کد خبر: ۷۰۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 26
شفا آنلاین>سلامت>فصل تابستان فصلي است که در آن اکثر خانواده‌ها و افراد به تعطيلات مي‌روند و وقت خود را در فضاي باز مي‌گذرانند.

 به گزارش شفا آنلاین،ازآنجايي‌که در اين فصل دماي هوا بسيار بالا است، اشعه‌هاي بيشتري جذب بدن مي‌شود. افرادي که در فصل تابستان وقت خود را در فضاي باز مي‌گذرانند با يک‌چيز غيرقابل‌اجتناب مواجه مي‌شوند و آن چيزي نيست، جز آفتاب‌سوختگي.

خوشبختانه در محيط خانه همه ما چيزهايي وجود دارند که از طريق آنها مي‌توانيم سوختگي، خارش و پوسته‌پوسته شدن پوست را تسکين دهيم که در اثر آسيب آفتاب به پوست به وجود آمده‌اند. با توجه به اينکه اکنون در فصل تابستان قرار داريم و امکان آفتاب‌سوختگي براي همه وجود دارد، در ادامه اين مقاله به 10 روش خانگي براي درمان آفتاب‌سوختگي اشاره خواهيم کرد.


آب سرد

آفتاب‌سوختگي به معناي التهاب پوست است. يکي از ساده‌ترين راه‌ها براي درمان التهاب اين است که ناحيه آسيب‌ديده را خنک نگه‌داريم. براي خنک نگه‌داشتن ناحيه آفتاب‌سوخته مي‌توان از آب‌خنک استفاده کرد. فرورفتن و پريدن در آب يک شيوه موثر براي درمان سريع آفتاب‌سوختگي است.

براي مثال، مي‌توانيد از آب اقيانوس، درياچه يا رودخانه استفاده کنيد. اگر در طول يک روز به‌طور مکرر درون آب فرو رويد، آفتاب‌سوختگي شما ازآنچه است بدتر نمي‌شود.

به‌عبارت‌ديگر، پريدن و فرورفتن مکرر در آب‌خنک مانع از وخيم‌تر شدن آفتاب‌سوختگي مي‌شود. اين نکته را بايد گفت که براي خنک نگه‌داشتن پوست آسيب‌ديده از هر آبي نمي‌توان استفاده کرد. آب کلرزده استخرها باعث تحريک و سوزش بيشتر پوست مي‌شود، درنتيجه براي درمان پوست آفتاب‌سوخته نبايد از آب استخر استفاده کرد.

زماني که به آب اقيانوس، درياچه يا رودخانه دسترسي نداريد، مي‌توانيد وان حمام خود را پر از آب‌خنک کنيد و درون آن فرو رويد.


جوش‌شيرين و بلغور جو دوسر

جوش‌شيرين و بلغور جو دوسر موادي هستند که در اکثر خانه‌ها موجود است. جوش‌شيرين و بلغور جو دو سر در تسکين سوزش و التهاب پوست آسيب‌ديده موثر هستند و مانع از آسيب‌هاي بيشتر به پوست مي‌شوند.

طريقه استفاده از جوش‌شيرين بدين گونه است که ابتدا بايد وان حمام را پر از آب سرد کرد و سپس چند قاشق چاي‌خوري از جوش‌شيرين را درون وان ريخت. پس از انجام اين کار به مدت 10دقيقه درون وان حمام فرو رويد تا آسيب حاصل از آفتاب را به حداقل برسانيد. طريقه استفاده از بلغور جو دوسر نيز به‌مانند طريقه استفاده از جوش‌شيرين است.

بلغور جو دوسر باعث تسکين التهاب مي‌شود و به پوست در نگهداري رطوبت طبيعي‌اش کمک مي‌کند. وقتي‌که در وان حمام هستيد و حتي وقتي‌که از وان خارج شديد پوست خود را ليف يا کيسه نکشيد.

پس از خارج شدن از وان حمام تنها پوست خود را با يک حوله نرم به‌آرامي خشک‌کنيد، به‌طوري‌که پوست شما ساييده نشود.


گياه آلوئه‌ورا

اگر در خانه خود گياه آلوئه‌ورا نداريد مي‌توانيد آن را خريداري کنيد. براي قرن‌ها از ژل درون اين گياه گوشتي براي درمان بيماري‌هاي متنوعي، از ناراحتي معده گرفته تا عفونت‌هاي کليه، استفاده‌شده است.

علاوه بر اين، مرسوم‌ترين دارويي که در داروخانه‌ها و مغازه‌ها براي تسکين آفتاب‌سوختگي وجود دارد همين ژل گياه آلوئه‌ورا است. براي فراهم آوردن اين ژل نياز نيست که حتما آن را از داروخانه يا مغازه‌ها تهيه کنيد. خودتان مي‌توانيد يک گياه آلوئه‌ورا بخريد و سپس تکه بزرگي از آن را جدا کنيد.

اين تکه بزرگ از گياه آلوده ورا را بشکافيد و ژل درون آن را به ناحيه آسيب‌ديده بماليد. با اين کار مي‌توانيد باعث تسکين و فرونشاندن سوزش حاصل از آفتاب‌سوختگي‌هاي جزئي شويد.


چاي بابونه

چاي بابونه نه‌تنها ازنظر روحي باعث آرامش شما مي‌شود، بلکه باعث تسکين پوست آفتاب‌سوخته نيز مي‌شود. اين چاي را به‌مانند چاي‌هاي ديگر دم‌کنيد و اجازه دهيد که پس از دم آمدن خنک شود. وقتي‌که چاي بابونه آماده شد، يک ليف تميز را درون آن فروبريد تا خيس شود. سپس اين ليف خيس شده را روي ناحيه آسيب‌ديده بماليد.

اين عمل باعث تسکين سوزش و التهاب پوست آسيب‌ديده مي‌شود. براي افرادي که به گرده حساسيت دارند، اين نوع درمان توصيه نمي‌شود، چون با ماليدن چاي بابونه به پوست امکان دارد که حساسيت آلرژيکي در پوست ايجاد شود.


سـرکـه

در مورد تاثير سرکه روي تسکين آفتاب‌سوختگي نظرات ضدونقيضي وجود دارد. بعضي از افراد بر اين اعتقاد هستند که سرکه باعث تسکين سوزش و التهاب حاصل از آفتاب‌سوختگي مي‌شود. طريقه استفاده از سرکه بدين گونه است که ابتدا بايد وان حمام را پر از آب‌خنک کرد و سپس نصف فنجان سرکه به آن اضافه کرد.

به نظر اين گروه اگر افراد آفتاب‌سوخته به مدت کوتاهي در اين محلول آب و سرکه فروروند سوزش و التهاب پوست آنها کاهش مي‌يابد؛ اما به نظر بعضي ديگر، خاصيت اسيدي زياد سرکه باعث بدتر شدن پوست آفتاب‌سوخته مي‌شود.

با توجه به اين نظرات متفاوت به‌طور قطعي نمي‌توان ادعا کرد که سرکه در بهبود و تسکين آفتاب‌سوختگي موثر است؛ بنابراين، اگر تاکنون از اين نوع درمان براي آفتاب‌سوختگي‌هاي کوچک و خفيف استفاده نکرده‌ايد، بهتر است براي آفتاب‌سوختگي‌هاي بزرگ‌تر و شديدتر نيز استفاده نکنيد.


پوشيدن لباس‌هاي گشاد

براي آنکه پوست آسيب‌ديده شما سريع‌تر و بهتر خود را ترميم کند، بهتر است لباس‌هاي گشاد بپوشيد تا لباس‌هاي شما به پوست نچسبد. پوست شما بزرگ‌ترين عضو بدن شماست، درنتيجه بايد براي نفس کشيدن آن فضاي کافي را فراهم آوريد.

وقتي‌که پوست دچار آفتاب‌سوختگي مي‌شود به فضاي بيشتري براي نفس کشيدن نياز دارد که با پوشيدن لباس‌هاي گشاد مي‌توان اين فضا را فراهم آورد. ماده تشکيل‌دهنده لباس نيز در درمان آفتاب‌سوختگي موثر است.

لباس‌هايي که از فيبرهاي طبيعي، مانند پنبه و خيزران درست مي‌شوند، بهترين نوع لباس براي پس از آفتاب‌سوختگي هستند.


آب فراوان بنوشيد

ازآنجايي‌که پوست آفتاب‌سوخته در حال مبارزه با آسيب حاصله از اشعه خورشيد است، درنتيجه به رطوبت بيشتري نياز دارد. زماني که پوست شما در معرض نور خورشيد قرار مي‌گيرد، رطوبت خود را از دست مي‌دهد.

به‌طورکلي، هر انسان در طول يک روز بايد 8 ليوان آب بنوشد. متاسفانه بعضي از افراد آب کافي نمي‌نوشند و در فصل تابستان دچار مشکلاتي همچون آفتاب‌سوختگي مي‌شوند. اين نوع از افرادي که دچار آفتاب‌سوختگي مي‌شوند، مي‌توانند با نوشيدن 8 ليوان آب در روز باعث تسکين خارش و سوزش پوست خود شوند.


مرطوب‌کننده را فراموش نکنيد

پس از انجام درمان‌هاي اوليه، پوست آفتاب‌سوخته شما هنوز به مراقبت نياز دارد. يکي از مهم‌ترين کارهايي که پس از درمان‌هاي اوليه مي‌توان انجام داده استفاده از مرطوب‌کننده است. ماليدن اين مرطوب‌کننده‌ها به ناحيه‌هاي آسيب‌ديده باعث مي‌شود که پوست شما پوسته‌پوسته نشود يا پوسته‌پوسته شدن پوست به حداقل برسد.

براي آنکه التهاب و سوزش پوست را به حداقل برسانيد، از مرطوب‌کننده‌هايي استفاده کنيد که فاقد رنگ و بو هستند. اين نوع از مرطوب‌کننده‌ها براي پوست‌هاي حساس بکار مي‌روند.


خودتان را در معرض نور خورشيد قرار ندهيد

افرادي که دچار آفتاب‌سوختگي شده‌اند، بايد خودشان را در معرض آفتاب قرار ندهند، چون اين افراد در مقايسه با افراد عادي بيشتر در معرض تاثيرهاي مضر اشعه ماوراءبنفش هستند.

به همين دليل به اين افراد توصيه مي‌شود که از رفتن به بيرون خودداري کنند تا در معرض نور آفتاب قرار نگيرند. اگر براي انجام يک کار ضروري بايد به بيرون از خانه بروند، توصيه مي‌شود که از کرم ضد آفتاب استفاده کنند يا لباس‌هاي محافظت‌کننده در برابر آفتاب بپوشند.


خوردن غذاهاي تسکين‌دهنده آفتاب‌سوختگي

بعضي از غذاها از آسيب بيشتر پوست آفتاب‌سوخته جلوگيري مي‌کنند و باعث بهبود آن مي‌شوند. اين غذاهايي که باعث بهبود آفتاب‌سوختگي مي‌شوند، سرشار از آنتي‌اکسيدان هستند. براي مثال مي‌توان به تمشک سياه، قره قاط، توت‌فرنگي، آلو، آلو خشک، کنگر فرنگي، لوبيا و گردوي آمريکايي اشاره کرد.

راديکال‌هاي آزاد به دليل تماس بدن با اشعه‌ي خورشيد شکل مي‌گيرند. اين راديکال‌هاي آزاد اصلي‌ترين عاملي هستند که باعث آسيب به غشاي سلول‌هاي پوستي مي‌شوند. آسيب غشاي سلول‌هاي پوستي نيز باعث آسيب DNA مي‌شود.

آنتي‌اکسيدان‌ها و فيتوکميکال‌هاي موجود در ميوه‌ها و سبزي‌هايي که در بالا اشاره شد با فرونشاندن انرژي فراوان راديکال‌هاي آزاد از سلول‌هاي پوست محافظت مي‌کنند و احتمال آسيب پوست را به حداقل مي‌رسانند.

به‌طورکلي، آسان‌ترين راه براي درمان آفتاب‌سوختگي اين است که مانع از آفتاب‌سوختگي شويد. براي جلوگيري از آفتاب‌سوختگي مي‌توان از کرم‌هاي ضدآفتاب براي نوزادان، کودکان و بزرگسالان استفاده کرد.

علاوه بر اين، براي پوست‌هاي آسيب‌ديده نيز کرم‌هاي ضدآفتاب مخصوصي وجود دارد. همه افراد بايد خود را با روش‌هايي از آفتاب‌سوختگي مصون دارند، اما افرادي که پوست سفيد دارند يا مبتلابه لوپوس هستند، بيشتر در معرض آفتاب‌سوختگي هستند.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: