کد خبر: ۶۹۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۴ - 2015July 17
شفاآنلاين:اجتماعی>فطریه-بررسی حکم فقهی درباره پرداخت زکات فطره توسط فردی که خود نیازمند است.

به گزارششفاآنلاین،«برای فقرا دستوری نیست که پول نان نشان قرض است؟ چه کار باید کرد؟» «کسی که زیر خط فقره نان نداره چی؟»

از همین رو برای پاسخ به این پرسش با مراجعه به نظر برخی از مراجع دریافتیم که نه تنها پرداخت زکات فطریه برای کسی که فقیر است و از عهده مخارج خودش برنمی آید، واجب نیست بلکه باید زکات فطره را نیز دریافت کند و همه مراجع در این باره نظر مشترکی دارند که زکات فطره باید به مصرف فرد فقیر و نیازمند برسد.

درباره این که «فطریه را به چه کسی باید پرداخت کرد؟» بخوانید.

حال نظر تعدادی از این مراجع را در پاسخ به این پرسش که حکم پرداخت فطریه توسط فرد فقر چیست، در جدول زیر می خوانید.

نام مرجع

متن نظر

آیت الله خامنه ای

اگر فرد فقير باشد، زكات فطره بر او واجب نيست.

آیت الله سیستانی

کسی که مخارج سال خود و عیالش را ندارد و کسبی هم ندارد که بتواند مخارج سال خود و عیالش را بگذراند، فقیر است و دادن زکات فطره بر او واجب نیست.

آیت الله مکارم شیرازی

غنى کسى است که مخارج سال خود و عیالاتش را دارد، یا ازطریق کسب و کار به دست مى آورد و اگر کسى چنین نباشد فقیر است، زکات فطره بر او واجب نیست و مى تواند زکات فطره بگیرد.

آیت الله وحید خراسانی

كسى كه مخارج سال خود و عيالاتش را ندارد و كسبى هم ندارد كه بتواند مخارج سال خود و عيالاتش را بگذراند، فقير است، و دادن زكات فطره بر او واجب نيست.

آیت الله صافی

كسي كه مخارج سال خود و عيالاتش را ندارد و كسبي هم ندارد كه بتواند مخارج سال خود و عيالاتش را بگذراند، فقير است، و دادن زكات فطره بر او واجب نيست.

آیت الله صانعی

زكات فطره به كسى تعلق مي‌گيرد که قبل از شب عيد فطر، حداقل توانايى تأمين مخارج يك سال خود و عائله‌اش را داشته باشد، كه در اين صورت بايد زكات فطره خود و عائله‌اش را بپردازد.

آیت الله جواد فاضل لنکرانی

  

کسی که بیمار و فقیر است و هزینه زندگی خود را ندارد و نمی‌‌تواند مخارج خود را طبق متعارف تامین کند، زکات فطره بر او واجب نیست.

برچسب ها: فقیر ، فطریه ، زکات فطره
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: