کد خبر: ۶۹۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۷ تير ۱۳۹۴ - 2015July 18
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایا دانشکده بهداشت و موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران از جمله دستاوردهای علمی دپارتمان سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه را تولید شواهد پژوهشی لازم برای برنامه‌های مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانست.

به گزارش شفاآنلاین ،دکتر علی اردلان ، با بیان اینکه مشخصه یک جامعه توسعه یافته، بهره‌مندی از دانش روزآمد برای حل مسایل و مشکلات جامعه است، گفت: لازمه این امر، توجه سیاستگزاران به ظرفیت‌سازی و توسعه تحقیقات در سطح جامعه است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه در جمهوری اسلامی ایران توجه به تحقیقات همواره مورد توجه بوده و در راستای توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر تولید علم به عنوان یک راهبرد کلیدی تضمین استقلال کشور است، گفت: با عنایت بر تاکید معظم له بر تولید علم نافع، شاهد توسعه فعالیت‌های تحقیقات و ارتقای رتبه علمی کشور در منطقه و جهان هستیم.

مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایا موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دپارتمان سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان اولین مجموعه آکادمیک حوزه سلامت در حوادث و بلایا در سطح کشور و منطقه، از زمان تاسیس در سال 1384 سعی کرده سهم خود را در توسعه علمی کشور ادا کند. این دپارتمان با بیش از 80 مقاله علمی، انتشار کتب متعدد به زبان فارسی و مشارکت در تدوین کتب مرجع و گزارشات بین‌المللی یکی از بازوهای علمی نظام سلامت و مدیریت بحران کشور است.

وی با اشاره به اینکه این دپارتمان در سطح بین‌المللی نیز به عنوان یک مرکز علمی معتبر شناخته شده و دارای همکاری‌های گسترده‌ای با دانشگاه‌های هاروارد، یل و سازمان جهانی بهداشت است، گفت: از جمله دستاوردهای علمی این دپارتمان، تولید شواهد پژوهشی لازم برای برنامه‌های مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. دو نمونه مهم این برنامه ها عبارتند از ادغام مدیریت خطر بلایا در نظام شبکه بهداشتی درمانی کشور و ادغام برنامه ارزیابی ایمنی بیمارستان ها برای بلایا.

مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایا موسسه ملی تحقیقات سلامت بیان کرد: در ابتدای فرایند ادغام مدیریت خطر بلایا در نظام شبکه بهداشتی درمانی کشور در سال 1389، مجموعه فعالیت‌های تحقیقاتی با طیف گسترده‌ای از روش‌های مطالعاتی انجام شد. اهم این مطالعات شامل برآورد سطح آمادگی خانوارهای ایرانی برای بلایا، برآورد سطح آمادگی عملکردی و ایمنی سازه‌ای و غیرسازه‌ای واحدهای بهداشتی و ارزیابی اثربخشی مداخلات بهداشت عمومی بر ارتقای آمادگی جامعه با بهره‌مندی از ظرفیت‌های نظام شبکه است.

اردلان تصریح کرد: این مجموعه تحقیقات نه تنها توانست شواهد علمی مورد نیاز برای فرایند ادغام را تامین کند، بلکه رویکرد مبتنی بر شواهد آن برای حل یک مشکل جامعه، به عنوان یک مطالعه موردی توسط دبیرخانه کاهش خطر بلایای سازمان ملل متحد معرفی شد.

وی گفت: ایمنی بیمارستان‌های کشور برای بلایا همواره از نگرانی‌های سیاستگزاران و مسئولین بوده و به منظور ارتقای آن اقدامات ارزشمندی طی سال‌های اخیر توسط وزارت بهداشت انجام گرفته است.

وی با تاکید بر ضرورت ارتقای سطح ایمنی و آمادگی بیمارستان‌ها در قالب برنامه‌ای ادغام یافته گفت: این امکان سنجی‌ها ارزیابی شد تا بتوان اثربخشی اقدامات را در طی سال‌های متوالی ارزیابی کرد. بدین منظور، از سال 1388 دانشگاه علوم پزشکی تهران با مشارکت مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی اقدام به انجام تحقیقات کاربردی به منظور تدوین ابزار ایمنی بیمارستان‌ها برای بلایا کرده است.

اردلان اضافه کرد: نتیجه این تحقیقات به همراه پیگیری‌های اجرایی در نهایت منجر به ادغام برنامه در بیمارستان‌های کشور به عنوان یک معیار اعتباربخشی شد. این برنامه قادر است تا ایمنی بیمارستان‌های کشور برای بلایا را در سه بعد آمادگی، عملکردی و ایمنی سازه‌ای و غیرسازه‌ای به طور سالانه ارزیابی کند و اطلاعات آنرا در پانل مدیریتی مربوطه درج کند.

وی در پایان گفت: به کمک این برنامه، اثربخشی اقدامات وزارت بهداشت در خصوص مدیریت بحران در سطح بیمارستان‌ها به صورت کمی قابل سنجش شده است. دبیرخانه کاهش خطر بلایای سازمان ملل متحد این برنامه را نیز به عنوان یک مطالعه موردی "چارچوب عمل هیوگو (HFA)" منتشر کرده است.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: