کد خبر: ۷۰۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 26
شفا آنلاين:جامعه پزشکی>دارو و درمان-متاسفانه برخي پزشكان براي ابراز سواد سرشار خود بر اين باورند كه هر داروي جديد و گران‌قيمت به نسبت داروي مناسبي نيز می‌باشد.

در صورتي كه اقلام داروهاي مورد نياز در فارماكوپه ايران موجود است و تجويز ديگر داروها به جز تحميل هزينه‌هاي گزاف به بيمار هيچ مزيت ديگري ندارد. اين داروها تحت پوشش بيمه‌اي نيستند. به اين ترتيب غير از افزايش هزينه‌ها براي بيماران هيچ منفعتي ديگري در پي ندارد.

به گزارش شفا آنلاين،سيامك مره‌صدق- عضو كميسيون بهداشت و سلامت مجلس گفت: برخي از پزشكان مبادرت به تجويز داروهاي خارجي كمياب يا ناياب مي‌كنند. اين در حالي است كه به گفته مسئولان هيچ كمبودي در زمينه دارو در كشور وجود ندارد. بنابر فارماكوپه (فهرست كاملي از داروهاي موجود در بازار) در كشور نيازي به يك سري داروهاي خارجي نيست چرا كه مشابه آن در كشور توليد مي‌شود. متاسفانه برخي پزشكان براي ابراز سواد سرشار خود بر اين باورند كه هر داروي جديد و گران‌قيمت به نسبت داروي مناسبي نيز می‌باشد در صورتي كه اقلام داروهاي مورد نياز در فارماكوپه ايران موجود است و تجويز ديگر داروها به جز تحميل هزينه‌هاي گزاف به بيمار هيچ مزيت ديگري ندارد. اين داروها تحت پوشش بيمه‌اي نيستند. به اين ترتيب غير از افزايش هزينه‌ها براي بيماران هيچ منفعتي ديگري در پي ندارد. برخي بر اين باورند كه ممكن است داروهاي كمياب مورد نياز قرار گيرد، اين در حالي است كه هيچ الزامي براي تهيه چنين داروهاي گراني در كشور وجود ندارد چرا كه همانطور كه عنوان شد انواع و اقسام داروها در كشور موجود است.


برخي پزشكان نيازهايي را به بيماران القاء مي‌كنند كه نه تنها براي بيمار ضروري نيست بلكه فقط او را براي تهيه آن دارو‌ها به مشكل مي‌اندازد. در خوش‌بينانه‌ترين حالت بايد گفت برخي پزشكان فقط در پي تجويز داروهاي لوكس هستند. اين پديده عدم آگاهي دقيق از علم است. افراد بايد به اين امر توجه داشته باشند كه الزاما هر داروي جديدي محصول بهتري نيست و بالطبع هر داروي گران‌قيمتي نمي‌تواند در بهبود سلامتي بيماران موثر باشد. بايد به اين نكته توجه داشت كه در فارماكوپه كشور مضرات و عوارض داروهاي گران‌قيمت كاملا بررسي شده است. توليد و توزيع داروهاي جديد در كشورهاي پيشرفته به اين ترتيب است كه در ابتدا به دليل اينكه ممكن است خطرات و عوارض متعددي براي افراد در پي داشته باشد اجازه مصرف عام داده نمي‌شود. اغلب اين داروها با عنوان داروهاي تجربي به اين ترتيب مصرف مي‌شود كه ابتدا مبلغي را به بيمار به دليل اينكه خود را در اختيار چنين آزمايشي قرار داده، پرداخت مي‌شود.

اين در حالي است كه در اين نوع تحقيقات به فردي كه مبادرت به مصرف چنين دارويي مي‌كند جنبه تحقيقاتي و عملكرد آن توضيح داده مي‌شود و با كسب رضايت، بيمار مبادرت به مصرف چنين داروهايي مي‌كنند. متاسفانه در بسياري از كشورهاي جهان سوم خيلي از كارخانه‌هاي توليد دارو چنين اقدامات آزمايشي انجام نمي‌دهند و در مرحله اول توليد مبادرت به توزيع دارو در سطح كلان مي‌كنند كه اين اقدام تهديدي براي سلامت جامعه محسوب مي‌شود. متاسفانه برخي پزشكان به واسطه‌هاي توليد دارو تبديل شده‌اند و وابسته به اقتصادهاي ناسالم هستند.

 نقش وزارت بهداشت در جمع‌آوري افراد خاطي فقط معرفي آنها به نيرو‌هاي انتظامي و دستگاه‌هاي امنيتي كشور است. وزارت بهداشت اقدامي براي دستگيري مجرمان در زمينه دارو انجام نمي‌دهد و فقط در صورت شناسايي، متخلفان را با اخذ مجوز از قوه قضائيه به مراجع ذي‌صلاح معرفي مي‌كند. اغلب داروها در بازار سياه يا تقلبي يا تاريخ مصرف گذشته است.

در ضمن بايد به اين نكته توجه داشت كه كم و كيف نگهداري دارو در بازار سياه رعايت نمي‌شود. براي مثال برخي از داروها فقط بايد در يخچال نگهداري شود اما در بازار سياه به دليل عدم رعايت شرايط نگهداري دارو، خواص از بين مي‌رود. بنابراين بايد آگاهي لازم به مصرف‌كنندگان داده شود تا هر دارويي را فقط با مراجعه به داروخانه‌هاي رسمي كشور تهيه كنند، آن هم به اين دليل كه اگر از هر طريقي دارو تهيه شود، آن دارو نه تنها خواص مورد نياز را ندارد بلكه باعث بروز نارسايي‌ها و در خيلي مواقع عوارض سوء براي افراد مي‌شود. عدم توجه به نحوه تهيه و نگهداري دارو در خيلي از مواقع منجر به فوت بيماران مي‌شود



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: