کد خبر: ۷۰۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۵ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 26
شفا آنلاین>سلامت>سازمان جهاني بهداشت اعلام کرد وبا در سودان جنوبي جنگ‌زده به ايالت ديگري گسترش يافته است و از هنگام شروع شيوع بيماري در ماه گذشته دست‌کم 30 نفر درگذشته‌اند.

به گزارش شفا آنلاین،براساس آمار سازمان جهاني بهداشت شمار کل موارد ثبت‌شده عفونت وبا در سودان جنوبي 1212 نفر شامل 39 مورد مرگ است و اين عفونت بسيار واگيردار از جوبا، پايتخت کشور در ايالت سنترال اکواتوريا به ايالت مجاور جونگلئي گسترش يافته است كه يکي از مناطقي است که بيشترين آسيب‌ها را در طول جنگ داخلي 19 ماهه ديده است.

وزير بهداشت سودان جنوبي روز 23 ژوئن شيوع اين بيماري اسهالي را اعلام کرد، هرچند که بررسي‌ها نشان داد که نخستين مورد بيماري در 18 مه در يک اردوگاه سازمان ملل در جوبا، پايتخت کشور، رخ داده است.

بيش از 166 هزار نفر در سودان جنوبي درون پايگاه‌هاي نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل در سراسر کشور پناه گرفته و بيش از 5/2 ميليون نفر وادار به ترک خانه‌هايشان شده‌اند؛ جنگجويان از هر دو طرف به انجام اقدامات وحشيانه‌اي ازجمله کشتار و تجاوز متهم شده‌اند.

اکثريت عمده موارد وبا در اطراف جوبا متمرکز بوده و يک مورد مرگ در شهر بور مرکز ايالت جونگلئي، رخ داده است که پس از چند بار دست‌به‌دست شدن در جريان جنگ به ويرانه‌اي بدل شده است،‌ اما اکنون در کنترل دولت است.

مهار اين بيماري که از طريق آب و غذاي آلوده شده با مواد مدفوعي منتقل مي‌شود، چالش عمده‌اي براي دولت و امدادگران است...

اداره هماهنگي امور انساني (OCHA) سازمان ملل اعلام کرد که تلاش‌ها براي مهار وبا به علت تورم شديد و «وضعيت اقتصادي بيماران» به مانع برخورده است.

اداره هماهنگي امور انساني اعلام کرد: «بسياري افراد توانايي مالي براي خريد آب ايمن را ندارند» و افزود که بسياري از افراد به‌طور مستقيم آب کثيف را از رودخانه نيل مي‌نوشند.

«حتي افرادي که استطاعت مالي خريد آب سالم را دارند، اکنون نسبت به چند ماه پيش براي خريد آب بايد دو برابر بيشتر پول بپردازند.»

فرهان حق، معاون سخنگوي سازمان ملل در اين باره گفت: «سازمان‌هاي بهداشتي در واکنش به اين شيوع مراکز درمان وبا و نقاط توزيع محلول خوراکي تامين آب بدن (او آر اس) برپا کرده‌اند، و به اقدامات پيشگيري از وبا، از جمله آگاهي‌رساني براي ارتقاي بهداشت و بهبود دسترسي به آب نوشيدني سالم پرداخته‌اند.»

قرار است رئيس بخش کمک‌هاي انسان‌دوستانه سازمان ملل، استفن اوبراين نيز براي يک بازديد چهارروزه به سودان جنوبي برود.

در شيوع سال گذشته وبا در سودان جنوبي دست‌کم 167 نفر درگذشتند.

جنگ داخلي در سودان جنوبي در دسامبر 2013 هنگامي شروع شد که رئيس‌جمهور سالوا کي‌ير معاون سابقش رايک ماچر را به طراحي کودتا متهم کرد و اين اختلاف به چرخه‌اي از کشتارهاي انتقام‌جويانه انجاميد که اين کشور فقرزده و بدون دسترسي به دريا را در طول خطوط قومي تجزيه کرده است. تلاش‌هاي سياسي براي به پايان رساندن اين منازعه داخلي تا به حال ناموفق بوده‌اند.


سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: