کد خبر: ۷۰۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۱ - ۳۰ تير ۱۳۹۴ - 2015July 21
شفاآنلاین :اجتماعی >اتفاقاتي كه طي دوسه ساله اخيردرخصوص افزايش آمارطلاق وكاهش ازدواج درسطح جامعه ما رخ داده ؛آگاهان و متخصصين امر را بر آن داشته است تا به اتفاق براين نكته تاكيد نمايند كه "درساختارسنتي خانواده درايران شكاف هاي بزرگي ايجاد شده است ".

سرعت رشد تغييرات اجتماعي كه متاسفانه بدليل استفاده نامناسب از پديده هاي تكنولوژيكي وديجيتالي فضاي مجازي ؛دربين آحاد جامعه بخصوص نسل جوان رخ داده است باعث شده تا تغييرات اساسي در الگوهاي تربيتي نسل جوان رخ دهد كه حتي بعضا حاكميت هم در كنترل ونظارت بر آنها از سرعت ايجاد شده درجامعه باز مي ماند.


هرچند كه ساختارسنتي وفرهنگي جامعه ما هنوز حاكميت خود را به گونه ايي محتضر حفظ نموده است اما حقيقت امر اين اين است كه بنظر مي رسد اين ساختاربدليل ورود ونهادينه شدن خرده فرهنگي هايي غربي ونامانوس با هويت ملي وديني مامتاسفانه دربين نسل جوان نهادينه وپسنديده واقع شده كه مي توان گفت وجود شبكه هاي ارتباطي جديد واجتماعي نيز بي تاثير در رسوب اين خرده هاي فرهنگي بيگانه نبوده اند.

افزايش طلاق ؛بي حوصلگي جوانان در برخورد با پديده هاي اجتماعي واقتصادي ؛عدم تعامل اجتماعي وبروز فرهنگ خشونت وعصبيت هاي اجتماعي ؛ عدم علاقه به فرزند آوري ويا گرايش به تك فرزندي ؛رواج ازدواج سفيد؛افزايش سقط جنين هاي غيرقانوني و.......ازجمله مواردي هستند كه نشان مي دهد غلبه آنها درروابط اجتماعي نسل جوان ؛ باعث ايجاد همان شكاف بزرگ در ساختارهاي سنتي جامعه .خانواده ايراني شده است .

اين روزها آنچه كه تاكيدبرايجادشكاف را علني تر مي كند دوري وفرار جوانان از ازدواج است كه مهترين عامل را مي توان بر سهل تر شدن روابط بين دوجنس مخالف دانست.

واينكه اين روزها ارضاي غرايز جنسي براي جوانان با روابط خاصي كه درجامعه نهادينه شده آسانتر است وبهمين خاطر كمتر نيازبه ازدواج احساس مي شود.

‫جوانان مجرد‬‎ ile ilgili görsel sonucu

ازطرف ديگر ديگر بخصوص دربين دختران اين تفكر جاي خود را باز كرده است با آ‌ن‌که تنها بودن را دوست ندارم اما حاضر نیستم به هر قیمتی تن به زندگی مشترک بدهم. این نگاهی است که بسیاری از زنان جوان ایرانی برای زندگی خود برگزیده‌اند و رو‌ز به روز هم تعدادشان بیشتر می‌شود.


هرچند كه مسئولان دست اندركار دركشورنسبت به كاهش آمار ازدواج نگران هستندو توصیه به ازدواج آسان و تشویق به تشکیل خانواده و ادعای تسهیل شرایط ازدواج هم فراوان است، اما بخاطر مسايل پيش گفته گفته ازدواج در شرایط امروز جامعه ایران سخت‌تر از همیشه شده است.

لذا شاهد هستيم به رغم تمام توصيه هاي فرهنگي ؛ديني واخلاقي كه از سوي مقامات دولتي وغير دولتي اعمال مي شود بیش از هر زمان دیگر در ایران شاهد گسترش طلاق‌ها و همچنین ازدواج موقت هستیم. یک دلیل ساده آن کمرنگ شدن اهمیت تشکیل خانواده در نسل جوان و گسترش فردگرایی، تاثیرپذیری از الگوهای غربی در رویکرد به زندگی مجردی و روابط آزادانه جنسی خارج از ازدواج است.

از طرف ديگر؛اين روزها درجامعه با همه تاكيداتي كه بر فرزند آوري مي شود ؛تصمیم‌گیری برای بچه‌دار شدن براي والدين جوان سخت ودشوار است . از یک طرف مشکلات اقتصادی چنین اجازه ايي را به آنها نمي دهد واز طرف ديگر با تغييرات ايجادشده درنگرش زنها ؛آنها حاضر نيستند پيشرفت هاي مدنظر خود را براي تامين آتيه شان فداي بچه دار شدن نمايند.

وضعيت نگران كننده ديگر درجامعه سنتي ما كه موجب احساس خطر مسئولان نيز شده است ؛افزایش شکل جدیدی از روابط دختران و پسران با عنوان هم‌خانگی است كه اين مقامات وديگر متخصصين امر آن را یک آسیب جدی و نگران‌کننده مي دانند.در سال‌های اخیر، شمار زنانی که خارج از ازدواج رسمی، صاحب فرزند می‌شوند، نسبت به دهه‌های گذشته، با جهشی چشمگیر افزایش یافته است.

بهرحال اين روزها مسائل عديده اجتماعي وفرهنگي رايج در بين نسل جوان نظم ونسق عمومي جامعه را دگرگون ساخته است وبا توجه به نگران هاي موجودكه ازبين بردن جامعه سنتي را تهديد مي كند بنظر مي رسد كه همه آگاهان ودست اندركاران امور اجتماعي وفرهنگي كشور دريك عزم ملي دست و آستين بالا بزنند ونگذارند روال مألوف و متعارف خانواده و زناشویی در ایران، به رغم اصراری که بر تداوم آن وجود دارد، به انحطاط كشيده شود .اين مهم ميسر نيست مگر بر موشكافي دقيق از حوادث وپديده هاي موجود دربستري از دانايي و آگاهي هاي بدون تعصب

شهين سعادتخواه ؛دانشجوي كارشناسي ارشد روانشسناسي عمومي ؛اصفهان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: