کد خبر: ۷۰۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۲۹ تير ۱۳۹۴ - 2015July 20
شفاآنلاين:جامعه پزشکی>نظام پزستاری-وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه های خود را برای رسیدگی به مطالبات پرستاران و تحول در حوزه خدمات پرستاری کشور اعلام کرد.

به گزارششفاآنلاین،سیدحسن هاشمی  افزود: اقدامات زیادی برای تحول در معیشت و زندگی پرستاران و نیز بهبود کیفی خدمات پرستاری طی دو سال گذشته انجام شده است، اقدامات زیادی نیز در راه است که اگر پرستاران از جزییات آن آگاه باشند حتماً قانع می شوند.

وی ادامه داد: اولین اقدام به روز رسانی پرداخت کارانه پرستاران بود، همکاران پرستار من در وزارت بهداشت می دانند که قبل از این دولت، پرداخت کارانه ها بین 16 ماه تا دو سال عقب می افتاد اما امروز کارانه ها تقریبا به روز شده است و حداکثر به صورت فصلی به پرستاران پرداخت می شود.

وزیر بهداشت گفت: علاوه بر آن رقم کارانه پرستاران بر اساس فرمول جدید 1.7 برابر بیشتر از گذشته و همه معوقات هم پرداخت شده است.

وی در عین حال افزود: افزایش حقوق پرستاران در اختیار وزیر بهداشت نیست و در واقع هیچ وزیری نمی تواند در دستگاه خودش حقوق را اضافه کند. آنچه در اختیار وزارت بهداشت است در حوزه کارانه است که برای افزایش آن اقدام کرده ایم.

 

اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد

هاشمی ادامه داد: اقدام دیگر وزارت بهداشت که در مسیر عدالت بود، اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد است. در گذشته عده ای به ناحق اضافه کاری های تشویقی آن چنانی می گرفتند این در حالی است که قطعا سختی کار پرستارانی که در شیفت (نوبت) های عصر و شب و در شرایط سخت زحمت می کشند بیش از بخش اداری است.

وی گفت: از نظر ما طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد به عدالت نزدیک تر است و قرار شد این طرح تا خرداد در برخی بیمارستان ها اجرا شود تا بتوانیم اشکالات آن را بر طرف کنیم. اگر همکاران ما در بیمارستان ها با اجرای این طرح موافق بودند ادامه می دهیم و اگر نخواستند، در قالب طرح جدیدی کارانه ها را دریافت خواهند کرد و این طرح اصلاح می شود.

 

تصویب تعرفه های مراقبت در منزل در شورای عالی بیمه

وزیر بهداشت افزود: در مورد تعرفه های خدمات پرستاری نیز تعرفه های مراقبت در منزل یا ( Home care) را در شورای عالی بیمه به تصویب رساندیم و قرار شد این تعرفه ها را در کتاب ارزش های نسبی خدمات سلامت نیز وارد کنیم.

 

 نبود بودجه برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری

هاشمی در رابطه با قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که هفت یا هشت سال پیش در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اظهارداشت: دوستانی که این قانون را تصویب کردند، باید بودجه لازم برای اجرای آن را هم می دیدند، سوال ما این است که چرا طی این سال ها بودجه لازم برای اجرای آن را ندیده اند.

وزیر بهداشت گفت: اگر منظور برخی دوستان این است که از بودجه های طرح تحول سلامت باید برای اجرای این قانون استفاده می کردیم باید بگویم که محل هزینه کرد این بودجه به طور دقیق در قانون مشخص شده است و اگر ما ذره ای پایمان را آن طرف تر بگذاریم دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور به سراغمان می آید.

وی افزود: در مورد اعتبار یک درصد مالیات بر ارزش افزوده حتی یک ریالش را هم نمی توانیم بابت حقوق یا استخدام یا ساخت و ساز و ساختمان هزینه کنیم و قانونگذار محل هزینه کرد آن را مشخص کرده است.

هاشمی گفت: در مورد اعتبار 10 درصد صرفه جویی از هدفمندی یارانه ها نیز هیات دولت به طور مشخص نحوه هزینه کرد آن را تصویب کرده است و من به عنوان وزیر بهداشت نمی توانم این اعتبارات را در جای دیگری هزینه کنم.

وزیر بهداشت افزود: ای کاش دوستان ما در سه مجلس گذشته بار مالی اجرای این قانون را تصویب می کردند. من واقعیت ها را به همکاران پرستارم در وزارت بهداشت می گویم و گر نه ما هم می توانیم ژست حمایتی بگیریم که تعرفه ها باید اجرا شود.

وی ادامه داد: اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیاز به تامین منابع مالی دارد با این حال به معاون درمان وزارت بهداشت دستور داده شده است که هر کاری به صلاح است انجام دهند، بار مالی این قانون را محاسبه کنند و برای تصویب به شورای عالی بیمه یا هر جایی که لازم است، بفرستند که اگر می توانند بار مالی آن را تامین کنند تا اجرا شود.

 

کمبود نیرو از مشکلات مهم حوزه پرستاری

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یکی دیگر از مشکلات مهم در حوزه پرستاری را کمبود نیرو عنوان کرد که باعث خستگی و سختی بیشتر کار پرستاران شده است.

هاشمی گفت: در این حوزه نیز برنامه های مفصلی، هم برای تریبت بیشتر پرستار با افزایش ظرفیت پذیرش دانشکده های پرستاری و هم جذب بیشتر نیرو به روش های مختلف در حال اجراست که طی سال های آینده نتیجه اجرای این برنامه ها آشکار می شود.

وی ادامه داد: من به همه پرستاران اعلام می کنم که ما نسبت به مطالبات آنها بی تفاوت نیستیم و تمام توانمان را برای احقاق حقوق آنان، استقرار عدالت و اجرای قانون به کار می گیریم با این حال از هر گونه انتقاد سازنده استقبال می کنیم و خود را مصون از خطا نمی دانیم و تلاش می کنیم با بهبود سلامت محروم ترین و مظلوم ترین افراد در اقصی نقاط کشور در مسیر ارتقای سلامت همه ایرانیان گام برداریم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
0
1
امیدوارم جناب وزیر پیام منو بخونه من در بخش اورجانس شهر مرزی قصرشیرن 180 کیلومتری کرمانشاه و15 کیلومتری عراق شاغل هستم عدالت سیستم که اداره میکنید همینقدره که حق مرزی تنها برا پزشکان شناخته شد به علاوه شبی 300 تومان حق ماندگاری و کارانه حداقل 20ملیونی برا پزشک عمومی کارانه اینجانب برا6 ماه 570ت به صورت صدقه از مرکز ا ستان آمده خدمان بخشم 600 ت گرفته خاطر نشان میکنم 218ساعت اضافه کاری اجباری دارم که بیشتر از قانون کار است و باید به فکر دریافت نباشم .سوالم این است اگه بودجه نیست فقط برا پرستار نیست؟چطور اینجا برا اونا مرزه برا ما نه؟گناه من این است که منطقه محروم استخدام شدم آیا شما نباید کاری کنی که نیروی کار سمت منطقه محروم بیاد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
0
جناب وزير لطفا به كاركنان فوريتها توجه شود انان هم كاردان وكارشناس هستند و شرايط كاريشان بسيار بدتر از همكاران شاغل در بيمارستانهاست.
لیلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
0
1
جناب وزیر کارانه سال نود سه تسویه نشده درضمن قبلا سه ماه یکبارکارانه میگرفتیم که الان چهارماه ازنودچهارگذسته علی الحساب هم ندادن استان گیلان رشت
حميد
|
-
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
1
درداي شما توي سر ....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
0
0
سلام جناب آقای وزیر لطفا اضافه کاری پرسنل پرستاری که مجبور هستن ببایند جداگانه پرداخت شود الان من حدودا ۲۰۰ساعت درماه اضافه کار آمده ام وطبق گفته حسابدار با کارانه یکی شده وتوام پرداخت می شود واین درحالی است که شش ماهه آخر۹۳من۶۰۰هزار تومان گرفته ام درحالی که بعضی از پرسنل که اضافه کار نداشتن خیلی بیشتر گرفتن .لطفاحداقل اضافه کار مثل قبل ساعتی پرداخت شود 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: