کد خبر: ۷۱۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 30
رييس انجمن تحقيقات تغذيه‌کشور به شايعات اخير پاسخ داد
شفا آنلاین>سلامت>در ميان انبوه پيامک‌هاي درست و غلطي که اين روزها از طريق شبکه‌هاي اجتماعي رد و بدل مي‌شود، برخي مرتبط با حوزه سلامت هستند که البته بسيار سوال‌برانگيزند.

به گزارش شفا آنلاین، اخيرا متني در شبکه‌هاي اجتماعي دست به دست شده، با اين مضمون که اضافه کردن آهن به آرد نان باعث بروز آلزايمر مي‌شود. اين در حالي است که روزنامه همشهري هم مصاحبه‌اي با يکي از فعالان طب سنتي جنجالي به چاپ رساند که در آن گزارش حسين روازاده، کارشناس تغذيه گفت: «يک خبر بد داريم؛ دانشمندي 27 سال پيش کشف کرد که قرص آهن را همراه با نان نبايد بخوريم، آلزايمر مي‌گيريم و به خاطرش از آمريکايي‌ها جايزه گرفت.

حالا از همان يافته علمي استفاده کرده‌اند و آمدند در ايران دارند به عنوان غني‌سازي آرد به آردها آهن و اسيدفوليک مي‌زنند و يقين داشته باشيد، الان که سه سال از شروع اين کار گذشته، ولي مملکت ما تا هفت سال ديگر پر از آدم آلزايمري مي‌شود.»

اينجا بود که موجي از نگراني‌ها و اختلاف نظرها در بين جامعه شکل گرفت. براي اطلاع بيشتر در اين خصوص با رئيس انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي كشور که مجري و پيشنهاد دهنده اين طرح است به گفتگو نشستيم.


تنها به يک مقاله نمي‌توان استناد کرد

رئيس انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي کشور  با تکذيب اين خبر، گفت: «هيچ مستند کافي در اين زمينه وجود ندارد. مقاله‌اي در يک کشور خارجي روي اين قضيه نوشته شد و بلافاصله بعد از آن اين شايعات آغاز گشت.»

مجيد حاجي‌فرجي با تاکيد بر اينکه اصول کار تحقيقاتي اين است که موضوعي بعد از تحقيقات بسيار بايد روي يک محيط تجربي انسان يا حيوان انجام شود و بعد نتايج مورد بررسي قرار گيرد، افزود: «اينکه با انتشار يک مقاله و بدون کوچکترين کار، فرضيه‌اي را قبول يا رد کنيم، کفايت نمي‌کند.» وي تصريح کرد: «با انتشار تنها يک مقاله نبايد در جامعه نگراني ايجاد کرد يا جلوي طرحي در جامعه گرفته شود.»


حاجي‌فرجي در خصوص غني‌سازي نان با آهن و اسيد فوليک گفت: «براي اثبات اين موضوع سال‌ها کار شده است تا بتوانيم مشکلات عديده‌اي چون کمبود آهن و اسيد فوليک را به اين طريق از بين ببريم. در کشوري که قوت غالب آن نان است، حامل نان در نظر گرفته مي‌شود و اگر مقاله‌اي در يک جاي ديگر دنيا داده مي‌شود، هيچ استنادي بر اين نيست که کار تعطيل شود.»

وي خاطرنشان کرد: «اين موضوع بايد ده‌ها و صدها بار در محيط‌ها و مراحل مختلف آزمايش شود. چنانچه چنين چيزي اثبات شد، بعد تصميم گرفته شود که آيا اين نگراني ايجاد شود يا نه. هيچ نگراني و مورد ديگري به غير از آن مقاله نبوده و هيچ استنادي در اين خصوص در دست نيست. به هيچ عنوان نبايد نگران اين قضيه شد و تاکيد مي‌کنم که بر اساس آن مقاله هيچ اقدامي صورت نخواهد گرفت.»


غني‌سازي نان با ويتامين D در دست اقدام است

رئيس انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي كشور غني‌سازي با حامل نان را يکي از کارهاي مثبت در سال‌هاي اخير حوزه سلامت دانست و گفت: «خوشبختانه از اواخر سال گذشته با صحبتي که با سازمان غذا و دارو داشتيم و با حمايتي که سازمان از اين کار برعهده گرفت، توانستيم مرحله آزمايشي غني‌سازي نان‌هاي سنتي را با ويتامين D آغاز کنيم.

خوشبختانه يک مرحله از کار انجام شد و موفقيت‌آميز بود و بقيه مرحله يعني آزمايش روي سه نان سنتي ديگر را نيز در دستور کار داريم که در صورت اتمام يقينا بايد در اختيار سياست‌گذار قرار بگيرد.»

وي با تاکيد بر اينکه غني‌سازي آرد با آهن و اسيد‌فوليک چندين سال است در کشور به صورت همه‌گير در اکثر استان‌هاي کشور در حال انجام است، گفت: «اين موفقيت بايد همراه با غني‌سازي ويتامين D ادامه پيدا کند. قطعا اين موضوع هزينه و اعتباري نياز دارد که بايد از سوي هيات دولت تامين شود و اين موضوع جدي گرفته شود، زيرا در غير اين صورت ما بايد هزينه بيشتري را براي درمان بپردازيم.

اعتقاد هميشگي ما اين است که با اينگونه کارهاي پيشگيرانه بسيار مي‌توان در هزينه درمان و فشار روي بيمه‌ها و هزينه هايي که متعاقب آن به مردم و دولت تحميل مي‌شود، پيشگيري کرد.»

حاجي‌فرجي همکاري وزارت بهداشت با مرکز تحقيقاتي انستيتو تغذيه‌اي کشور را خوب دانست و افزود: «يکي از سفارش دهندگان اصلي کار تحقيقاتي به انستيتو تغذيه، که در واقع ارگان تحقيقاتي است، وزارت بهداشت به ويژه معاونت بهداشت است و ما ارتباط تنگاتنگ دائمي با دفتر بهبود تغذيه جامعه کشور داريم و عضو کميته‌هاي مربوطه هستيم. همچنين عضو شوراي‌عالي سلامت و امنيت غذايي کشور هستيم و در انجام تحقيقات و در نشست‌هاي سياست‌گذاري مرتبط با غذا و تغذيه کشور شرکت مي‌کنيم.»

وي اذعان کرد: «گاهي ممکن است حرف‌هاي ما به کرسي گاهي ننشينند، اما دلايل و استدلال‌هاي خود را تاکيد مي‌کنيم و به عنوان يک وظيفه دنبال آن هستيم تا بتوانيم جامعه‌اي سالم‌تر را بوجود بياوريم. با همکاري وزارت بهداشت است که سعي مي‌کنيم با باقي ارگان‌هاي مرتبط با غذا و تغذيه اين موارد را پيگيري کنيم.»


اعتبارات براي کارهاي تحقيقاتي کافي نيست

حاجي‌فرجي کار انستيتو تغذيه را به عنوان يک ارگان تحقيقاتي، بحث اعتبارات تحقيقاتي دانست و گفت: «ما اعتبار کافي براي تحقيقات را نداريم. انستيتو تغذيه‌اي کشور، مرکز تحقيقات مستقل کشوري و تحت مجوز مجلس است و بايد اعتبارات از طريق هيات دولت مانند ساير ارگان‌ها داده شود و آن در قالب وزارت بهداشت داده مي‌شود.»

وي از در نظر گرفته نشدن اعتبارات کشوري براي انجام کارهاي تحقيقاتي گلايه کرد و گفت: «ممکن است برخي از ارگان‌هاي تحقيقاتي ديگر نيز اين مشکل را داشته باشند. بحث مشکلات اعتباري کشور را نيز مي‌دانيم. حمايت بسيار منابع و صندوق‌هاي حمايتي و ارگان‌ها از اين موضوع الزامي است.» وي تصريح کرد: «بسياري از رديف‌هاي اعتباري کشوري وجود دارد که مجلس آنها را براي کمک به اينگونه کارها در نظر مي‌گيرد.»

حاجي‌فرجي اذعان کرد: «متاسفانه در اين سال‌ها نتوانستيم اعتبارات کافي را از سوي مراجع قانوني براي انجام رسالت‌هايي که برعهده داريم، بدست بياوريم.

حتي در مجلس لايحه اصلاحيه داديم که از منابعي که امکان دارد، سالانه مبلغي را براي کارهايي که سفارش آن از سوي خود دولت و وزارت‌هاي مربوطه داده مي‌شود، در اختيار ما قرار دهند که بتوانيم پاسخگوي اين سياست‌گذاري‌ها باشيم.»

رئيس انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي كشور بررسي الگوي مصرف را يکي از موارد بسيار مهم در جامعه دانست و گفت: «اين بحث که هر 10 سال يک بار بررسي مي‌شود، برعهده انستيتو گذاشته شده است. ولي متاسفانه از سال 91 که دوره بعدي شروع شده، به دليل عدم اعتبارات کافي انجام نشده است. ضمن اينکه در اين بين وظايف ديگري نيز بر دوش ما گذاشته شده است.»

حاجي‌فرجي از جمله وظايف انستيتو را بحث امنيت غذايي کشور بر اساس سند ملي امنيت غذا در کشور و بحث پايش و ديدباني غذا در کشور دانست و افزود: «ما در قالب طرح مراقبت غذا و تغذيه در کشور، اما بدون اعتبار اين موضوع را آغاز کرديم. اعتبار بسيار ناچيزي را از وزارت بهداشت و بخشي را از ارگان‌هاي ديگر جذب کرديم، اما براي تکميل طرح و دادن اطلاع کامل به سياست‌گذار نياز به کمک اعتباري است.»

وي در پايان گفت: «اميد است در سال جاري، علي‌رغم مصوب شدن اعتبارات، با در پيش گرفتن راهکارهايي از بخش‌هاي مختلف بتوان براي مواردي که سفارش دولت است، اعتباراتي را اخذ کنيم.»




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: