کد خبر: ۷۰۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 23
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>سازمان پلاند پرنت‌هود (فرزندآوري طراحي‌شده) اتهامات اخير در اين باره را که اين سازمان از اهداي بافت‌هاي جنيني سود مي‌برد، تکذيب کرد؛ اما بافت جنيني که در پژوهش‌هاي پزشکي به کار مي‌رود، دقيقا چيست و موضوعات اخلاقي مربوط به استفاده از آن چيست؟
به گزارش شفا آنلاین،اين هفته يک گروه کنشگر به نام «مرکز پيشرفت پزشکي» ويدئويي را روي اينترنت پست کرد که نشان مي‌دهد، يک دکتر فعال در پلاند پرنت‌هود درباره طرحي براي استفاده از بافت جنيني از جنين‌هاي سقط شده صحبت مي‌کرد که قرار بود در آن براي کسب گروهي از هنرپيشگان نقش کارمندان يک شرکت آماده‌سازي بافتي را ايفا مي‌کردند.

دکتر دبورا نوکاتولا، رئيس ارشد بخش خدمات پزشکي سازمان پلاند پرنت‌هود مي‌گويد، قيمت بافت جنيني از 30 تا 100 دلار متغير است و ميزان براي تامين هزينه‌هاي مربوط مانند حمل‌ونقل بافت‌هاي به‌دست‌آمده کافي است. نوکالوتا مي‌گويد اين شيوه اهداي عضو داراي هيچ جريان پرداخت پاداش مالي نمي‌شود.

سسيل ريچاردز، رئيس سازمان پلاند پرنت‌هود، دراين‌باره گفت: «اين اتهام که سازمان ما از اهداي بافت سود مادي مي‌برد، نادرست است. برنامه اهداي بافت ما، مانند ساير فراهم آورندگان مراقبت‌هاي بهداشتي باکيفيت بالا، از همه قوانين و راهنماهاي اخلاقي تبعيت مي‌کند.»

آرتور کاپلان، رئيس بخش اخلاق پزشکي در مرکز پزشکي لانگون در دانشگاه نيويورک، در اين باره مي‌گويد در اوائل 1990 کارهاي زيادي انجام شد تا معلوم شود، آيا مي‌توان از سلول‌هاي بنيادي در بافت جنيني براي جايگزيني بافت‌هاي آسيب‌ديده بوسيله بيماري‌ها مانند بيماري پارکينسون استفاده کرد؛ اما به گفته کاپلان اغلب اين بررسي‌ها نشان داد که بافت جنيني به شيوه‌اي که پژوهشگران اميدوار بودند- عمل نمي‌کند- اين بافت را اغلب بدن پس مي‌زد يا بافت به شکل يک تومور رشد مي‌کرد. او گفت، بسياري از پژوهشگران که بررسي‌هايي بر روي بافت جنيني منتقل شده به سلول‌هاي بنيادي روياني را دنبال مي‌کردند، در اواخر دهه 1990 تکنيک‌هايي را ايجاد کردند تا اين سلول‌هاي بنيادي را جدا کنند و رشد دهند.

سلول‌هاي جنيني همچنين براي توليد برخي از واکسن‌ها استفاده‌شده‌اند، ازجمله واکسن سرخجه، آبله‌مرغان و فلج اطفال.

به گفته کاپلان امروزه، اغلب پژوهشگراني که از بافت جنيني استفاده مي‌کنند، به بررسي نمو جنيني، ناهنجاري‌هاي و بيماري‌هاي جنيني، يا چگونگي تاثير سموم بر جنين علاقه‌مندند.


کاپلان گفت: «کاهشي در علاقه دانشمندان براي استفاده از بافت جنيني در بسياري از حوزه‌هاي علم به وجود آمده است»، زيرا استفاده از سلول‌هاي بنيادي جايگزين آن شده است.

کاپلان گفت، برخي از افراد با اهدا بافت جنيني که به‌طورمعمول از جنين‌هاي ساقط‌شده به دست مي‌آيد، مخالف‌اند، زيرا اعتقاد دارند که سقط‌جنين کاري نادرست است و معتقدند نتيجه‌اي «خوب» از استفاده از اين شيوه به دست نمي‌آيد.

کاپلان گفت، يک نگراني اخلاقي ديگر اين است پزشکان ممکن است، شيوه سقط را طوري تغيير دهند که احتمال به دست آوردن بافت جنيني قابل‌استفاده را بيشتر کنند. او گفت: «شما نمي‌خواهيد هيچ‌چيز براي به حد مطلوب رساندن به دست آوردن بافت تغيير کند. شما نمي‌خواهيد زني نگران اين موضوع باشد که به بهترين شيوه با او برخورد نشود.»

يک بخش مشکل‌آفرين در ويدئوي مرکز پيشرفت پزشکي اين پيشنهاد بود که ممکن است، براي دستيابي به بافت، شيوه انجام سقط‌جنين را تغيير داد. ناکاتولا در اين ويدئو مي‌گويد: «تغييرات اندکي را مي‌توان در تکنيک‌ها به وجود آورد تا موفقيت شما افزايش يابد.»

يک هنرپيشه در فيلم پاسخ مي‌دهد: با توجه اينکه آنان شيوه معيني براي انجام اين کار دارد، آيا از ايجاد اين تغييرات استقبال خواهند کرد؟ نوکاتولا فرايند مورداستفاده براي برداشتن جنين از رحم زن را بيان مي‌کند و مي‌گويد: مطمئنا افراد معقولي وجود دارند که اين تغيير را بپذيرند.

کاپلان گفت که براي اينکه اهداي بافت جنيني اخلاقي باشد، اين عمل نبايد تغيير داده شود و نبايد هيچ بازپرداختي در اين روند اهداي بافت، به‌جز پوشش هزينه‌هاي معمول مانند مرتب کردن و حمل‌ونقل بافت‌ها انجام گيرد.

به گفته کاپلان يک پرسش پاسخ داده نشده اين است که چند مرکز بايد اهداي بافت جنيني را انجام دهند. او گفت ممکن است، بهتر باشد که مکان‌هاي معدودي که در اين نوع اهداي بافت تخصص دارند، آن را انجام دهند.

سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: