کد خبر: ۷۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۸ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 27
شفاآنلاین :سلامت >اجتماعی >بررسی های آماری وزارت بهداشت نشان می دهد که موارد ابتلا به ایدز در کشور از طریق رفتارهای پرخطر جنسی رو به افزایش است که این مسئله می تواند یک هشدار برای سلامت جامعه باشد.
به گزارش شفاآنلاین، بر اساس آمار سه ماهه چهارم سال ۹۳ که وزارت بهداشت اعلام کرده است، در مجموع ۲۹ هزار و ۴۱۴ نفر مبتلا به به HIV/AIDS تا اول فروردین ۹۴ در كشور شناسایی شده‌اند كه ۸۸ درصد آنان را مردان و ۱۲ درصد را زنان تشكيل می دهند.

بررسی های آماری وزارت بهداشت در خصوص علل ابتلا به ایدز در کشور، نشان می دهد که از سال ۱۳۶۵ تا کنون تزريق با وسايل مشترک در مصرف‌كنندگان مواد (۶۶.۶ درصد)، رابطه جنسي (۱۴.۵ درصد) و انتقال از مادر به كودک (۱.۴ درصد) و راه انتقال در ۱۶.۷ درصد مبتلایان نامشخص مانده است.

دکتر عباس صداقت رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت می گوید: آمار وزارت بهداشت بر اساس گزارش های دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر اعلام می شود.

به گفته وی، تاكنون ۶۹۹۰ نفر مبتلا به ايدز شناسایی و ۶۲۰۲ نفر از افراد مبتلا به اچ آی وی فوت كرده‌اند. ۴۵.۶ درصد از مبتلايان به HIV كه سن زمان شناسايي آنان مشخص بوده در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار داشته‌اند كه بالاترين نسبت در بين گروه های سنی را به خود اختصاص می دهند.

آمار سال ۹۳ وزارت بهداشت نشان می دهد که اعتياد تزريقي ۴۳.۷ درصد، روابط جنسی ۳۷.۳ درصد و انتقال از مادر مبتلا به كودک ۴ درصد موارد ابتلا را تشکیل می دهند که در مقایسه با آمار سال های گذشته، متوجه می شویم که درصد ابتلا از طریق رفتارهای جنسی، افزایش بیشتری نسبت به سایر راه های انتقال بیماری داشته است.

به گفته رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، در ۱۵ درصد از موارد شناسايي شده در سال ۹۳، راه انتقال نامشخص بوده و هيچ مورد جديد ابتلا از راه خون و فرآورده‌هاي خونی گزارش نشده است. این در حالی است که ۷۲.۶ درصد موارد ابتلا در سال ۹۳ مربوط به مردان و ۲۷.۴ درصد را زنان تشكيل می دهند.

انتقاد از شفاف نبودن آموزش ها

دکتر مینو محرز رئيس مركز تحقيقات ايدز با تاكيد بر لزوم كنترل رفتارهای پرخطر جنسی براي مقابله با ايدز، از نبود آموزش شفاف انتقاد می کند و می گويد: آموزش مهمترين وسيله پيشگيری از رفتارهای پرخطر و به دنبال آن ايدز است و در اين بین، رسانه ملی نقش مهمی ايفا می كند. اما متاسفانه تاكنون هيچ برنامه‌ريزی مشخصی در صدا و سيما برای پخش برنامه‌های پيشگيرانه از ايدز صورت نگرفته است.

وی معتقد است برنامه‌هاي تلويزيوني در زمينه ايدز به هيچ عنوان علمی و كارشناسی نيست.

محرز با انتقاد از نحوه اطلاع رسانی رسانه ملی در برنامه های تلویزیونی، می گويد: حتي در برخي از برنامه‌های تلويزيونی با نمايش افرادی كه به خارج از كشور سفر كرده و مبتلا به اچ آی وی/ايدز شده‌اند، این موضوع را القا می کنند که کسی در داخل کشور آلوده به ويروس ايدز نمي شود.

وی، نقش برنامه‌هاي تلويزيوني را در افزايش آگاهي مردم را بسیار مهم تلقی می کند و می افزاید: بايد برنامه‌های آموزشی پيشگيری از ايدز پيش از هر سريال پربيننده و نیز به صورت زيرنويس در اين سريال ها پخش شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: