کد خبر: ۷۰۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۷ - ۳۱ تير ۱۳۹۴ - 2015July 22
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: اگرچه دندانپزشکی تعرفه هایی به ظاهر بالا دارد اما کماکان بخش زیادی از یارانه سلامت دهان و دندان جامعه از جیب دندانپزشکان پرداخت می شود.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر نوید ناصری با بیان اینکه دندانپزشکی در تعریف به دو بخش «علم و هنر» تفکیک می شود؛ اظهار داشت: به رغم اینکه تعرفه گذاری برای آثار هنری بطور یکسان و واحد نیست و به بیانی دیگر برای تعیین اجرت و دستمزد انجام آثار و کارهای هنری، تعرفه یکسانی وجود ندارد متاسفانه در تعرفه گذاری روی خدمات دندانپزشکی به هیچ عنوان به وجه هنری آن توجهی نمی شود.


وی افزود: در بحث تعرفه گذاری خدمات دندانپزشکی باید موارد و پارامترهای متعددی در نظر گرفته شود که می توان به مواردی همچون مواد مصرفی، تجهیزات دندانپزشکی ، استهلاک آن ها و درجه سختی درمان های دندانپزشکی اشاره کرد.



** 90 درصد تجهیزات دندانپزشکی وارداتی است

این متخصص ارتودنسی به وارداتی بودن بیش از٩٠ درصد مواد و تجهیزات دندانپزشکی اشاره کرد و اینکه طی دهه گذشته بدلیل تحریم های مختلف بویژه طی سال های ٩٠ تا اواخر ٩٢ که شاهد افت شدید پول ملی و بازار آشفته ارز بودیم، تامین مایحتاج مطب های دندانپزشکی به یکی از معضلات مهم دندانپزشکان تبدیل شده بود.

وی افزود: در این راستا دندانپزشکان کشور متحمل ضررهای زیادی شدند بدان حد که طی برخی تحقیقات میدانی صورت گرفته در برخی کلان شهرها، قریب به یک سوم دندانپزشکان با اعلام ورشکستگی خاموش، مجبور به تعطیلی مطب و یا واگذاری آن شدند.

عضو شورایعالی انجمن دندانپزشکی ایران، خانه نشینی و مهاجرت اجباری این افراد را از دیگر ضررهای ناشی از تحریم عنوان کرد.

وی در ادامه گفت: به دلیل تحریم ها، مواد و تجهیزات چینی با کیفیت بسیار نازل و حتی تقلبی و با قیمت نسبتا پایین در این دوره زمانی بازار دندانپزشکی ایران را در اختیار خود گرفت.

وی خاطرنشان کرد: دندانپزشکان جهت تامین مواد و تجهیزات مرغوب که عمدتا ساخت کشورهای غربی است، مجبور به پرداخت های گزاف چند برابری به دلیل اجبار در پرداخت هزینه های ورود از مبادی غیر رسمی (قاچاق کالا) می شدند و یا با استفاده احتمالی از مواد چینی بی کیفیت با مشکلاتی در درمان بیمارانشان مواجه بودند.

ناصری همچنین به درجه سختی درمان های دندانپزشکی اشاره کرد و افزود: درجه سختی درمان های دندانپزشکی به درجات ساده، متوسط، سخت و پیچیده تقسیم بندی می شود.

وی ادامه داد: نباید تصور کرد که مثلا همه درمان های ترمیمی یا عصب کشی برای یک دندان از درجه سختی یکسانی برخوردار است که این پارامتر نقشی مهم در تعیین تعرفه بازی می کند.

در زمان حاضر بیش از 26 هزار دندانپزشک در کشور فعالیت دارند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: