کد خبر: ۶۹۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۲۵ - ۲۷ تير ۱۳۹۴ - 2015July 18
شفا آنلاین>سلامت>آرتريت روماتوئيد يک وضعيت التهابي مزمن است که علائم آن به‌تدريج شروع شده و ممکن است شامل درد، خشکي و تورم مفصل باشد.
به گزارش شفا آنلاین،اين بيماري مي‌تواند اغلب بافت‌هاي بدن را متاثر کند، اما مفاصل شديدتر تحت تاثير قرار مي‌گيرند. علت اصلي ايجاد اين وضعيت هنوز ناشناخته مانده است.

عوامل خطر: علت اصلي بروز آرتريت روماتوئيد مشخص نيست. محققان دو دسته عامل را در اين ميان مقصر مي‌دانند: عواملي که به استعداد و حساسيت فرد بازمي‌گردد و عوامل آغازکننده بيماري. آرتريت روماتوئيد در اغلب موارد، زماني بروز مي‌کند که شخص حساس و آسيب‌پذير، در معرض عواملي قرار مي‌گيرند که پروسه التهابي را آغاز مي‌کنند. جنس، ژنتيک و ژن‌ها، موثرترين عوامل براي تعيين خطر يک فرد در ابتلا به آرتريت روماتوئيد است.

v جنس: به‌نظر مي‌رسد جنس نقش عمده‌اي در حساسيت يک فرد به آرتريت روماتوئيد دارد. زنان 3 برابر بيشتر از مردان به اين وضعيت دچار مي‌شوند.

v ژنتيک: افرادي که انواع خاصي را از ژن‌هاي HLA حمل مي‌کنند، در مقايسه با افرادي که اين ژن‌هاي خاص را ندارند، بيشتر احتمال دارد که به آرتريت روماتوئيد مبتلا شوند.

v عوامل آغازکننده: بسياري از افرادي که حامل ژن‌هاي خاصي از HLA هستند، هيچ‌گاه به اين بيماري دچار نمي‌شوند. علاوه‌براين، وقتي يکي از دوقولوها به اين وضعيت مبتلا مي‌شود، شانس ابتلاي قل ديگر، تنها 1 به 3 است. اين واقعيت پيشنهاد مي‌کند که عوامل اضافي در ابتلا به آرتريت روماتوئيد دخيل هستند.

v عفونت: محققان تصور مي‌کنند تغييرات جمعيت باکتريال در روده يا دهان مي‌تواند از عوامل محيطي آغازگر اين بيماري باشد. به هرحال، در اين زمان، هنوز شواهد مشخصي ديده نشده که ارتباط عفونت و آرتريت روماتوئيد را ثابت کند.

v سيگار کشيدن: مصرف سيگار، عامل شناخته شده‌اي است که خطر ابتلا به آرتريت روماتوئيد را بيشتر مي‌کند. همچنين، شواهدي وجود دارد که سيگار کشيدن احتمال شديدتر بودن بيماري را از همان ابتداي بروز، افزايش مي‌دهد.


 استرس: بيماران اغلب وجود دوره‌هايي را از استرس يا تروما، قبل از حمله بيماري‌شان، ذکر مي‌کنند. حوادث استرس‌زاي زندگي (مانند طلاق، تصادف، اندوه و غيره)، در ميان بيماران مبتلا به آرتريت روماتوئيد شايع بوده و اغلب حدود 6 ماه قبل از تشخيص بيماري در آنها رخ داده‌اند.

علائم آرتريت روماتوئيد: در اغلب افراد، آرتريت روماتوئيد موذيانه آغاز شده و ممکن است هفته‌ها يا ماه‌‌ها بگذرد تا علائم اختصاصي آن به اندازه کافي دردسرساز شوند که فرد را مجبور کند به دنبال درمان باشد. علائم زودهنگام، شامل خستگي، درد عضلاني، تب خفيف، کاهش وزن بي‌حسي و سوزن سوزن شدن در دست‌ها هستند. در بعضي موارد، اين علائم قبل از درد يا سفتي قابل توجه مفاصل ديده مي‌شوند.

در اغلب موارد، آرتريت روماتوئيد با علائم مرتبط با التهاب بافت‌‌ها نسبت به مفاصل آغاز مي‌شوند. به‌طور مثال، فرد مبتلا مي‌تواند درد قفسه سينه يا تنگي نفس داشته باشد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: