کد خبر: ۷۰۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 26
شفاآنلاین:تغذیه>بهداشت>هوای گرم تابستان را تنها یک نوشیدنی خنک رفع می کند و نشاط را به بار می آورد اما مراقب باشید تا به نام آبمیوه ، آب قند تحویلتان ندهند.
به گزارش شفا آنلاین : به سوپر مارکت سرکوچه که بروید از تنوع آبمیوه های یخچالی سرتان گیج می رود، انواع و اقسام آبمیوه ها و نوشیدنی ها در پاکت های شیک و با ظاهری دلفریب ، انسان را در این هوای گرم تابستانی به نوشیدن وسوسه می کند، اما مراقب باشید تا بجای آبمیوه به اصطلاح طبیعی، آب قند به شما قالب نکنند.

آب میوه (Juice) به مایعی گفته می شود که بطور طبیعی با فشردن میوه و سبزیجات و یا خیساندن آن بدون استفاده از حرارت و یا حلال تهیه شود، به طور مثال آب پرتقال از عصاره پرتقال تهیه می شود و اینگونه آب میوه ها را می توان در منزل از میوه و سبزیجات تازه با کمک دستگاه های آب میوه گیری دستی و یا الکترونیکی تهیه کرد.

معمولا در آبمیوه های موجود در بازار، فیبر و یا تفاله میوه، از آب آن جدا است، ولی گاهی آب پرتقال تازه به همراه تفاله آن وجود دارد.

آب میوه گاهی بصورت غلیظ و گاهی بصورت منجمد تهیه می شود و در برخی موارد نیز مصرف کننده باید کمی آب به آن اضافه کند تا غلظت طبیعی خود را بدست آورد.

امروزه مردم ترجیح می دهند آب تعدادی از میوه ها را با یکدیگر ترکیب و مصرف کنند، بنابراین فروش آب میوه ای که فقط از یک میوه تهیه شود بسیار کمتر از آبمیوه های چند میوه است.

در تولید آب میوه برای افزایش قوام و نیز خواص تغذیه ای و بهبود احساس دهانی و طعم از استابیلایزرها استفاده می کنند.

آبمیوه معمولا برای حفظ سلامتی مصرف می شود، به طور مثال آب پرتقال حاوی ویتامین c بوده و آب آلو در هضم غذا کمک می کند.

مصرف آبمیوه اخیرا در بسیاری از کشورها افزایش یافته است زیرا آبمیوه بعنوان منبع طبیعی در بهبود سلامتی نقش مهمی دارد و همچنین در مقایسه با گذشته، مردم به بالا بردن میزان سلامتی خود نیز اهمیت بیشتری می دهند.

باید به این نکته توجه داشت که مصرف زیاد آبمیوه می تواند باعث بالا رفتن قند و ابتلا به دیابت و همچنین افزایش وزن شود.

بازارهای ما پر شده از انواع و اقسام آبمیوه هایی که ظاهری زیبا و دلفریب دارند اما بیشتر آنها تو خالی و بعضا فریبنده هستند.

فرقی نمی کند هر کجا که باشید هنگام ورود به سوپر مارکت و فروشگاه های مواد غذایی معمولا یکی از موارد خرید، آبمیوه است، بماند که اگر در راه سفر باشید حتما آبمیوه می خرید.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: آبمیوه های صنعتی که به وفور در بازارها یافت می شوند در واقع آبمیوه نیستند بلکه نوعی شربت به حساب می آیند که بر روی پاکت آن ها نیز مواد سازنده شامل آب، شکر، افزودنی و اسانس درج شده است.

دکتر علیرضا مبارکی اظهار داشت: این آبمیوه ها نوعی آب قند هستند که گلوکز بدن را تامین کرده و این تنها ارزش غذایی آنها است.

وی افزود: نوع دیگری از آبمیوه ها که کنسانتره میوه دارند از ترکیب آب، شکر و تنها 20 درصد آبمیوه غلیظ شده ساخته می شوند و شباهت بیشتری به آبمیوه دارند.

وی ادامه داد: آبمیوه های خالص که به طور کامل از میوه ساخته می شوند و قیمت آن ها نسبت به سایر به اصطلاح آبمیوه ها بیشتر است دارای نشان سیب سبز سلامت است و در آن از شکر و افزودنی های دیگر استفاده نمی شود.

وی تصریح کرد: گرچه نوشیدن آبمیوه های طبیعی بسیار مفید است اما خوردن میوه به جای استفاده از هر نوع آبمیوه ای توصیه می شود زیرا علاوه بر تازه بودن فرآورده های میوه، ممکن است برخی از ویتامین ها در فرایند تولید آبمیوه از بین بروند.

بنابراین گرچه هوا گرم است اما باید سعی کنیم فریب آب قندهای خوش قد و قامت و ارزان قیمت را نخوریم و همواره به این مَثَل توجه کنیم که هیچ گرانی بی حکمت نیست و هیچ ارزانی بی علت نیست، البته به اینکه هر گردی گردو نیست نیز دقت داشته باشید و سعی کنید از میوه یا آبمیوه های طبیعی برای حفظ سلامت و رفع عطش استفاده کنید.

ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: