تاریخ انتشار: ۲۳:۴۵ - ۲۸ تير ۱۳۹۴ - 2015July 19
شفا آنلاین>اجتماعی>ستاره‌شناسان موفق به کشف یک سیاره فراخورشیدی شبه مشتری در مدار یک ستاره خورشیدمانند شده‌اند که دانشمندان را به کشف یک منظومه شمسی دوم نزدیکتر کرده است.
به گزارش شفا آنلاین،یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان از تلسکوپ 3.6 متری رصدخانه جنوب اروپا برای شناسایی سیاره‌ای مشابه مشتری در فاصله مشابه از ستاره خود موسوم به HIP 11915 استفاده کرده است.

بر اساس نظریات کنونی، شکل‌گیری سیارات با جرم مشابه مشتری نقش مهمی در شکل‌گیری معماری سیستم‌های سیاره‌ای ایفا می‌کند.

ستاره HIP 11915 از سن مشابه خورشید برخوردار است و علاوه بر آن، ترکیب خوشید‌مانندش نشان می‌دهد که ممکن است سیارات سنگی در مدار نزدیکتر به آن وجود داشته باشند.

تاکنون تحقیقات سیارات فراخورشیدی بسیار بر سیستم‌های سیاره‌ای حساس بوده‌اند که از سیارات غول‌پیکر در بخشهای داخلی‌شان برخوردارند. این با منظومه شمسی که از سیارات صخره‌ای کوچک در بخشهای داخلی و سیارات گازی غول‌پیکر در مناطق خارجی‌اش برخوردار است، مغایر است.

بر اساس جدیدترین نظریه‌ها، چیدمان منظومه شمسی که منجر به وجود حیات شده، با وجود سیاره مشتری و تاثیر گرانشی که زمان شکل‌گیری بر منظومه اعمال می‌کرده، ممکن شده است.

از این رو امکان دارد کشف یک دوقلوی مشتری، نقطه عطف مهمی در مسیر شناسایی سیستم سیاره‌ای مشابه منظومه شمسی باشد.

این کشف با استفاده از یکی از دقیق‌ترین ابزارهای شکار سیاره جهان موسوم به HARPS بر روی تلسکوپ 3.6 متری رصدخانه جنوب اروپا در شیلی انجام شده است.

اگرچه سیارات مشتری‌مانند زیادی در فواصل مختلف از ستارگان میزبانشان شناسایی شده‌اند، سیاره تازه کشف شده هم از نظر جرم و هم فاصله‌ از ستاره میزبانش و همچنین از نظر تشابه بین خورشید و ستاره HIP 11915، دقیق‌ترین نظیر تاکنون برای خورشید و مشتری بوده است.