کد خبر: ۷۱۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 29
شفا آنلاین>سلامت>پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا نسبت به بروز بیماری‌های خطرناک در میان مردم ساکن در اطراف مناطق استخراج نفت و گاز به شیوه شکافت هیدرولیکی هشدار داده‌اند.


به گزارش شفا آنلاین، تحقیق تازه‌ای نشان داده است که تعداد مراجعات به بیمارستان به علت انواع بیماری‌‌های قلبی، عصبی، پوستی، سرطان و بیماری‌های دیگر در ساکنان مناطق همجوار با مکان‌های استخراج نفت و گاز به شیوه شکافت هیدرولیک رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

افزایش استفاده از این فناوری استخراج نفت و گاز در مناطق مختلف ایالات متحده آمریکا در 10 سال اخیر پزشکان و پژوهشگران پزشکی را نیز مانند فعالان محیط زیستی نگران کرده است.

به نوشته سایت futurity.og پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا که در یکی از مراکز مهم استخراج نفت و گاز ایالات متحده واقع شده است، به یک همبستگی آماری معنادار میان افزایش حفاری چاه‌های نفت و گاز و مراجعه مردم به مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها در سه منطقه شمال شرقی این ایالت در فاصله سال‌های 2007 تا 2011 پی برده‌اند.

نتیجه پژوهش این پژوهشگران در ژورنال PLOS ONE نیز به چاپ رسیده است.

در این پروژه بزرگ پژوهشی سوابق مربوط به 198 هزار مورد بستری شده مردم در 25 بیمارستان برتر منطقه مورد بررسی قرار گرفته است. دو منطقه از سه منطقه بررسی شده به مراکز استخرج نفت نزدیک بوده‌اند و یکی دیگر که به عنوان منطقه کنترل مورد بررسی قرار گرفته، دور از این مراکز بوده است.

پروفسور رینولد پانتی‌یری از مدیران دانشکده پزشکی پرلمان دانشگاه پنسیلوانیا که سرپرستی نگارش مقاله تحقیقی گروه را بر عهده داشته است، می‌گوید: «گمان ما در این مرحله این است که ساکنان مناطق مجاور مکان‌های استخراج نفت و گاز به شیوه شکافت هیدرولیک در معرض بسیاری از آلاینده‌های سمی، صدا و عوامل تنش‌زای اجتماعی در نزدیکی خانه خود قرار می‌گیرند و این ممکن است سبب افزایش مراجعه مردم به بیمارستان‌ها شده باشد.»


در این بررسی مشخص شده است که در مناطق نزدیک به مکان‌های حفاری به شیوه شکافت هیدرولیک 27 درصد افزایش بیماران بستری قلبی و عروقی نسبت به مناطق دور از این مکان‌‌ها وجود داشته است. افزایش قابل ملاحظه‌ای نیز در بیماران بستری به علت ببماری‌های عصبی، پوستی، سرطان، بیماری‌های مجاری ادرار و انواع دیگر بیماری‌ها وجود داشته است.

شکافت هیدرولیکی روشی است برای شکستن لایه‌های سنگی در زیر زمین است که برای استخراج نفت و گاز طبیعی به‌کار می‌رود و در دهه گذشته به ویژه در ایالات متحده به عنوان فناوری استخراج نفت شیل کاربرد پیدا کرده است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: