کد خبر: ۷۱۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۰ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 30
شفا آنلاین>سلامت>مجمع سلامت ملي و تحقيقات پزشکي استراليا اعلام کرد که هيچ‌گونه شواهد قابل‌اتکايي مبني بر موثر بودن هوميوپاتي پيدا نکرده است.

به گزارش شفا آنلاین،در اين گزارش از طرفداران هوميوپاتي خواسته شده، شواهدي بهتر از آنچه طي 2 دهه گذشته ارائه داده‌اند، در اختيار عموم بگذارند.

نقش اصلي اين مجمع تامين بودجه براي تحقيقات پزشکي و اختصاص کمک‌هاي مالي به محققان پزشکي استراليايي است.

مع‌هذا اين مجمع گاهي اوقات تحقيقات را به سمت مواردي از قبيل کارآمد بودن يا تاثيرات بهداشتي برخي درمان‌هاي خاص هدايت مي‌کند.

البته نه اينکه خود تحقيقات اوليه را انجام ‌دهد، بلکه تمامي مطالعاتي را که در جاي ديگر انجام شده و به نتيجه مطلوب رسيده است، مورد بررسي و مطالعه قرار مي‌دهد.

اين مجمع دست‌به‌کار تحقيقي شد تا به اين سوال پاسخ دهد که آيا هوميوپاتي در مقايسه با درمان‌هاي ديگر درماني مناسب براي مداواي بيماران است؟ در برابر سيل اظهارنظرها از طرف هوميوپات‌ها، مجمع يک کميته بررسي هوميوپاتي را تشکيل داد تا دستورالعمل‌هايي را براي بهترين متدهاي اجراي مطالعه تهيه کند. اعضاي کميته را يکي از نورولوژيست‌هاي مطرح استراليا و دو متخصص طب جايگزين و مکمل تشکيل مي‌دادند.

در اين مطالعه 68 بيماري، از آنفلوآنزا و آسم گرفته تا وبا و اعتياد به هروئين که براي درمان آنها فراورده‌هاي هوميوپاتي فروخته مي‌شود، مورد ارزيابي قرارگرفت.

چکيده مطالعه حکايت از آن دارد که در مطالعات فاقد کيفيت مناسب که به تعداد کافي شرکت‌کننده داشته‌اند، نتايج نشان مي‌دهد که هوميوپاتي نسبت به دارونماها (placebo) يا موجب بهبودي بهتري نمي‌شود يا تاثيري برابر با ساير درمان‌هاي پزشکي دارد.

با اين وجود در گزارش فوق با رعايت احتياط‌هاي علمي واقع‌گرايانه، نشان داده شد که مطالعاتي که با کيفيت بسيار خوب و با دقت انجام گرفته‌اند، خبر از ناکارآمد بودن هوميوپاتي مي‌دهند و اينکه هيچ شواهدي دال بر کارايي بهتري نسبت به دارونما ديده نشده است..

از اين گزارش، انجمن پزشکي استراليا و گروه دوستان علم و پزشکي(FSM) که عليه استفاده از فراورده‌هاي تاييدنشده مبارزه مي‌کنند، استقبال کرده‌اند.

طرفداران هوميوپاتي معتقدند که اين گزارش کل موجوديت فرد را تهديد مي‌کند. آنها بر اين باورند که متخصصان هوميوپاتي نسبت به پزشکان تعليم‌ديده سنتي شيوه برخورد بهتري با بيمار دارند، اما هميشه به نظر مي‌رسد که طبابت آنها تا حد استفاده از فراورده‌هاي آبکي تنزل مي‌کند، چراکه بسياري از اين فراورده‌ها به‌صورت غليظ مي‌تواند براي انسان بسيار مضر باشد و بايد با شکر يا آب خيلي گران ترکيب شوند.

محققان در مطالعه فوق سوالاتي را ناديده گرفتند، ازجمله اينکه آيا داروهاي هوميوپاتي خالص هستند يا نه. همچنين بخشي که موردبررسي قرار نگرفت، بخش مراقبتي هوميوپاتي بود، مانند واکسن‌هاي هوميوپاتي.

پروفسور جان دوير، استاد دانشگاه ويلز مي‌گويد: «اين موضوع مرا نگران مي‌کند. به نظر من به‌عنوان يک ايمونولوژيست، مهم‌ترين موضوعي که اينجا پيش مي‌آيد، اشاعه اين باور است که واکسيناسيون هوميوپاتيک بي‌ضرر يا حتي به‌خوبي واکسيناسيون معمولي است. افرادي که اين را باور کنند، خودشان و کودکانشان را واکسينه نمي‌کنند.»

هرچند گاهي به نظر مي‌رسد که گزارش‌هايي نظير اين نمي‌تواند تاثير چنداني روي استفاده از درمان‌هاي قلابي بگذارد، مجلس عوام بريتانيا اعلام کرده است که يکي از 4 بيمارستان هوميوپاتيک را بسته است و بودجه فراورده‌هاي هوميوپاتي نيز رو به کاهش است.

سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: