کد خبر: ۷۰۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۳۰ تير ۱۳۹۴ - 2015July 21
شفاآنلاین:جامعه>سیاسی>تلویزیون بی.بی.سی فارسی در گزارشی اعلام کرد که پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان درباره توافق هسته ای تصویب شد و رژیم صهیونیستی و برخی همراهانش در کشورهای عربی در جامعه بین الملل تنها و منزوی شده اند.
به گزارش شفا آنلاین : بی.بی.سی در گزارشی گفت: پس از انقلاب اسلامی نام ایران در شورای امنیت در محکومیت یا مذمت برده می شد اما این بار همه اعضا، رأی مثبت دادند و دست ها برای لغو تحریم ها بالا رفت.



* مشروعیت بین المللی برنامه هسته ای ایران

شورای امنیت سازمان ملل متحد توافقی را به رسمیت شناخت تا در صورت پایبندی طرفین به مفاد توافق، بخش بزرگی از تحریم علیه ایران لغو شود و برنامه هسته ای جمهوری اسلامی مشروعیت بین المللی در چارچوب های تعیین شده توافق پیدا کند.

دولت آمریکا در آغاز و دست کم در طول مذاکرات بر اساس گزارش های رسانه های آمریکایی علاقه مند بود که این قطعنامه 60 روز بعد به صحن شورای امنیت بیاید؛ به خاطر اینکه امیدوار بودند از این طریق بتوانند کنگره را راضی کنند رأی منفی به توافق ندهد و بعد این قطعنامه در شورای امنیت تصویب شود.

اما نه تنها به اصرار ایران، چین و روسیه، بلکه با پافشاری کشورهای اروپایی، پس از به نتیجه رسیدن توافق در وین، این قطعنامه به شورای امنیت آمد.



* لغو قطعنامه های پیشین، اصلی ترین ویژگی

بی.بی.سی اذعان کرد: یکی از اصلی ترین ویژگی های قطعنامه 2231 شورای امنیت در تایید برجام این است که شش قطعنامه پیشین که از سال 85 تا 90 خورشیدی علیه ایران تصویب شده بود را عملاً لغو می کند؛ البته مشروط به اینکه ایران به تعهداتش عمل کند و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد این مساله را تأیید کند.

همچنین در این قطعنامه، مکانیزمی دیده شده که در صورتی که تعهدات عمل نشود، آن وقت این امکان وجود دارد که تحریم ها بازگردد.



* مرغ از قفس پرید

بی.بی.سی در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به اینکه هنوز نظر کنگره مشخص نیست که در نهایت چه خواهد شد، تصریح کرد: سندی که در شورای امنیت سازمان ملل متحد دست ها در موافقت با آن بالا رفت، یک سند بین المللی است به این معنا که مرغ از قفس پرید و شاید کنگره دیگر نتواند کاری کند.

تصویب این قطعنامه در شورای امنیت، قطعاً کنگره آمریکا و بویژه جمهوری خواهان را در برابر عمل انجام شده قرار می دهد.

طبیعتاً به هم زدن توافقی که نه تنها چین و روسیه به آن رأی دادند، بلکه شرکای اروپایی آمریکا پای آن ایستادند و حالا هم 15 کشور عضو شورای امنیت بدون مخالف به آن رأی دادند، یک مقدار مشکل تر است و می تواند کنگره را در وضع دشواری قرار بدهد که اگر رأی منفی به آن بدهد، متهم می شود آمریکا را منزوی کرده است.

همزمان خشم برخی جمهوری خواهان و حتی تعدادی از سناتورهای دموکرات را هم در روزهای اخیر برانگیخت؛ به خاطر اینکه آنها می خواستند دولت اوباما این رأی را به تأخیر بیندازد.

به همین جهت است که هم در صحبت های اوباما و جان کری و هم سخنان سفیر آمریکا در سازمان ملل، بخش بزرگی به پاسخ دادن و رفع نگرانی های کنگره اختصاص داشت.

سامانتا پاور در سخنرانی اش فارغ از اینکه از تصویب قطعنامه استقبال کرد و آن را گامی مهم خواند، باز هم صحبت از نگرانی های سابقه دار آمریکا از فعالیت و نقش ایران به میان آورد.

البته تصویب قطعنامه به این معنا نیست که کاخ سفید مطمئن خواهد بود این توافق بدون مشکل از مرز کنگره می گذرد اما به هر حال به میزان زیادی کار را مشکل می کند؛ ضمن آنکه کمک می کند برخی جمهوری خواهان بگویند اوباما کنگره را دور زده و ما باید با دادن رأی منفی به این توافق، قاطعیت نشان دهیم و نقش خودمان را اعمال کنیم.



* اقدام نامتعارف مقام رژیم صهیونیستی

بی.بی.سی با اشاره به اینکه این قطعنامه البته هیچ تأثیری در اراده اسرائیل در مخالفت با توافق هسته ای نداشت، اضافه کرد: وقتی اعضای شورای امنیت داخل جلسه صحبت می کردند بعد از جلسه، سفیری که اصلاً در جلسه حضور نداشت بلافاصله در یک اقدام نامتعارف شروع به صحبت کردن کرد.

سفیر اسرائیل با یک نقشه بزرگ از دنیا آمد و آن را پشت سرش قرار داد؛ بخش هایی از آن نقشه قرمز رنگ بود، از آمریکای جنوبی تا هند و استدلالش این بود که اینها کشورهایی هستند که ایران در آنها نقش منفی و بی ثبات کننده دارد.

بعد با کلماتی تُند آنچه در شورای امنیت پشت درهای بسته تصویب شده بود را خطرناک خواند و گفت: دنیا یک اشتباه تاریخی مرتکب شده و تأکید کرد که به تلاش ها برای اینکه کنگره را راضی کنند رأی منفی بدهد، ادامه خواهد داد.



* طفره از پیوستن به ان.پی.تی

خبرنگار بی.بی.سی از نماینده رژیم صهیونیستی می پرسد: حالا چه این توافق را دوست داشته باشید یا نه، این قطعنامه به توافق وین رسمیت بین المللی داده ؛ آیا حالا با این وجود اسرائیل آماده است که حداقل به ان.پی.تی بپیوندد؟ اما مقام رژیم صهیونیستی از جواب دادن طفره می رود و فقط می گوید که من یک لحظه هم باور ندارم ایران به تعهداتش عمل کند.

بی.بی.سی تصریح کرد: این پاسخ، نشانی از این است که اسرائیل در جامعه بین المللی در این زمینه کاملاً تنها است و شاید فقط عربستان و چند کشور عربی همراهی اش بکنند اما در اینکه مخالفتش را به صراحت در پشت درهای شورای امنیت ابراز کند به هیچ عنوان عقب نشینی نمی کند و به تلاش خود ادامه می دهد.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: