کد خبر: ۷۱۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۲ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 29
شفا آنلاین>سلامت>بعد از اجرايي شدن طرح تحول سلامت حوزه دارو و تجهيزات پزشکي دستخوش تغييرات بزرگي شد و باگذشت يک سال از آغاز اين طرح، تغييرات فراواني در بخش‌هاي مختلف نظام سلامت اتفاق افتاد.
به گزارش شفا آنلاین، در اين راستا و براي اطلاع هر چه بيشتر با وضعيت کنوني سازمان، با رسول ديناروند رئيس سازمان غذا و دارو به گفتگو نشستيم که در ادامه از نظر خواهد گذشت.

آقاي دکتر در حال حاضر وضعيت تجهيزات بيمارستاني چگونه است؟ آيا تجهيزات فرسوده به موقع تعويض مي‌شوند؟

وضعيت بيمارستان‌ها از نظر درآمدي تعيين‌کننده خواهد بود و براي اينکه بتوانند زيرساخت‌هاي مورد نياز را تقويت کنند، لازم است که به آن اهميت دهند.

البته در طرح تحول سلامت اعتباراتي نيز براي بهبود کيفيت هتلينگ بيمارستان‌ها از نظر ساخت و ساز وجود داشته و انجام شده است و هم اعتباراتي براي تجهيزات پزشکي و خريداري و نصب آنها پيش‌بيني شده که بر طبق آن روال در حال انجام است.

منتها سياست وزارت بهداشت اين است که از سرمايه‌گذاري بخش خصوصي براي تاسيس مراکز بهداشتي درماني به خصوص بيمارستان‌ها، تجهيز آنها و بهره‌برداري حمايت کند.

شايد يکي از فرصت‌هايي که بعد از توافق هسته‌اي و برداشتن تحريم‌ها ايجاد شود، اين باشد که شرکت‌هاي بزرگ خارجي بتوانند از اين فرصت‌ها استفاده کرده و سرمايه‌گذاري کنند. وزارت بهداشت نيز در ماه‌هاي اخير مذاکراتي با شرکت‌هاي بزرگ و مطرح جهاني داشته که اين شرکت‌ها بتوانند، سرمايه‌گذاري خوبي در داخل کشور انجام دهند.

پيش‌بيني ما اين است که چيزي حدود 2 ميليارد يورو امکان سرمايه‌گذاري در حوزه سلامت وجود دارد که شرکت‌هاي خارجي مي‌توانند در آن حضور پيدا کنند.

شما در مصاحبه‌هاي قبلي از حضور کم داروسازان در بيمارستان‌ها گلايه داشتيد. حضور بيشتر داروسازان در بيمارستان‌ها را تا چه اندازه ضروري مي‌بينيد؟

در حال حاضر حضور داروسازان در بيمارستان‌ها بسيار محدود است. ما انتظار داريم که داروسازان بيشتري در بيمارستان‌ها حضور داشته باشند و علاقمند هستيم که بخش‌هاي مراقبت دارويي را در بيمارستان ايجاد کنيم و به توسعه آنها کمک کنيم.

داروسازان باليني و بيمارستاني بايد بيشتر آموزش داده شده، تربيت شوند تا بيشتر در بيمارستان‌ها به کار گرفته شوند.

در حال حاضر اين تعداد داروساز در بيمارستان‌ها يک نقطه ضعف به حساب مي‌آيد و تعدادشان کم است. از جمله برنامه‌هايي که در سال جاري در پي آن هستيم، تاسيس بخش مراقبت دارويي در تعدادي از بيمارستان‌ها است که براي آن هم اعتباراتي پيش‌بيني کرده‌ايم و در صورتيکه موفق به انجام اين کار شويم، با توجه به ضرورتي که وجود دارد، عملکرد ما با استقبال مواجه شده و توسعه پيدا خواهد کرد.

استفاده از نقش تاثيرگذار داروسازان با نقطه مطلوب فاصله بسيار زيادي دارد و استفاده از ظرفيت آنان در بيمارستان‌ها مورد رضايت نبوده و نيازمند پيگيري جدي است. با وضعيت کنوني، چند هزار داروساز مي‌توانند در بيمارستان‌ها به ارايه خدمت بپردازند و اين کار بطور قطع براي نظام سلامت منافع بسياري خواهد داشت. بايد به‌گونه‌اي عمل کنيم که به حضور دارو ساز در بيمارستان‌ها، احساس نياز شود و تاثير فعاليت‌هاي آنها را براي جامعه مشخص کرد.

در خصوص ايجاد داروخانه‌هاي سنتي توضيحاتي بفرماييد. آيا شما موافق هستيد که قسمتي از داروخانه‌ها به داروهاي سنتي- گياهي تخصيص داده شود؟

داروخانه‌هاي موجود کشور مي‌توانند، داروهاي گياهي يا طبيعي را عرضه کنند که در حال حاضر نيز همين کار دارد انجام مي‌شود. يعني کاري است که اتفاق افتاده و همه داروخانه‌هاي موجود در اين زمينه کار مي‌کنند.

اينکه داروخانه مستقلي براي اين کار اختصاص پيدا کند، چنين برنامه‌اي نداريم. ولي در کلينيک‌هاي سنتي که ايجاد مي‌شود، مي‌توان بخشي را نيز براي داروخانه‌هاي سنتي داشت که در حال حاضر نيز کلينيک‌هايي را داريم که در حال ارائه اين خدمات هستند. آنها شبيه بيمارستان‌هايي هستند که داروخانه را در درون خود دارند، آنها نيز مي‌توانند اين امکان را داشته باشند. طبيعتا تعداد آنها محدود است، ولي چيزي به نام داروخانه سنتي به صورت مستقل نداريم و همين داروخانه‌هاي موجود مي‌توانند اين خدمت را ارائه دهند.

چندي پيش از افتتاح خط توليد اشک مصنوعي خبر داديد. توضيحاتي در اين خصوص بفرماييد.

در ايران توليد اشک مصنوعي وجود داشت، اما به صورت قطره چندبار مصرف بود. در واقع در کشور بيشتر توليد اشک مصنوعي چندبار مصرف را داشتيم. اشک مصنوعي يک‌بار مصرف از نوع وارداتي بود و در حال حاضر نيز نوع وارداتي آن در بازار موجود است. از يک ماه گذشته نوع توليد داخل آن نيز وارد بازار شده است. واردات اين محصول چيزي حدود 3 ميليون دلار بود که البته خيلي زود توليد داخل مي‌تواند، جايگزين نوع وارداتي آن شود.

گفتني است، اين خط توانايي توليد داروهاي چشمي يک‌بار مصرف ديگر را هم خواهد داشت، يعني تنها اکتفا به اشک مصنوعي نخواهد کرد. اين خط توليد يک شيوه جديد دارورساني در داروهاي چشمي است که به جاي استفاده از قطره‌هايي که براي يک دوره قابل مصرف است، قطره يک‌بار مصرف توليد مي‌کند که امکان آلودگي و انتقال عفونت در آن خيلي کم شده است.

آخرين خبر

آقاي دکتر، بحث داغ اين روزها واکسن مرفين است. در اين خصوص توضيحاتي بفرماييد.

چنين چيزي نداريم. چند سال است که يک پروژه تحقيقاتي توسط يک محقق انجام شده، اما ما چنين دارو يا واکسني که مجوز داده و وارد بازار کرده باشيم را نداريم. بنابراين نبايد خيلي در مورد آن صحبت کرد. اين محصول فراورده‌اي نيست که مردم گمان کنند با تزريق آن تمايلشان به اعتياد از بين مي‌رود يا در صورت استفاده از مواد مخدر و تزريق آن، تاثير مواد مخدر از بين مي‌رود. از نظر تئوريک احتمال اينکه چنين فراورده‌اي موفق شود زياد نيست، زيرا آنتي‌بادي توليد شده ممکن است فقط به ميزاني مرفين را خنثي کند. يکسري مطالعات در اين زمينه انجام گرفته، اما اين مطالعات کافي نيست تا بر اساس آنها سازمان غذا و دارو بتواند مجوز اين فرآورده را صادر کرده و تاييديه دهد.

مشابه خارجي اين واکسن نيز وجود ندارد؟

نه اين موضوع تنها يک پروژه تحقيقاتي است.

سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: