کد خبر: ۷۱۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 30
شفا آنلاین>سلامت>ماجرا از آنجا شروع مي‌شود که سالها قبل انستيتو مريو فرانسه فاکتور‌هاي انعقادي آلوده به «اچ‌ آي وي» را به برخي کشور‌ها نظير آلمان، ايتاليا، آرژانتين، عربستان، عراق و ايران و... صادر مي‌کند. براثر مصرف اين خون‌ها در کشورهاي واردکننده تعداد زيادي مبتلا به ويروس اچ‌ آي وي مي‌شوند.
به گزارش شفا آنلاین،هرچند هيچ وقت آمار دقيقي از مبتلايان به اين ويروس براثر مصرف اين خون‌ها منتشر نشده است، اما برخي آمارها در ايران حاکي از آن است که تعداد بيماران هموفيلي که قرباني استفاده از فرآورده‌هاي خوني آلوده وارده شده‌اند، 300نفر بوده است ولي آمار‌هاي رسمي وزارت بهداشت نشان مي‌دهد تاکنون 125نفر از بيماران در اثر استفاده از فرآورده‌هاي خوني آلوده به ويروس اچ‌ آي وي جان خود را از دست داده‌اند.

هرچند آلوده بودن اين فاکتور‌ها از سوي نماينده شرکت مريو در ايران در نامه‌اي به مقامات وزارت بهداشت اعلام شد، اما در آن زمان وزارت بهداشت با رد آلوده بودن مشتقات خوني وارده شده به کشور موجب خاتمه يافتن اين موضوع شد. موضوعي که بعد از گذشت زمان و در سال87 سازمان انتقال خون ايران از شرکت فرانسوي شکايت و در ادامه ورود وزارت بهداشت و دفتر حقوقي رياست‌جمهوري وارد مسير جديدي شد. حال و در آستانه سفر لوران فابيوس،نخست‌وزير وقت و وزير خارجه فعلي فرانسه اين موضوع داغ شده و منتقدان و موافقان خود را به اظهار نظر واداشته است.


سيدمويد علويان، رئيس مرکز شبکه هپاتيت کشور يکي از افرادي است که خود از محققان اين حوزه است و با انتشار نامه‌اي خطاب به وزير خارجه فرانسه خواستار رسيدگي دقيق به اين موضوع شده است. در ادامه متن نامه سيد مويد علويان را در مي‌خوانيد:

عاليجناب لوران فابيوس وزير محترم امور خارجه فرانسه

احترامات اينجانب را به خاطر سفر به کشورم ايران بپذيريد. اينجانب رئيس شبکه هپاتيت ايران و يکي از محققان عرصه جلوگيري و درمان بيماري‌هاي کبد به ويژه هپاتيت ويروسي هستم. حال که حضرتعالي قصد سفر به ايران را داريد، تمايل دارم تا پرونده ناتمام موجود در بحث ابتلاي غيرعمدي برخي از عزيزان هموفيل به هپاتيتC و ايدز در نتيجه استفاده از فاکتورهاي خوني وارد شده از انستيتو مريو، کشور فرانسه را به استحضار برسانم. ويروس هپاتيت C گرچه در سال 1990 کشف شد، ولي سال‌ها قبل از آن با استفاده از روش‌هاي ويروس زدايي نسبت به سالم‌سازي فاکتورهاي خوني اقدام مي‌شد.

متاسفانه استفاده ازفرآورده‌هاي آلوده وارده به کشور زخمي عميق در دل و جان مردم ايران به‌جا نهاد. همکاران اينجانب با کمک وزارت بهداشت و مراکز علمي، طي 10سال اخير بيش از 5000نفر از مبتلايان را تحت معالجه و درمان قرار داده‌اند. درحال حاضر قريب به 300نفر نياز به درمان جديد گران قيمت دارند. اطمينان دارم که تلاش همه ما در جهت ايجاد جامعه سالم و ارتقاي سطح سلامت است.

از اين رو حضور حضرتعالي را در ايران مغتنم مي‌شمارم و از حضرتعالي تقاضا مي‌کنم که موضوع ناتمام فرآورده‌هاي خوني از ديدگاه تخصصي و علمي و انسان دوستانه بررسي شود تا در اين مورد خاطرات تلخ ابتلاي بيماران به هپاتيتC و اچ آي وي و مرگ تعدادي از آنان در سال‌هاي اخير از ذهن جامعه ايراني زدوده شود.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: