کد خبر: ۷۰۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - 2015July 23
شفا آنلاین>اجتماعی>ماه‌هاي پاياني برنامه پنجم توسعه را پشت سر مي‌گذاريم و اين روزها مصادف با انجام کارهاي کارشناسي، ارزيابي‌ها و بررسي‌هاي دقيق براي نگارش برنامه جديد شده‌است.

به گزارش شفا آنلاین،برنامه ششم توسعه که با پايان سال 93 و انقضاي تاريخ برنامه پنجم به عنوان چشم‌انداز5 ساله بعدي و اسناد اهداف اصلي حوزه‌هاي مختلف مدنظر قرار مي‌گيرد، موضوعي‌ است که بسياري از مسئولان را درگير کرده‌است. اين روزهاي مجلس نهم نيز همزمان شده‌است با بررسي و ارزيابي برنامه‌هاي وزارتخانه‌هاي مختلف از سوي اعضاي کميسيون‌هاي مرتبط. با انتشار سياست‌هاي کلي برنامه ششم از سوي مقام معظم رهبري که در آن به حوزه سلامت در بخش امور اجتماعي اشاره شده‌است و بنابر اظهارات برخي اعضاي کميسيون بهداشت و درمان تعاملاتي که اين کميسيون با وزارت بهداشت دارد، مي‌تواند در اولويت‌‌بندي‌هاي حوزه سلامت براي درج در برنامه‌ توسعه بعدي نقش داشته‌باشد. در اين ميان مناسب دانستيم که به سراغ برخي اعضاي اين کميسيون برويم و نظرشان را درباره نحوه تدوين اين سند براي 5 سال آينده جويا شويم.



ارتقاي خدمات تحت پوشش بيمه‌ها

در اين زمينه عبدالرحمن رستميان، نايب‌رئيس کميسيون بهداشت مجلس به سپيد گفت:«براي تدوين برنامه ششم، سلامت عمومي مهمترين مسئله است. به عبارتي با افزايش اطلاعات مردم مي‌توان تا 70 درصد در بهبود سلامت نقش آفريني کرد.»



وي اولويت بعدي را پيشگيري دانست و تاکيد کرد:« با توجه به افزايش بيماري‌هاي غيرواگير در کشور، خودمراقبتي و پيشگيري نقش اساسي دارد. با توجه به اينکه سالمندي نيز در جامعه ما در حال افزايش است، بايد اين موضوع در برنامه توسعه در نظر گرفته شود.»


رستميان در پايان تاکيد کرد:«بيمه اجباري همگاني و تحت پوشش بيمه قرار گرفتن همه افراد نيز اولويتي است که در برنامه پنجم بوده‌است و در برنامه ششم نيز نياز است بار ديگر مورد تاکيد قرار گيرد. البته ارتقاي خدمات تحت پوشش بيمه‌هم براي حوزه سلامت ما مهم است و قطعا اشاره و توجه به آن در اين برنامه راه را براي پيگيري‌ها آسانتر مي‌کند.»


سيستم ارجاع و پزشک خانواده

حسن تاميني ليچايي، عضو کميسيون بهداشت مجلس در اين زمينه به سپيد گفت:«اولويت اول در حوزه سلامت براي نگارش برنامه توسعه ششم، سيستم ارجاع است. به عبارتي تقويت و ارتقاي آن بايد در نظر گرفته شود.»


وي در ادامه افزود:« زيرساخت‌هاي بهداشت ما با مشکلات بسياري مواجه است. به عبارتي بايد بارديگر در برنامه ششم همچون برنامه پنجم به اين موضوع توجه شود. به عبارتي در اين برنامه بايد نگاه ويژه‌اي به توجه به بهداشت پيش از درمان شود. به عبارتي ما بايد پيشگيري، پزشک خانواده، سيستم ارجاع را در نظر بگيريم و پس از آن هم ساخت واکسن‌ بايد در اولويت‌ها قرار گيرد.»


تاميني در پايان تصريح کرد:«توجه به ساخت خانه‌هاي بهداشت و بهداشت مدارس نيز مي‌تواند هم در بهبود شرايط ما در حوزه سلامت و هم کاهش هزينه‌ها کمک اساسي مي‌کند.»



نياز به برنامه‌‌ريزي در حوزه پيشگيري از بيماري‌ها داريم

در اين ميان، محمد جواد نظري مهر، دبير کميسيون بهداشت مجلس پيش از اظهار نظر درمورد آنچه بايد در تدوين مورد توجه قرار گيرد، به قوانين ما در اين حوزه اشاره کرد و گفت:« در قانون اساسي کشورمان محور توسعه کشور را انسان سالم عنوان کرده‌است.

بنابراين اگر واقعا بخواهيم در مسير تحقق اهداف نظام پيش برويم، بايد اولويت اول را به بهداشت بدهيم تا بتوانيم کشوري توسعه يافته داشته‌باشيم.» نظري‌مهر در ادامه تاکيد کرد:« در تمام برنامه‌هاي توسعه که تا زمان کنوني نگاشته شده‌است، سلامت از موارد مهم به شمار مي‌رفت؛ اما چنانچه مي‌دانيد، در تمام اين سال‌ها بهداشت و درمان در اولويت چهاردهم و پانزدهم از لحاظ بودجه و نگاه دولت‌ها قرار داشت.»

وي با اشاره به طرح تحول نظام سلامت گفت:« دردولت فعلي نگاه به حوزه سلامت بهتر شده‌است و به نظر من براي تدوين برنامه بعدي توسعه بايد ابتدا به آنچه نياز حوزه سلامت بوده و در برنامه‌هاي قبلي آمده و اجرايي نشده‌است، توجه شود قطعا در اين ميان توجه به برنامه‌هاي پيشگيرانه و تمرکز بر آن مي‌تواند، مسير بهتري را پيش روي مسئولان قرار دهد.»


اطلاع‌رساني، نياز حوزه سلامت در تدوين برنامه ششم

در اين ميان احمد آريايي‌نژاد از ديگر اعضاي کميسيون بهداشت به ارزيابي برنامه‌هاي حوزه سلامت در دولت‌هاي قبل پرداخت و به گفت:
«به نظر مي‌آيد در چندسال اخير اگرچه توصيه‌هاي خوبي از سوي دولت‌مردان، سياستگذاران و بالاتر از همه ولايت فقيه انجام شده‌است، اما در عمل خوب پيش نرفته‌ايم و انتظارات برآورده‌نشده است.» وي در ادامه تاکيد کرد:« ما به آنچه در برنامه‌هاي توسعه‌ قبلي گفته‌شده بود، نرسيده‌ايم و در بخشي از جمله پزشک خانواده احتمالا نياز به تکرار داريم و در اين ميان خوب است نگاهي به آموزش افراد و اطلاع‌رساني در حوزه سلامت نيز در تدوين برنامه ششم داشته‌باشيم.»

وي با بيان اينکه اگر بخواهيم در حوزه سلامت، فعاليت ريشه‌اي و کلان انجام دهيم بايد همه قسمت‌هايي را که به ظاهر هزينه ‌برند، اما در واقع با سرمايه‌گذاري مي‌توان از آن توليد ثروت کرد، مدنظر قرار دهيم، تصريح کرد:« توانمندي‌ها و امتيازات ويژه‌اي در کشورمان وجود دارد که شايد در بسياري از کشورهاي دنيا چنين امتيازاتي وجود ندارد اما متاسفانه با وجود برنامه‌هاي گوناگون توسعه ما تاکنون نتوانستيم برنامه‌ريزي درستي انجام دهيم که از اين توانمندي‌هاي ويژه، کشورمان نفع ببريم و از طريق آن توليد ثروت کنيم.»

وي با اشاره به اينکه، بررسي‌ شرايط براي تدوين قانون ششم توسعه بسيار اهميت دارد، گفت:« قطعا اگر چنين نگاهي را به موقعيت و منابعمان نداشته‌باشيم، همه برنامه‌هايي که مدنظر است؛ مانند سلامت و آموزش و پرورش و ساير برنامه‌هاي علمي کشور روندي کند خواهد داشت و حتي گاه رشد آن صفر و منفي مي‌شود.» آريايي نژاد در پايان با بيان اينکه براي پيشبرد اهداف حوزه سلامت و تدوين برنامه توسعه مناسب کافي است نگاهي به اسناد بالادستي مانند سند چشم انداز، برنامه هاي توسعه و حتي قانون اساسي داشته‌باشيم.»


خريد راهبردي و تدوين دستورالعمل باليني در برنامه ششم

در اين زمينه البته مسعود پزشکيان، ديگر عضو کميسيون بهداشت، بيش از اينکه به آنچه بايد اتفاق بيفتد اشاره کند، به انتقاد از آنچه اتفاق نيفتاده‌است، مي‌پردازد. وي در اين باره گفت:« در شرايط فعلي، بيش از اين که موضوع برنامه‌نويسي مهم باشد اجراي آن حائز اهميت است، که بنا بر آنچه ديده‌ايم، چنين عزمي وجود ندارد.

اينکه ما در راستاي قانون و برنامه‌هاي توسعه گام برداشته‌ايم، موضوع قابل تاملي است که براي تدوين برنامه بعدي هم اهميت دارد.» وي در ادامه تاکيد کرد:« کاري که در حال حاضر انجام مي‌گيرد اگرچه در برخي از برنامه‌هاي توسعه نام آن مطرح شده‌است اما روش قانوني نيست.» پزشکيان با اشاره به طرح تحول نظام سلامت گفت:« برنامه‌ريزي به اين شکل است که سطح‌بندي، ارجاع، پزشک خانواده، خريد راهبردي و دستورالعمل باليني و اعمال عدالت بايد در دستور کار قرار گيرد. بنابراين در نگارش برنامه نيز توجه به اين مسائل ضروري‌ است.»


در تمامي برنامه‌هاي توسعه که از سال 1334 در کشور ما آغاز شد، به سلامت به عنوان يکي از مباحث اساسي و نياز ضروري کشور توجه شده‌بود. به عبارتي از ديرباز اين باور در ميان تدوينگران برنامه‌هاي توسعه وجود داشت که براي دستيابي به توسعه همه جانبه انسان سالم جز محورهاي اصلي‌است، اگرچه تاکنون مديريت‌هاي اعمال شده به تحقق اين اهداف دست نيافته‌است و هر دوره پس از پايان برنامه 5 ساله مجموعه‌ اهداف محقق نشده روي دست دولت‌ها باقي مي‌ماند، اما به هر حال نگاه به نظرات، صاحبنظران مي‌تواند فضايي را ايجاد کند که با نگاه به توانايي و داشته‌ها به رفع نيازها برسيم. بيان اين اولويت‌ها هم مي‌تواند تبيينگر راه باشد.


سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: