کد خبر: ۷۱۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۲۵ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 30
رئيس بيمارستان حضرت رسول اکرم(ص)
شفا آنلاین>سلامت>طرح تحول سلامت اجرا شد تا تحولي اساسي در سيستم بهداشت و درمان کشور بوجود آورد. تحولي که نه تنها رضايت پزشکان که رضايت مردم و عموم جامعه را در پي داشته باشد


به گزارش شفا آنلاین، به پيوست آن اجرايي شدن کتاب ارزش‌گذاري خدمات نسبي گامي بود براي عدالت‌ محور کردن حوزه درمان و بهبود سلامتي جامعه. اين تحول تک تک سلول‌هاي مربوط به وزارت بهداشت را به تکاپو انداخت.


 از جمله بخش‌هايي که با اجرايي شدن طرح تحول سلامت دچار تغيير و تحولات عمده شد، مراکز درماني و بيمارستان‌هاي دولتي و خصوصي بود. نحوه ارائه خدمات درماني، جلوگيري از ارجاع بيمار به خارج از بيمارستان، تعرفه‌هاي بيمارستاني، کاهش فرانشيز و بيمه‌هاي درماني گوشه‌اي از اين تحولات بود که بخشي با موجي از رضايت را موجب شد و گاه بخشي هم موجي از نارضايتي قرار گرفت.


شلوغي بيش از حد، دستاورد طرح تحول سلامت

«يکي از اساسي‌ترين تغييرات بيمارستاني افزايش 30 تا 35 درصدي اعمال جراحي بود.» رئيس بيمارستان حضرت رسول اکرم(ص)  گفت: «يکي از عمده تغييرات ايجاد شده ناشي از طرح تحول سلامت شلوغي‌هاي بيش از حد در وقت‌هاي عمل و جراحي و افزايش تعداد مراجعات به اورژانس است.

با پايين آمدن هزينه‌هاي درمان، تمايل بستري بيمار در بيمارستان‌ها و تحت نظارت بودن بيمار در بيمارستان بيشتر شده است و اين موضوع باعث شلوغي بيش از حد بخش بستري شده است.» وي ادامه داد: «از طرف ديگر اين موضوع باعث مي‌شود که با افزايش ضريب اشغال تخت مواجه شويم که اين امر خود باعث مي‌شود ارائه خدمات مشکل‌تر شود.»

نادر توکلي ضمن بيان اينکه در سال جديد به جز نيروهاي پرستاري به صورت کلي استخدام نيروي کار جديد وجود نداشت، گفت: «اين شلوغي کار و نبود نيروي کافي ممکن است، تا حدي روي کيفيت ارائه خدمات درماني تاثير بگذارد.»

وي با اذعان بر اين موضوع که بيمارستان به شدت با کمبود نيروي انساني مواجه است، در خصوص مشکلات موجود در بيمارستان گفت: «ضريب پرستاري هنوز به شدت پايين است. نيروي پشتيباني در برخي از بخش‌ها کم است و مشکل اساسي نيز بيشتر فضاي فيزيکي بيمارستان است که متراکم است. بيمارستان قديمي است و اين خود باعث ايجاد مشکل در بخش‌هاي بيمارستاني مي‌شود.»


توکلي همچنين در خصوص وضعيت تخت‌هاي بيمارستان گفت: «بيمارستان به شدت با کمبود تخت روبرو است و اين باعث مي‌شود که معمولا در اورژانس تخت براي بستري کم باشد. به خصوص در بخش‌هاي ويژه‌اي چون مراقبت‌هاي ويژه بزرگسالان، مراقبت‌هاي ويژه نوزادان و بخش مراقبت‌هاي ويژه اطفال.»


رئيس بيمارستان حضرت رسول(ص) خاطرنشان کرد: «به موازات طرح تحول سلامت اتفاقات خوبي افتاد. خوشبختانه توانستيم ناوگان تجهيزات پزشکي را مقداري به‌روز کنيم. در سال‌هاي 93 تا 94 حرکت منسجمي از طريق حمايت‌هاي وزارتخانه و هيات امناي ارزي انجام شد و بيمارستان توانست، مقدار زيادي تجهيزات خود را به‌روز کند.»

توکلي اورژانس بيمارستان حضرت رسول(ص) را يکي از مراکز اصلي قطب ارجاعات غرب تهران دانست و افزود: «بين 150 تا 200 بيمار ورودي روزانه بيمارستان است که بيشترين پذيرش را از اورژانس تهران و آمبولانس پيش بيمارستاني مرکز دارد.»


پرداخت ديرهنگام بيمه‌ها مشکل‌ساز است

وي از اجرايي شدن طرح مقيمي پزشکي در بيمارستان خبر داد و گفت: «بيمارستان تقريبا کامل‌ترين مجموعه پزشکان مقيم در کل کشور را دارد. 9 رشته تخصصي در غالب پزشک مقيم در بيمارستان وجود دارد. در واقع تمام برنامه‌هاي طرح تحول سلامت، به‌جز بسته بيماران مناطق محروم که ويژه تهران نيست و بسته بيماران خاص که ابلاغ نشده، در اين مجموعه جاري است.»

وي همچنن از پذيرش بيمه‌هاي پايه طبق طرح تحول سلامت خبر داد و گفت: «بيماران پرداختي فوق‌العاده پاييني را از نظر هزينه‌ها دارند، اما بيمارستان با بيمه‌هاي خصوصي و تکميلي خيلي طرف قرارداد نيست.»

توکلي از پرداخت ديرهنگام بيمه‌ها گلايه کرد و گفت: «پرداختي بيمه‌ها خيلي با تاخير و اصولا با تاخير شش ماهه انجام مي‌ شود و يکي از مشکلات اصلي بيمارستان نيز کسورات بالايي است که بيمه‌ها به بيمارستان تحميل مي‌کنند.»

رئيس بيمارستان حضرت رسول(ص) در پاسخ به سوال  روش دفن زباله‌هاي بيمارستاني و پسماندهاي عفوني بيمارستان، گفت:‌ «ما در بيمارستان خود کار تفکيک از مبدا را انجام مي‌دهيم. در واقع دو بخش زباله‌هاي عفوني داريم.

قسمت عمده زباله‌ها را براي اينکه کمتر به مشکل بخوريم، عفوني محسوب مي‌کنيم و اين باعث مي‌شود که در بحث پسماندها عفونت‌ها خيلي وارد سيستم نشود و به صورت جداگانه پسماندهاي عفوني جمع‌آوري شود.»

توکلي با اشاره بر اينکه بيمارستان حضرت رسول(ص) مرکزي آموزشي، پژوهشي و درماني است، گفت: «بيمارستان سه رسالت عمده دارد.

در بخش آموزش تربيت نيروهاي تخصصي و عمومي را انجام مي‌دهد که در اصطلاح کلي تحت عنوان فراگير ناميده مي‌شود و شامل فراگيران دوره عمومي، تخصص، دستيار تخصصي، دستياران فوق تخصصي و فلوشيپ است. نزديک به 600 نفر فراگير اين رشته‌ها در بيمارستان حضور دارند. به موازات آن بخشي از گروه‌هاي پيراپزشکان و پرستاري نيز دوره‌هاي آموزشي خود را در اينجا فرا مي‌گيرند.»



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: