داشتن نظم و انضباط و تميز بودن ( به شرطي که وسواس گونه نباشد ) « خوش‌بيني » است که با سلامت بيشتر رواني و نيز افزايش اعتماد به نفس همراه است. در ضمن داشتن چنين خصوصياتي به مقبوليت پذيري اجتماعي فرد کمک کرده و باعث ايجاد روابط گسترده اجتماعي براي او مي‌شود که خود تضمين کننده سلامت رواني بيشتر او خواهد بود.

سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: