«کاهش قیمت خودرو» یکی از بزرگترین انتظارات حال حاضر مشتریان از «توافق هستهای» به حساب میآید و یکی از اصلیترین دلایل رکود این روزهای خرید و فروش خودرو، همین «انتظار ارزانی» است.
نالیدن خودروسازان از تحریم ها و همزمان با آن، افزایش شدید قیمت ها، مشتریان را به این باور رساند که دلیل اصلی گرانی خودرو، تحریم است، بنابراین آنها انتظار دارند پس از توافق هستهای، قیمتها کاهش یابد.
اما این روزها خودروسازان کارشناسانی را به میدان فرستاده اند که می گویند نه خیر، مشکل که تحریم ها نبود، پس با رفع آنها هم کاهش قیمتی در کار نخواهد بود و حتی از احتمال افزایش قیمت نیز میگویند.
به گفته این کارشناسان که یا مدیران شرکت های خودروسازی هستند و یا به عنوان مشاور از آنها حقوق می گیرند، عوامل مختلفی بر قیمت خودرو تاثیرگذار است و «تحریم» تنها یکی از آنهاست و لغو آن نمیتواند تضمینی برای کاهش قیمت خودرو باشد.
در اینکه تحریم ها بخشی از مشکل تولید بود و هست، حرفی نبوده و نیست، اما وقتی برای چندین سال، کارشناسان و مدیران در برابر هر انتقاد و سوالی درباره مدیریتشان، حتی ناسالم بودن خودروهای صفر کیلومتر، بلافاصله تحریم را بهانه می کردند اکنون نیز یا باید به سو مدیریتشان و سواستفاده از شرایط تحریم اذعان کرده و کنار بروند و یا اینکه با رفع تحریم ها و حل شدن بخشی از مشکلات، قیمت ها را کاهش دهند.
درحال حاضر، ناتوانی و بی میلی مردم به خرید خودرو، بازار را در شرایط رکود نگه داشته و اگر این اوضاع ادامه یابد، خودروسازان برای بالا بردن قیمت ها مشکلات بیشتری خواهند داشت.
از سوی دیگر، خبرهای حضور جدی و فراگیر جنرالزموتور در ایران که فرانسوی ها را از دو سال پیش به وحشت انداخته بود، کم کم در میان مردم رواج می یابد و طبیعی است که مشتریان، ترجیح می دهند بجای رنو و پژو کمی صبر کنند و کادیلاک سوار شوند. از همان هایی که از پارسال در کیش و برخی مناطق ازاد شمال کشور وارد خیابان ها شدند و گاهی نیز سر از خیابان های تهران در آوردند. بی تردید خاطره بدجنسی فرانسوی ها در مذاکرات و نوکری انها برای اسرائیل به این زودی ها از ذهن مردم خارج نمی شود و از نظر احساسی نیز، رغبت مردم به محصولات فرانسوی کاهش می یابد.
قیمت برخی خودروهای داخلی در بازار بر اساس استعلام از چند بنگاه سطح شهر تهران در روز سه شنبه 30 تیر به شرح زیر است: